Finanční řízení a fundraising v tanci 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107FRF2 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky:
Předmět prohlubuje předchozí znalosti a obohacuje získané poznatky o strategii a management náročnějších projektů, např. festivalů, uměleckých souborů, škol atp. Témata přednášek se dotýkají vícezdrojového financování a jeho finančního řízení. Cílem je tvorba koncepčního fundraisingového plánu s ohledem na dlouhodobou udržitelnost a kontinuitu daného uměleckého subjektu.
Součástí předmětu je i produkční praxe, studenti se podílejí na přípravě uměleckého projektu, svou praxi hodnotí v rámci hodin i ve své seminární práci.
Tematické okruhy:
- Evropské granty
- veřejné zdroje, evropské zdroje, - systém nadací, fondů, ústavů
- seznámení s podmínkami fondů EU, hodnotícími kritérii
- zastřešující organizace v ČR a EU, jejich cíle a strategie, aktuální informace
- time management přípravy grantové žádosti pro projekt z EU
- vícezdrojové financování – tanečních festivalů, prostor, platforem
- komplexní grantová žádost včetně příloh, obrazové dokumentace apod.
- Fundraisingový plán
- fundraisingový plán a harmonogram, včetně personálního obsazení všech profesí potřebných v tanečním oboru
- rozpočet a jeho skladba u vícezdrojového financování – podíl soukromých partnerů a dárců – víceleté projekty
- jasná vize, cíl a záměr, choreografická koncepce, dramaturgie festivalu, vize a strategie projektu přínosného pro taneční obor
- tvorba portfolia tanečního subjektu, nabídky a prezentace
- komentář k rozpočtu, rozpočtová kázeň
- komplexní prezentace pro případného sponzora
- Finanční management
- strategie, plánování, time management
- řízení lidí, týmu, komunikační dovednosti
- vyúčtování vícezdrojových projektů, především tanečních festivalů, evropských grantů
- kontinuální činnost uměleckého tělesa
Výsledky učení
Student získal vhled do pokročilého fundraisingu a finančního řízení uměleckých projektů a kulturních organizací, včetně zapojení soukromého sektoru. Dokáže připravit podrobný víceletý rozpočet a zhotovit fundraisingový plán reflektující cíle a strategie projektu či organizace. Zvládne vyúčtovat projekt dle potřeb jednotlivých donorů.
Rozumí potřebám týmové komunikace, umí časově rozvrhnout přípravu projektu do jednotlivých kroků i akčních plánů.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BAČUVČÍK, Radim. Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM, 2012. ISBN 978-80-87500-17-0.
BOUKAL, Petr. Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada, 2013. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4487-2.
DOSTÁL, Petr a Eva KISLINGEROVÁ. Ekonomika kultury: efektivní metody a nástroje podnikání v sektoru kultury. Praha: Oeconomica, 2012. Odborná kniha s vědeckou redakcí. ISBN 978-80-245-1886-2.
DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak : kapitoly k tématu realizace divadla. 2. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53-X.
LEDVINOVÁ, Jana. Profesionální fundraising : jak se osvobodit od finanční závislosti. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013. 129 s. ISBN 978-80-7331-294-7.
SMOLÍKOVÁ, Marta, ed. Management umění. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2008. ISBN 978-80-86863-24-5.
Doporučená literatura:
CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozš. a rev. vyd. Praha: Institut umění, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.
Crowdfunding Visegrad – Manual. [online]. [cit. 2015-03-14]. Dostupné z:
DEBNÁR, Viktor A., Tereza RAABOVÁ a Eva ŽÁKOVÁ. Podpora umění a kultury z Evropské unie. Praha: Divadelní ústav, 2006. ISBN 80-7008-191-0.
http://www.aspeninstitute.cz/images_upload/files/crowdfunding_visegrad_manual_web.pdf
HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. 1. vyd. Praha: KANT – Karel Kerlický Akademie múzických umění v Praze, 2009. 301 s.:. ISBN 978-80-7437-008-3.
HOLANOVÁ, Barbora. Rešerše grantových systémů v evropských městech. Praha: IPR, 2017.
JOHNOVÁ, Radka a Jitka ČERNÁ. Arts marketing: marketing umění a kulturního dědictví. Praha: Oeconomica, 2007. ISBN 978-80-245-1276-1.
MACKENZIE, Ian. Management and Marketing. LTP, 1997. ISBN 978-1899396801.
MATARASSO, François a Charles LANDRY. Hledání rovnováhy: 21 strategických dilemat v kulturní politice. Přeložila Michaela ŠEBESTOVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2015. Kultura & arts management. ISBN 978-80-7485-047-9.
SEDMIHRADSKÁ, Lucie. Financování kultury a Praha (1. + 2. díl). Praha: IPR, 2017. ISBN 978-80-87931-68-4.
SIMEK, Stepan. Financing of Czech Theatre/Financování českého divadla. Praha: Divadelní ústav, 2005.
THROSBY, Davis. Economics and culture. Cambridge, New York: Cambridge university press, 2003. ISBN 0521586399.
VÍTEK, Svetozar. Organizace divadla: struktura, funkce a řízení divadelního provozu. 2. vyd. Praha: Divadelní ústav, 1981. Studijní materiály.
VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění: Arts management. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-402-4.
Další zdroje:
Koncepce kulturní politiky hl. m. Prahy
Státní kulturní politika MK ČR
webové stránky MK ČR – podpora profesionálního umění
webové stránky Hlavního města Prahy – městské granty
webové stránky MZV ČR + MF ČR – podpora projektů
- Relevantní Nařízení EU a legislativa ČR ve vztahu k financování kultury
webové stránky Kreativní Evropy
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivita v hodinách, seminární práce – fundraisingový plán projektu (3NS)
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)