Odborná praxe 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300OP1 | zápočet | 4 | 50 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 50 až 70 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět Odborná praxe I je součástí umělecko-pedagogické přípravy. Během praxe ve 3. semestru projdou studentky a studenti výukou v neformálním vzdělávání postupně od teoretické průpravy, náslechu, metodické přípravy a zapojení do aktivit až k samostatnému vedení vyučovací jednotky. Součástí řízené a reflektované praxe bude praxe propedeutická (pedagogická) i oborově didaktická.
Studenti se seznámí se specifiky daného typu vzdělávání, provozem zařízení či organizace. Studenti absolvují náslechy vedených kvalifikovaným pedagogem či lektorem. Postupně jsou do vzdělávacího procesu aktivně zapojováni – asistencí v aktivitách, pomocí při jejich organizaci, pomoc s lektorskou přípravou, vedením lektorského úvodu, přípravou a realizací samotné vyučovací jednotky. Studenti si mohou zvolit mezi několika typy: lektorským úvodem v kině, lektorským úvodem na festivalu, spoluvedením či vedením dílny pro mladé publikum.
Náslechy v organizacích a na akcích jsou analyzovány společně s pedagogem (lektorem) a následně v odborných dílnách. Poté připraví vlastní výstup, který realizují ve vybrané organizaci či instituci.
Praxe studentek a studentů bude realizována ve spolupráci se smluvními partnery: Gymnáziem a Hudební školou hlavního města Prahy a Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu. Po schválení vedoucím oborových praxí je možné i pedagogické angažmá mimo smluvně zajištěná pracoviště.
Výsledky učení
Po absolvování předmětu budou studenti:
● připraveni pro samostatný kvalifikovaný pedagogický výkon v oboru filmové a audiovizuální výchovy,
● využívat znalosti a dovednosti získané z předchozího studia pedagogiky, psychologie a didaktiky odborných předmětů,
● schopni zpracovat kvalitní přípravu zvoleného výstupu
● připraveni na samostatnou pedagogickou a lektorskou práci v oboru
● připraveni vytvořit dramaturgii projektové výuky
● podílet se na činnosti metodických orgánů školy v oblastech časově tematických plánů, využívání mezipředmětových vztahů, vzájemného učené a spolupráce učitelů
● podílet se na projektování školních vzdělávacích programů v oblasti strukturace učiva, kultury školy při realizaci společného vzdělávání
● spoluvytvářet výchovný systém školy a využívat vhodné výchovné postupy při práci se žákem i třídou
● reflektovat dopad svého chování a jednání na žáky
● podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a hodnotovém formování žáka
Během absolvování předmětu:
● získají nácvik získaných znalostí a dovedností,
● ověřují zkušenosti s vedením výuky a lektorských výstupů
● používají postupy sebehodnocení a sebereflexe.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Zdeněk Kalhous – Otto Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.
Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. Obecná didaktika 2., rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada Publishing 2007
Lenka Kružíková. (ed.) Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání (e book). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
Robert Čapek. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada 2015.
Robert Čapek. Uč jako umělec. Praha: Jan Melvil Publishing 2020.
Evropský vzdělávací program v oblasti filmové výchovy CinEd [online]. cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: http://www.cined.eu/ a http//www.cined.cz /.
Webový Film & výchova. [online]. cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: http//filmvýchova.cz/.
Hodnoticí metody a kritéria
Student vykoná praxi, vypracuje záznam z náslechu, přípravy a reflexe vykonané praxe a odevzdá k hodnocení.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje