Jevištní pohyb 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
103JP5 | zápočet | 1 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Studenti si zde osvojují základní fyzické předpoklady s důrazem na správné držení těla, fyzickou zdatnost, kondici a přirozenou koordinaci pohybu v prostoru s hudební předlohou (textem, zpěvem) a psychosomatické dovednosti pro profesionální vystupování. Získají suverénní držení těla, rytmické a prostorové cítění, zvládají nezbytné dechové techniky a dynamiku a dílčí frázování pohybu (v propojení s danou hudební předlohou, textem a žánrem) tak, aby docílili sebejisté jevištní prezence.
Předmět vede ke správným pracovním návykům a k osvojení zásad profesní etiky.
Nutná je znalost párových tanců napříč obdobími (lidové tance, dobové tance, společenské standardní(, základy baletní a moderní taneční techniky, pozice, port de bras, principy rotace a skoky, základy partneřiny, jednoduché zvedané figury.
Tematické okruhy:
tréninková část hodiny:
- technika moderního i jazzového tance, principy kontaktní improvizace
- posilování, protahování, rozsah a síla pohybu přesnost a jistota provedení, rytmická a dynamická cvičení, dechové principy, skoky, rotace v pohybu na místě a v prostoru, pády na zem a zvedačky
- delší pohybové variace a choreografie na dané téma a paměť
- partneřina a nonverbální jednání
- “ prostor a já, já a prostor“- bytí, existence v prostoru, rozdělení prostoru, scénické směry – divadelní vnímání
- etudy „Events“, krátké kompozice
- navazování kontaktu s partnerem a ve skupině, napětí x uvolnění,
- práce s partnerem, objektem, rekvizitou, kostýmem (náznak) a maskou
dílčí období a taneční styly:
- flamenco – seznámení s technikou dupů, tlesku, rytmů compásos, držení těla
- choreografie na původní hudbu sevillanas, fandango, soleares, canas,
- stylizace tradičního tance do operní inscenace Carmen nebo baletu Čarodějná láska, Třírohý klobouk
- improvizace na dané téma a fixace prostorového a pohybového aranžmá
vytvoření dramatické situace v daném tématu
Výsledky učení
Studenti jsou schopni samostatně pracovat s pohybovým materiálem, umí plně využít svoji energii, jevištní napětí pro smysluplné bytí na scéně. Jsou technicky zdatní a jistí, schopni si pamatovat, fixovat pohybové aranžmá a choreografii. Pomocí kontaktní improvizace umí překonat ostych v intimních vztahových situacích a scénách.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Doporučená literatura:
BARBA, Eugenio a Nicola SAVARSE. Slovník divadelní antropologie. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, Nakladatelství Lidové noviny 2000. ISBN 80-7106-369-X.,
BROCKETT, Oscar. Dějiny divadla. Rybka Publishers, 2019. ISBN 978-80-87950-66-1.
LE MOAL, Philippe, ed. Dictionnaire de la danse. Paris: Larousse 2008. ISBN 978-20358333358.
Odborná literatura ke klíčovým tématům z dějin tance a baletu, přímo související s vývojem hudby a opery.
Studijní materiály dostupné ve videotéce Nadace Jiřího Kyliána, v knihovně HAMU.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 75 %, aktivita ve výuce, plnění zadaných úkolů
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Zpěv (Bc) - (Povinné předměty hlavní)
- Zpěv (BC) - od 2023/24 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Zpěv (BC) - pro studenty se zahájením studia 2022/2023 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)