Dějiny a literatura nízkých smyčců 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105DLNS2 | zkouška | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra strunných nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Cílem předmětu Dějiny a literatura nízkých smyčců je seznámení s formou a literaturou violoncella a kontrabasu od období baroka až po současnost.
Tematické okruhy:
- formy a literatura nízkých smyčců období baroka a významní tvůrci, charakteristické rysy italského, německého a francouzského nástrojového projevu, problematika stylové interpretace
- literatura v období klasicismu, posun v oblasti forem, významní tvůrci, počátek prolínání zásad škol nízkých smyčců v jednotlivých oblastech
- literatura v období preromantismu a romantismu, významní tvůrci, vývoj v oblasti forem a rozměrů skladeb, přínos francouzských smyčců a první etapy debarokizace nástroje, zakládání prvních konzervatoří
- literatura v období novoromantismu, Davidov, Popper, Grütsmacher, Fitzenhagen, a další virtuozové, kteří ji spolu se skladateli formovali. Vývoj žánru sonáty, vývoj žánru houslového a violového koncertu, cesta k posluchačskému prosazení nejvýznamnějších děl těchto žánrů. Oddělení symfonických a komorních forem a vývoj komorních forem.
- literatura v období 1900-1945, všeobecný přehled vývoje metodiky a pedagogiky
- literatura po r. 1945, všeobecný přehled vývoje metodiky a pedagogiky
Výsledky učení
- student zná poslechově zevrubně literaturu svého oboru s příslušnými historickými a obsahově stylovými konotacemi
- student zná významné interpretační osobnosti, jejich profil a významné počiny
- student zná významné pedagogické směry, jejich charakteristiku a významné představitele
- student je schopen získané poznatky využít při budování svého repertoáru a dramaturgie koncertů
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
MĚRKA, Ivan. Violoncello: dějiny, literatura, osobnosti. Ostrava: MONTANEX, 1995. 414 s. ISBN 80-85780-05-4.
PETRÁŠ, Miroslav. Violoncello: pojednání o tónu. V Praze: Akademie múzických umění, 2005. ISBN 80-7331-038-4.
Doporučená literatura:
STRADIVARI, Antonio. Volume 1. 1. vyd. [Koln]: Thöne, 2010. 334 s. ISBN 978-3-00-031644-9.
STRADIVARI, Antonio. Volume 2. 1. vyd. [Koln]: Thöne, 2010. 331 s. ISBN 978-3-00-031644-9.
STRADIVARI, Antonio. Volume 3. 1. vyd. [Koln]: Thöne, 2010. 319 s. ISBN 978-3-00-031644-9.
STRADIVARI, Antonio. Volume 4. 1. vyd. [Koln]: Thöne, 2010. 321 s. ISBN 978-3-00-031644-9.
HUBIČKOVÁ, Libuše, Jan ŠPIDLEN a Přemysl ŠPIDLEN. Špidlenové: čeští mistři houslaři : co nevíte o houslích. Praha: Rodina Špidlenů, 2003. ISBN 80-239-1978-4.
JALOVEC, Karel. Italští houslaři: Italian Violin-Makers. Praha: Orbis, 1952.
JALOVEC, Karel. Encyclopedia of VIOLIN-MAKERS. Paul Hamlyn, London, 1968.
PILAŘ, Vladimír a František ŠRÁMEK. Umění houslařů. 2., upr. vyd. Praha: Panton, 1989.
RÖDIG, Hans. Geigenbau in neuer Sicht. Frankfurt am Main 1962.
SKOKAN, František. Svět houslí. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965.
URIE, Bedřich. Čeští violoncellisté (XVIII.- XX. století). 1. vyd. Praha: Práce, 1946.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce, studenti jsou hodnoceni na základě aktivního přístupu a znalostí probírané látky. Ústní zkouška z probírané látky za ZS a LS.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Strunné nástroje - Violoncello (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Strunné nástroje - Kontrabas (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)