Dějiny taneční hudby 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DHT1 zápočet 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Výklad dějin taneční hudby je vymezen v oblasti lidového tance, společenských tanců a divadelního tance, pozornost je věnována jejich specifickým charakteristikám, vyplývajícícm z konkrétních účelů a funkcí hudby v těchto druzích tance. Teoretický výklad je doplněn poslechem hudebních ukázek a rpzbprem notového materiálu.

Chronologický výklad začíná v období evropské antiky, dále věnuje se období středověké hudby a prvním dochovaným hudebním záznamům tanců estampida a saltarello, tanečním písním a kultuře trubadúrů, otázce doprovodných hudebních nástrojů; přitom je jako informační zdroj využívána také ikonografie.

V období renesance se výklad soustřeďuje na hudební charakteristiku jednotlivých tanečních forem, které se v tomto období utvářely; zvláštní pozornost je věnována některým skladatelským osobnostem (M. Praetorius,J. Dowland) a konkrétním hudebním sbírkám (Terpsichore); studována je hudba vybraných představení ballet de cour (Ballet comique de la reine)

V období baroka pokračuje výklad podle jednotlivých hudebně-tanečních forem, zvláštní pozornost je věnována barokní suitě a problematice taneční hudby určené skutečně k tanci a koncertně zpracovaných tanečních forem; podrobně je studováno dílo J.B. Lullyho a dalších skladatelů z okruhu ballet de cour.

Výsledky učení

Předmět rozvíjí poznatky z dějin hudby, zabývá se specifiky taneční hudby, její povahy a historického vývoje v evropském kontextu.

Předpoklady a další požadavky

Předmět předpokládá absolvování předmětů Dějiny a teorie hudby a Rozbor partitur, nutná je schopnost číst v partituře, výhodou je hudební vzdělání a praktická hudební zkušenost.

Literatura

Sachs, Curt: The Rise of Music in the Ancient World, New York 1943.

Marrocco, W. Thomas: Inventory of Fifteenth-Century Bassedanze, Balli, and Balletti in Italian Dance Manuals, New York 1981.

Salmen, Walter: Der fahrende Musiker im europäischen Mittelalter, Kassel 1960.

Sparti, Barbara: The Fifteenth-Century Balli Tunes: A New Look. In Early Music 14.3 (1986): 346-357.

Woira, W.; Salmen,W.: Die Tanzmusik im deutschen Mittelalter. In Zeitschrift für Volkskunde 50 (1953): 164-187.

Mersenne, Marin: Harmonie universelle, reprint Paris 1963.

Heyer, John ed.: Jean-Baptiste Lully and the Music of the French Baroque, New York 1989.

Hilton, Wendy: Dance of court and Theatre: The French Noble Style, New Jersey 1981.

Nettl, Paul: The Story of Dance Music, New York 1947.

Otterbach, Friedemann: Die Geschichte der europäischen Tanzmusik, Wilhelmshafen 1980.

Taubert, Karl-Heinz: Höfische Tänze, Mainz 1968.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

aktivity na přednáškách

studia zadané litaratury a poslechu nahrávek

Během semestru se vyžaduje četba zadané literatury, samostatný poslech hudebních nahrávek.

Hodnocení se děje na základě aktivní účasti na přednáškách.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast při přednáškách, samostatné studium.

Poznámka

Nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů