Úvod do práce s publíkem 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PSPV2 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky jednou za 14 dní (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz je koncipován jako dvousemestrální:
- Předmět seznamuje studenty s oborem divadelního lektorství. Jeho obsahem je vývoj oboru, jeho současná situace v Česku i v zahraničí, základní principy práce divadelního lektora a především praktické osvojování metod lektorské práce soustředěné mimo jiné na práci s inscenací. Součástí semináře jsou přednášky, diskuse, praktické úkoly, analýza inscenací z pohledu divadelního lektora, návštěva a rozbor inscenací a lektorských programů v divadle.
- Předmět navazuje na Úvod do práce s publikem 1. Jeho obsahem jsou formy a metody lektorské práce v divadle. Klíčovou součástí kurzu je práce na samostatném lektorském projektu studenta, včetně jeho realizace se cvičnou skupinou účastníků kurzu (případně v reálných podmínkách divadelní instituce) a praktické osvojování metod lektorské práce spočívající zejména v účasti na projektech dalších účastníků kurzu a jejich následné reflexe.
Tematické okruhy:
I.
- Dějiny a současná situace oboru v ČR i v zahraničí.
- Základní principy a cíle divadelního lektorství.
- Základní formy lektorské práce.
- Metody rozvoje divácké gramotnosti.
- Analýza videonahrávek a náslechů lektorských programů.
- Analýza divadelní inscenace s ohledem na práci s publikem.
- Principy výstavby lektorského programu a tvorba koncepce lektorské práce podle potřeb konkrétní instituce.
II.
- Metody rozvoje divácké gramotnosti.
- Výstavba lektorského programu a jeho realizace se cvičnou skupinou.
Výsledky učení
Student:
I. semestr
- vysvětlí, co obnáší práce divadelního lektora, pojmenuje její cíle, základní formy a metody;
- definuje termíny aktivní diváctví a divácká gramotnost;
- vysvětlí smysl rozvoje diváckých dovedností;
- ovládá metody rozvoje a výzkumu diváckých dovedností, sám je aktivně vyhledává, variuje a vymýšlí;
- kriticky posuzuje materiály a programy práce s publikem;
- analyzuje divadelní inscenaci s ohledem na cíle práce s publikem.
II. semestr
- vytváří koncepci lektorského programu na míru konkrétní inscenaci;
- při realizaci lektorského programu následuje stanovený plán programu, jasně a srozumitelně předává instrukce, komunikuje s respektem k účastníkům programu, pohotově reaguje na potřeby a podněty konkrétní skupiny;
- reflektuje vlastní práci vzhledem k předem stanoveným cílům.
Předpoklady a další požadavky
Seminář je dvousemestrální, probíhá v pravidelných blokových setkáních dvakrát měsíčně a během společných návštěv divadel. Je otevřen studentům oborů spjatých s divadlem, dramatickou výchovou a s oblastmi kultury a vzdělávání (např. kulturní management, pedagogické obory, ad.).
Literatura
Cesty ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. Sborník příspěvků, které zazněly na sympoziu Cesta ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. Ateliér pro děti a mládež při Národním divadle Moravskoslezském ve spolupráci s Národním divadlem Moravskoslezským: Ostrava 2014. Dostupný z https://issuu.com/ndmostrava/docs/sbornik_sympozium_2014
MARUŠÁK, Radek. Chodíme s dětmi do divadla. In Rádce učitele 2: Praktické rady pro výuku i Váš osobní rozvoj. Praha: RAABE, 2004. ISBN 80-86307-06-9.
CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986. 200 s. Ed. Estetika divadelní a filmové tvorby
CÍSAŘ, Jan. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice: Krajské kulturní středisko České Budějovice, 1990. 134 s. ISBN 80-85028-36-0.
ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí: První okruh problémů (složky divadelního díla). Divadlo a interakce. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s katedrou alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2006. ISBN 80-86102-51-3.
FRANČÍKOVÁ, Barbora. Výchova diváka v českých divadlech v současnosti aneb edukační drama z druhé strany. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky, 2016. 45.s.
HRNEČKOVÁ, Anna. Divadlo v knihách pro dětského čtenáře. Tvořivá dramatika, 2016, roč. XXVII, č. 1 (77).
JIRÁSKOVÁ, Lenka. Působení divadelního lektora v profesionálním divadle. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2012. 91 s.
MAXA, Miloš. Jak pomoci škole s výběrem a reflexí profesionálního divadelního představení aneb diváci, jde o vás! Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2007.109 s.
MLEJNEK, Josef: Děti v divadle. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko Hradec Králové, 1986. 155 s.
OUHRABKOVÁ, Daniela. Divadelní lektor u profesionálního divadla. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2007. 74 s.
PERKNER, Stanislav; HYVNAR, Jan. Řeč dramatu: (Umění vnímat umění). I. Divadlo a rozhlas. Praha: Horizont, 1987. 308 s. Malá moderní encyklopedie, sv. 106
PROCHÁZKA, Michal. Dítě divákem. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2005. 80 s.
PROCHÁZKA, Miroslav. Znaky dramatu a divadla: Studie k teorii a metateorii dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988. 304 s.
URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. 1. vydání. Praha: ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-063-6.
VÁŇOVÁ, Michaela. Se třídou do divadla. Praha, 2017. 123 stran · ilustrace, portréty +
VON VORST, Daniela. Projekt TUSCH – německý model spolupráce profesionálních divadel a škol. Praha: DAMU, katedra výchovné dramatiky, 2012. 110 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě plnění průběžných praktických i písemných úkolů, vytvoření vlastního lektorského projektu studenta, realizace tohoto projektu se cvičnou skupinou ostatních účastníků kurzu (případně v reálných podmínkách divadelní instituce) a odevzdání písemné zprávy o tomto projektu. Minimální požadovaná docházka 75%.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (B.A.) (Volitelné předměty)
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (Volitelné předměty)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (Volitelné předměty)
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Volitelné předměty)
- Dramatická výchova - dvouleté kombinované (M.A.) (Volitelné předměty)
- Dramatická výchova - dvouleté prezenční (M.A.) (Volitelné předměty)
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (Volitelné předměty)
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Volitelné předměty)