Jevištní praxe 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
103JEPX2 zápočet 3 4 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 33 až 48 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra zpěvu a operní režie

Obsah

Cíl výuky:

Cílem výuky je osvojit si praktické poznatky a dovednosti vedoucí ke ztvárnění herecké postavy na jevišti. Studenti si procvičují dovednost rozehrávání dramatické situace, partnerské souhry a interakce, improvizace, vnímání dramatického prostoru a tvořivého řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. Zároveň rozvíjejí základní fyzické předpoklady pro jevištní vystupování a přirozenou koordinaci pohybu v prostoru s hudební předlohou (textem, zpěvem). Předmět vede ke správným pracovním návykům a k osvojení zásad profesní etiky. Výuka je praktická, skládá se z tréninků různých hereckých a pohybových technik a stylů, detailní práce s hlasovým projevem, hereckou postavou, dramatickou situací a prostorem.

Tematické okruhy:

  1. Herecké chování a jednání
  2. Tvořivé rozehrání dramatické situace
  3. Partnerská souhra, improvizace, nonverbální jednání
  4. Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény

Výsledky učení

Student si osvojil základní psychosomatické dovednosti pro profesionální vystupování na jevišti. Rozvinul fantazii, hravost a tvořivost, dovednost partnerské souhry, improvizace a tvořivého formování mizanscény. Zvládl nezbytné dechové techniky, dynamiku a dílčí frázování pohybu v propojení s danou hudební předlohou, textem a žánrem tak, aby docílil sebejisté jevištní prezence.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Doporučená literatura:

BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Praha: Československý spisovatel, 1958.

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946–1987. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. ISBN 80-238-0632-7.

BROOK, Peter. Prázdný prostor. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988.

ČECHOV, Michail Aleksandrovič. Hercova cesta / O herecké technice. Vydání druhé, první společné vydání v nakladatelství KANT. Praha: KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2017. 254 stran. ISBN 978-80-7437-241-4.

FREJKA, Jiří. Smích a divadelní maska. Praha: Jos. R. Vilímek, 1942.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Vyd. v nakl. KANT 1. Praha: KANT – Karel Kerlický Akademie múzických umění v Praze, 2011. 271 s. ISBN 978-80-7437-060-1.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova. Praha: Akademie múzických umění, 2015. ISBN 978-80-7331-343-2.

LUKAVSKÝ, Radovan. Být nebo nebýt. Monology o herectví. Praha: SPN, 1985.

LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce. Praha: SPN, 1978.

ROSTAIN, Michel. Deník zkoušek Tragédie Carmen Petera Brooka. Praha: NAMU, 2013. ISBN 978-80-7331-275-6.

ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987.

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnotí se aktivní účast ve výuce, plnění zadaných úkolů, inspirativní spolupráce, smysl pro dramatickou situaci. Povinná docházka – min. 65 %

Poznámka

není

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů