Didaktika a metodika KT 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMKT4 | zkouška | 4 | 4 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Východiskem k výuce je ucelený a osvědčený systém A. Vaganovové, který systematicky rozvíjí výuku prvků klasického tance od té nejjednodušší formy až k mistrovskému zvládnutí techniky KT. Systém umožňuje osvojení si všech znalostní o řazení a kombinacích každého prvku podle metodických pravidel.
Vedle toho je kladen důraz na hledání nových cest a možností ve výuce KT, stejně tak na znalost fungování těla, navazování na poznatky a znalosti z předmětu Taneční medicína a Kineziologie.
Výukový program počítá s výukou pedagogických principů rozvoje žádaných fyzických dispozic přesně dávkovaným režimem zátěže, opakování, maximální psychickou koncentrací a pochopení probírané látky.
-detailní rozbor prvků klasické taneční techniky 2. a 3. ročníku podle osnov osmileté taneční konzervatoře
-rozvoj metodického myšlení
-pochopení a porozumění principům techniky klasického tance
-dovednost logicky řadit a kombinovat prvky dané etapy výuky
-vytvářet a prezentovat odpovídající kombinace
-to vše zvládat na základě orientace v hudebním doprovodu, včetně komunikace s korepetitorem
-analýza pedagogické prezentace a vzájemná zpětná vazba, jak od pedagoga, tak od studentů.
Systém teoretické analýzy a praktických úkolů učí umožňuje studentům poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.
Důraz je kladen na individuální přístup ke každému studentovi.
Tematické okruhy:
Rozbor a analýza přenesených cvičení od tyče a nových prvků au milieu a allegro (orientační seznam):
au millieu:
- cvičení se provádějí ve velkých a malých pózách (croisée, effacée, écartée devant a derriére)
- arabesque (1. - 4.), 1. - 3. arabesque špičkou do podlahy na propnuté stojné noze i v demi- plié
- Adagio: temps-lié par terre s prohyby, relevé lent, développé
- 1. - 6. port de bras
- obraty: détourné, soutenu en tournant dehors a en dedans na místě a z místa, obrat fouetté en dehors a en dedans, půlobraty na jedné noze
- příprava a tours ze II., V. a IV. pozice
- pas de bourée simple, bez výměny, dessus-dessous, balotté
- pas fondu z místa vpřed a vzad,
allegro:
- temps levé sauté ve IV. pozici na místě, v V. pozici, z místa a na jedné noze a v 1. arabesque
- pas échappé do II. pozice s ukončením na jednu nohu, pas échappé do II. pozice s battu, grand échappé do II. a IV. pozice
- changement de pied s pohybem z místa a grand changement
- pas glissade stranou a vpřed a vzad v malých pózách
- pas assemblé: vpřed, vzad, double stranou, s pohybem z místa
- pas jeté stranou na místě a z místa s ukončením v poloze sur le cou-de-pied
- sissonne ouvert en face a v épaulement
- sissonne tombé
- temps-lié sauté
- sissonne fermé en face a v épaulement
- pas baloné na místě a z místa
- pas de basque
- pas de chat
- pas balancé en tournant
- pas emboité
- enterchat: quatre, royal,
Výsledky učení
Znalost základního postavení těla, metodiky a metodických postupů při výuce klasické taneční techniky v rovině základního stupně etapy výuky podle běžných osnov v systému vyučování a studia v tanečních konzervatořích, ale také v jiných typech institucí (např. ZUŠ, soukromé školy, zájmová studia, kurzy). Metodický rozbor, zadání, nácvik a opravení chyb jednotlivých prvků, tvorba jednoduchých enchaînements.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Pedagogický seminář KT 2
Literatura
Povinná literatura:
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.
Doporučená literatura:
GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.
JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.
WARREN, Gretchen Ward a Susan COOK. Classical ballet technique. Tampa: University of South Florida Press, c1989. ISBN 0813008956.
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
ústní zkouška z praktické i teoretické znalosti metodiky klasického tance základní etapy výuky
Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, hospitace na taneční konzervatoři a v baletním studiu včetně písemné reflexe
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (Povinné předměty hlavní)