Odborná praxe 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300OP1 zápočet 4 50 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 50 až 70 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Předmět Odborná praxe I je součástí umělecko-pedagogické přípravy. Během praxe ve 3. semestru projdou studentky a studenti výukou v neformálním vzdělávání postupně od teoretické průpravy, náslechu, metodické přípravy a zapojení do aktivit až k samostatnému vedení vyučovací jednotky. Součástí řízené a reflektované praxe bude praxe propedeutická (pedagogická) i oborově didaktická.

Studenti se seznámí se specifiky daného typu vzdělávání, provozem zařízení či organizace. Studenti absolvují náslechy vedených kvalifikovaným pedagogem či lektorem. Postupně jsou do vzdělávacího procesu aktivně zapojováni – asistencí v aktivitách, pomocí při jejich organizaci, pomoc s lektorskou přípravou, vedením lektorského úvodu, přípravou a realizací samotné vyučovací jednotky. Studenti si mohou zvolit mezi několika typy: lektorským úvodem v kině, lektorským úvodem na festivalu, spoluvedením či vedením dílny pro mladé publikum.

Náslechy v organizacích a na akcích jsou analyzovány společně s pedagogem (lektorem) a následně v odborných dílnách. Poté připraví vlastní výstup, který realizují ve vybrané organizaci či instituci.

Praxe studentek a studentů bude realizována ve spolupráci se smluvními partnery: Gymnáziem a Hudební školou hlavního města Prahy a Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu. Po schválení vedoucím oborových praxí je možné i pedagogické angažmá mimo smluvně zajištěná pracoviště.

Výsledky učení

Po absolvování předmětu budou studenti:

● připraveni pro samostatný kvalifikovaný pedagogický výkon v oboru filmové a audiovizuální výchovy,

● využívat znalosti a dovednosti získané z předchozího studia pedagogiky, psychologie a didaktiky odborných předmětů,

● schopni zpracovat kvalitní přípravu zvoleného výstupu

● připraveni na samostatnou pedagogickou a lektorskou práci v oboru

● připraveni vytvořit dramaturgii projektové výuky

● podílet se na činnosti metodických orgánů školy v oblastech časově tematických plánů, využívání mezipředmětových vztahů, vzájemného učené a spolupráce učitelů

● podílet se na projektování školních vzdělávacích programů v oblasti strukturace učiva, kultury školy při realizaci společného vzdělávání

● spoluvytvářet výchovný systém školy a využívat vhodné výchovné postupy při práci se žákem i třídou

● reflektovat dopad svého chování a jednání na žáky

● podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a hodnotovém formování žáka

Během absolvování předmětu:

● získají nácvik získaných znalostí a dovedností,

● ověřují zkušenosti s vedením výuky a lektorských výstupů

● používají postupy sebehodnocení a sebereflexe.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Zdeněk Kalhous – Otto Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.

Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. Obecná didaktika 2., rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada Publishing 2007

Lenka Kružíková. (ed.) Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání (e book). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

Robert Čapek. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada 2015.

Robert Čapek. Uč jako umělec. Praha: Jan Melvil Publishing 2020.

Evropský vzdělávací program v oblasti filmové výchovy CinEd [online]. cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: http://www.cined.eu/ a http//www.cined.cz /.

Webový Film & výchova. [online]. cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: http//filmvýchova.cz/.

Hodnoticí metody a kritéria

Student vykoná praxi, vypracuje záznam z náslechu, přípravy a reflexe vykonané praxe a odevzdá k hodnocení.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů