Drama a divadlo v pedagogické praxi 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282DDP1 | zkouška | 5 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz Drama a divadlo v pedagogické praxi nabídne studentovi široký vhled do tématu aplikací divadla a divadelních postupů do pedagogické práce. Obsahy kurzu mapují různé možnosti uplatnění divadelních postupů a divadla v různých kontextech pedagogické praxe s důrazem na práci s dětmi a dospívajícími v kontextu formálního vzdělávání. Student během kurzu absolvuje minimálně dva krátkodobé observační pobyty na místech reálné praxe formálního vzdělávání (ZŠ, SŠ, ZUŠ).
Témata kurzu:
- Historie dramatické výchovy, současné směry a vlivy.
- Kurikulární kontexty uměleckého vzdělávání a dramatické výchovy.
- Drama a divadlo jako nástroj holistického učení v interním pedagogickém procesu.
- Divadlo hrané dětmi a mladými.
- Drama a divadlo jako metoda učení v neexpresivních oborech vzdělávání.
Výsledky učení
Student:
- má široký vhled do strategií a postupů dramatickovýchovné a divadelní práce s dětmi a mládeží zejména v kontextu formálního vzdělávání,
- má hluboký vhled do těch strategií a postupů, které souvisejí se zaměřením jeho dizertační práce,
- argumentuje význam uplatnění divadelních postupů pro rozvoj dětí a dospívajících,
- argumentuje významnost dramatické výchovy v kurikulárním kontextu,
- obhájí volbu určitého postupu dramatickovýchovné práce ve vztahu k dětem, skupině, subjektivním i objektivním možnostem a limitům.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Pedagogika v přesazích a kontextech
Korekvizita: Umění a výchova
Úspěšná klasifikace předmětu 282DDP1 je podmínkou pro následnou klasifikaci předmětu 282DDP2
Literatura
BOLTON, Gavin. Towards a Theory of Drama in Education. London: Longman, 1979. 162 s. ISBN 0-5823-6137-0.
CISOVSKÁ, Hana. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2012. 132 s. ISBN 978-80-7464-204-3.
DAVIS, David. Imagining the Real: Towards a new theory of drama in education. London: Institute of Education Press, 2014. 184 s. ISBN 978-1-85856-513-2.
JACKSON, Tony (ed.). Learning through Theatre: New Perspectives on Theatre in Education. London-New York: Routledge, 1993. 298 s. ISBN 0-415-08610-8
MACKOVÁ, Silva. Divadlo a výchova: (Úvahy o oboru). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2016. 260 s. ISBN 978-80-7460-101-9.
MACHALÍKOVÁ, Jana; MUSIL, Roman. Improvizace ve škole: Didaktika improvizace pro rozvoj osobnosti žáků středních škol. Praha: Informatorium, s. r. o., 2016. 148 s. ISBN 978-80-7333-120-7.
MACHKOVÁ, Eva a kolektiv. Dramatické metody ve vyučování. Praha: Akademie múzických umění v Nakladatelství AMU, 2022. 368 s. ISBN 978-80-7331-610-5.
MACHKOVÁ, Eva. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: NAMU, 2018. 232 stran. ISBN 978-80-7331-487-3.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
MARUŠÁK, Radek a kol. Podkladová analytická studie. Dramatická výchova. Online. Praha: NÚV, 2019. Dostupné z: https://www.npi.cz/images/podkladov%C3%A1_studie/dramaticka_vychova.pdf [citováno 2024-04-08]
MARTÍNKOVÁ, Nina. Hra a divadlo. Praha: NIPOS, 2018.152 s. ISBN 978-80-7068-325-5.
PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Děti, hry, divadlo a Josef Mlejnek. V tomto souboru vydání první. Děti, hry a divadlo 2. vydání, Dětská tvořivá hra 4. vydání, Hra na robinzony 2. vyd., Cesta kolem světa za 77 dní 2. vyd., Vandr do světa 4. vyd., Létající třída 3. vyd., Čert s houslemi 2. vyd. a Král Lávra 4. vyd. Praha: NIPOS, 2023. 460 s. ISBN 978-80-7068-362-0.
Rámcové vzdělávací programy pro různé stupně a typy vzdělávání.
VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika, 2005, roč. XVI, č. 2, s.1-2. ISSN 1211-8001.
WAGNER, Betty Jane. Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium. Washington, D.C.: National Education Association, 1976. 240 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška: Zkouška má podobu odborné rozpravy, během níž student prokáže znalosti různých možností, cest, přístupů a strategií využití postupů divadla v pedagogické praxi zejména formálního vzdělávání. Své poznatky dá do souvislostí s poznatky získaným v kurzu Pedagogika v přesazích a kontextech a Umění a výchova a s poznatky a zkušenostmi získanými na jednodenních observačních pobytech na místech reálné praxe. Prokáže hlubokou orientovanost v těch přístupech a strategiích, které se významně vztahují k jeho výzkumné práci.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje