Didaktika a metodika MST 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KMMT2 | zkouška | 4 | 28 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsah předmětu Didaktika a metodika MST 2 tvoří teoretická část, která směřuje k systematickému rozšiřování odborných znalostí z oblasti metodiky moderních tanečních technik rozborem jejich jednotlivých pohybových principů i didaktických postupů, a praktická cvičení, sloužící k jejich ověření. Zároveň je ve výuce kladen důraz na způsob výstavby praktických lekcí různého typu, na zdatnost logicky řadit jednotlivé taneční prvky a smysluplně je propojovat v tanečních vazbách, určených pro různé úrovně interpretů.
Předmět je úzce propojen s Pedagogickým seminářem MST.
Cílem studia je rozvoj metodického myšlení, podpora a upevnění pedagogických dovedností, vlastní kreativity, pohybového výzkumu a analýzy.
Obsah výuky tvoří:
-Základní principy Humphrey/ Limón techniky (alignment, weight - fall-rebound, fall-recovery, succession, oposition, suspension, isolation etc.)
-Historické a sociální souvislosti vzniku Humphrey/ Limón techniky, vývoj amerického moderního tance, vliv německého výrazového tance
-Osobnost Doris Humphrey: život a tvorba, principy techniky (oblouk mezi dvěma úmrtími, The Art of making dance)
-Osobnost José Limóna a jeho choreografická tvorba
-Využití a propojení principů Humphrey/ Limón techniky v současném tanci
-Výuka Humphrey/ Limón techniky v neprofesionálním volnočasovém školství
-Výuka techniky na profesionálních tanečních školách (kde a proč)
-Vztah k prostoru, času a energii: Time, Space, Energy (Laban)
-Propojení principů Humphrey/Limón techniky s jinými tanečními technikami
-Používání prvků up side down, propojení floor work a center work, vytváření pohybových frází
Výsledky učení: Student získá hlubší přehled postupně o všech zásadních tématech a principech ucelených metod výuky techniky Doris Humphreyové a José Limóna, tzn. Humphrey/Limon technique v deseti krocích. Cílem je poznání principiálních zákonitostí moderního tance, jejich propojení se současnými tanečními technikami a dosažení precizních znalostí nutných pro výuku v oboru.
Výsledky učení
Výsledky učení: Student získá hlubší přehled postupně o všech zásadních tématech a principech ucelených metod výuky techniky Doris Humphreyové a José Limóna, tzn. Humphrey/Limon technique v deseti krocích. Cílem je poznání principiálních zákonitostí moderního tance, jejich propojení se současnými tanečními technikami a dosažení precizních znalostí nutných pro výuku v oboru.
Předpoklady a další požadavky
korekvizity - Pedagogický seminář MST
Literatura
Doporučená literatura a články:
CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of movement: Exercises. 2nd revised edition. Seattle: Eastland Press, c2008. 282 s. ISBN 978-0-939616-58-9.
FRANKLIN, Eric N. Dynamic alignment through imagery. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2012. ISBN 0736067892.
HAAS, Jacqui Greene. Dance anatomy. Champaign, IL: Human Kinetics, c2010. Anatomy series (Human Kinetics (Organization). ISBN 0736081933.
LEWIS, Daniel. The Illustrated Dance Technique of José Limón. New York: Harper and Row Publishers, 1994, ISBN 0-87127-209-1.
PETIŠKOVÁ, Ladislava a Nina VANGELI. Čítanka světové choreografie 20. století. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. 207 s. ISBN 80-339-6412-7
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
HANNICHOVÁ, Ivana. Evoluce jazzového tance. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015.
REBCOVÁ, Monika. Výuka modern dance ve vyšších ročnících HTŠ se zaměřením na techniku Marthy Graham a José Limona. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1989.
TURKOVÁ, Hana. Merce Cunningham a jeho technika. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2013.
VAGNEROVÁ, Lenka. Limón technika. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2001.
E-learning:
https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=346
Hodnoticí metody a kritéria
ústní i praktická prověrka porozumění obsahu předmětu, student prokáže praktickou a teoretickou znalost metodiky moderního tance na základě explikace pojmů, principů, prvků MT a jejich nácviku, a zároveň jejich využití ve výstavbě lekce. Hodnocení zahrnuje také obhajobu písemné ročníkové práce v rozsahu 6-7 NS.
Další požadavky – docházka 100%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 72 hodin distančně, 28 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-nastudování zadané literatury k daným tématům, která jsou obsahem zkoušky Metodiky a didaktiky MST ve druhém semestru
-systematického a praktického ověřování si probraných témat ve své pedagogické praxi a následné konzultace s pedagogem daného předmětu na základě pořízených videozáznamů
-vyhledávání a třídění informací z dostupné literatury, která souvisí se zvoleným tématem seminární práce studenta
-vypracování analýzy zvoleného tématu ve formě písemné seminární ročníkové práce v rozsahu 6-7 NS.
-příprava praktické ukázky nácviku principů a prvků s vysvětlením jejich využití ve výstavbě lekce
Tematické okruhy pro přípravu seminární práce:
-Osobnost Doris Humphrey: život a tvorba, principy techniky (oblouk mezi dvěma úmrtími, The Art of making dance)
-Osobnost José Limóna a jeho choreografická tvorba
-Výuka Humphrey/ Limón techniky v neprofesionálním volnočasovém školství a na profesionálních tanečních školách (kde a proč)
-Vztah k prostoru, času a energii: Time, Space, Energy (Laban)
-Propojení principů Humphrey/Limón techniky s jinými tanečními technikami
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Povinné předměty hlavní)