Pedagogické předpoklady 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300PP1 zkouška 3 35 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 49 až 64 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Miloš MAKOVSKÝ, Mariana ŠTEFANČÍKOVÁ

Obsah

Předmět připravuje studující pro vstup do samostatné pedagogické činnosti na 2. stupni základní školy a na střední škole (včetně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií), získané znalosti a dovednosti ale může absolvent uplatnit také v systému základního uměleckého vzdělávání či v neformálním vzdělávání.

V prvním semestru se studující nejprve seznamuje s principem vzdělávacího systému v ČR, a systematicky tak mapuje aktuální pole pro výuku Filmové a audiovizuální výchovy. Získává kontext z oblasti pedagogiky, obecné didaktiky, vývojové psychologie a pedagogické psychologie, nezbytný jak pro projektování výuky, tak pro plánování, realizaci a hodnocení vlastní pedagogické praxe.

Výuka je koncipována formou přednášek, dialogických výukových metod i samostatné práce studujících. Prostřednictvím vybraných úkolů studující vstupuje do praxe výuky na výše uvedených typech a stupních škol, např. zpracováním didaktických kazuistik konkrétních výukových jednotek či analýzou a tvorbou didaktických materiálů. Výuka je doplněna o aktuální informace z didaktiky oborů vzdělávací oblasti Umění a kultura (označovaných některými autory též jako expresivní obory).

Předmět Pedagogické předpoklady I. vybavuje studující obecnými informacemi i praktickými dovednostmi, které tvoří východiska pro paralelně probíhající předmět Oborová didaktika I.

Výsledky učení

Studující:

● dokáže vysvětlit, jak základní principy vzdělávacího systému v ČR ovlivňují projektování hromadné a individuální výuky

● porovnává vzdělávací systém v ČR se vzdělávacími systémy alespoň dvou dalších zemí, uvede konkrétní inspirativní metody a přístupy, které se v těchto systémech objevují a navrhne jejich uplatnění při plánování vlastní výuky

● na základě znalosti pedagogických kategorií a historického vývoje výchovných tendencí (včetně pedagogického konstruktivismu a soudobých vzdělávacích teorií) definuje charakter a parametry vlastní výuky

● správně a komplexně formuluje výchovně vzdělávací cíle konkrétní (vlastní) výukové jednotky

● s ohledem na stanovené výchovně vzdělávací cíle vlastní výukové jednotky volí adekvátní metody a formy výuky a adekvátní materiální didaktické prostředky (včetně efektivního využití ICT)

● samostatně analyzuje vybrané metodické pomůcky pro výuku (např. učebnice či pracovní listy) z pohledu obecné didaktiky i ve vztahu k vlastní výuce

● navrhuje adekvátní formy a způsoby hodnocení vzorové i vlastní výukové jednotky (s důrazem na formativní hodnocení a na specifika hodnocení v expresivních oborech)

● v ukázkové výukové jednotce i při projektování vlastní výuky zohlední vybrané periodizace vývoje lidské psychiky s ohledem na kognitivní procesy, emoce, socializaci i tvůrčí (výtvarný) projev žáka

● v ukázkové výukové jednotce i při projektování vlastní výuky aplikuje znalost základních druhů a teorií učení (včetně vybraných teorií, využívajících umění ve vzdělávání), efektivně zapojuje práci s prekoncepty žáků, práci s chybou a rozvíjí metakognitivní strategie žáků

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Robert Čapek. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.

edu.cz – jednotný metodický portál MŠMT [online]. 2022 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.edu.cz/.

Erik H. Erikson. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015.

Zbyněk Fišer – Vladimír Havlík – Radek Horáček. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2010.

Tomáš Janík (ed.). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

Richard Jedlička – Jaroslav Koťa – Jan Slavík. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2018.

Jaroslav Jeřábek et al. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007.

Jaroslav Jeřábek et al. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.

Petr Knecht. „Didaktická transformace aneb od ‚didaktického zjednodušení‘ k ‚didaktické rekonstrukci‘“. Orbis scholae. 2007, roč. 2, č. 1, s. 67–81.

Stanislava Krčková et al. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.

Josef Langmeier – Dana Krejčířová. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006.

Viktor Lowenfeld. Creative and Mental Growth. Hoboken, New Jersey: Prentice Hall, 1987.

Jean Piaget – Bärber Inhelderová. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.

Jan Průcha. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.

Jan Průcha – Eliška Walterová – Jiří Mareš. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.

Pavel Říčan. Cesta životem. Praha: Panorama, 2004.

Jan Slavík et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017.

Iva Stuchlíková et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

Hodnoticí metody a kritéria

Písemný test, seminární práce vázaná na vlastní či observovanou výukovou jednotku (zpracování didaktické kazuistiky).

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
10.11.2023 14:30–18:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna 3 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
24.11.2023 14:30–17:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
02.12.2023 10:00–18:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna KDT 217
Lažanský palác
paralelka 1
16.12.2023 10:00–18:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna KDT 217
Lažanský palác
paralelka 1
13.01.2024 10:00–18:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna KDT 217
Lažanský palác
paralelka 1
26.01.2024 10:00–12:30 Miloš MAKOVSKÝ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů