Drama a divadlo v sociální praxi 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282DSP2 | zkouška | 5 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití dramatických principů a praktických přístupů z divadelního procesu využitelných v oblasti sociální práce a v pomáhajících profesích. V rámci seminářů se student seznámí s hlavními tvůrci a představiteli z oblasti sociálního, komunitního a specifického divadla, divadla účasti a spoluúčasti, Actor Specific, Art Brut a Outsider Art, performance, antropologického divadla. Student se též aktivně účastní praktické umělecké a výzkumné praxe v konkrétním (nabídnutém či vybraném) sociálním projektu a své poznatky reflektuje v dialogu s pedagogy – pro ověření svých poznatků má možnost realizovat vlastní workshopy ve vybrané integrované (specifické) skupině.
Výsledky učení
Student má potřebné teoretické znalosti a praktické zkušenosti pro kreativní uměleckou práci ve skupinách lidí se specifickými potřebami. Je schopen aplikovat principy specifické divadelní tvorby a poskytnout možnost seberealizace, sebepoznávání a také možnost estetické komunikace lidem se znevýhodněním. Je schopen tvůrčím způsobem pracovat s psychofyzickými předpoklady a limity lidí se znevýhodněním, což v praxi znamená podporovat jejich osobnost a životní postoj, schopnost odhalovat jejich talent a tvůrčí potenciál. Jedná se o mezioborové studium divadelního zaměření s pedagogicko-sociálními obory a předpokládané zvýšení uplatnitelnosti absolventů specializace na trhu práce. Nabyté zkušenosti praktické i teoretické umožňují studentům hlubší zapojení a širší rozsah pracovního nasazení v budoucím profesním směřování.
Předpoklady a další požadavky
Speciální pedagogika a antropologie
Literatura
BLAŽEK, B. Divadlo v proměně civilizace. 1. vyd. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm KALD DAMU, 2018.
BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J. Krása a bolest: úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. 1. vyd. Praha: Panorama, 1985.
CAILLOIS, R. Hry a lidé. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998.
FINK, E. Oáza štěstí. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1992.
FOUCAULT, M. Dějiny šílenství v době osvícenství. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1994.
GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o původu kultury ve hře. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1971.
KARLÍK, J. Základem tvořivosti je hra. In MALINA, J. et al. O tvořivosti ve vědě, politice a umění II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
MIKEŠ, VLADIMÍR. Proč hrát: k divadelní antropologii. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Pražská scéna ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm Katedry alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU v Praze, 2017.
NOVÁK, V.; ŠPLÍCHALOVÁ, K.; KLÍMA, M. Tětivou snů: metodicko-etické principy divadelní tvorby ve specifických skupinách. 1. vyd. Praha: Nakladatelství KANT a Ústav pro výzkum a studium divadla alternativního a loutkového a divadelní tvorby ve specifických skupinách, 2020. ISBN: 978-80-7331-547-4 (AMU), 978-80-7437-332-9 (KANT)
NOVÁK, V. et al. Hnízdo pro duši – umělecká tvorba lidí s postižením. 1. vyd. Praha: Výzkumné pracoviště KALD DAMU, 2019. ISBN 978-80-7331-505-4.
NOVÁK, V.; ŠPLÍCHALOVÁ MOCOVÁ, K. Problematika režie a dramaturgie ve specifické divadelní skupině. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Pražská scéna a Výzkumné pracoviště KALD DAMU, 2016.
NOVÁK, V., ŠPLÍCHALOVÁ, K. Specifické divadlo. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014.
NOVÁK, V. et al. Divadelní tvorba ve specifických skupinách. 1. vyd. Praha:
Akademie múzických umění v Praze, 2013.
PRINZHORN, H. Výtvarná tvorba duševně nemocných. 1. vyd. Řevnice: Arbor vitae, 2009.
VOJVODÍK, Josef. Osoba a existence. 1. vyd. Brno: Host, 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
- Příprava tvůrčí dílny (workshopu) ve vybrané specifické skupině, případně realizace vlastního uměleckého projektu se sociálním zaměřením nebo prezentace činnosti vybraného souboru, skupiny či konkrétního tvůrce z oblasti sociálního, specifického či participativního divadla (z ČR či zahraničí).
- Účast na seminářích (70 %).
- Ústní zkouška, během níž student prokáže dostatečné znalosti z praxe, obhájí své postupy a zreflektuje vlastní terénní práci. Prokáže schopnost dávat své poznatky do kontextu se znalostmi získanými v rámci předmětu Speciální pedagogika a antropologie.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje