Tanec s partnerem MST 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KPMT2 zápočet 2 10 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Tanec s partnerem MST 2 vede k osvojení si praktických dovedností a k získání odborných teoretických znalostí a informací, týkajících se metodických postupů při výuce partnerského tance s ohledem na pohybovou – taneční úroveň studentů.

Předmět navazuje na předmět Taneční improvizace.

Cílem je naučit se kreativním způsobem vést nonverbální dialog mezi dvěma a více těly (tzn. opouštět pohybové stereotypy) při vědomém respektování biomechanických zákonitostí lidského těla a logického využívání zákonitostí fyzikálních. Zdůrazňuje se preciznost a detail v technice. Učí se citlivému naslouchání partnera při akci i reakci, uvědomování si společného prostoru a otevřenosti smyslů - perifernímu vnímání.

Doporučenou složkou předmětu Tanec s partnerem MST je aktivní účast studentů na workshopu kontaktní improvizace nebo partnerského pořádaných KT HAMU nebo jinými institucemi.

V hodinách Tance s partnerem MST 2 jsou z hlediska praktického i teoretického zkoumána následující témata:

Společný tempo-rytmus partnerů (včasnost, dech)

Úchop-opěrné body-páka (typy úchopů a formy zdvihů, opěrné body při náskocích, využití pák ve zdvizích)

Rovnováha - nerovnováha – protiváha (susspension, kumulace a proměna potenciální energie v kinetickou)

Výsledky učení: porozumění zákonitostem a postupům v práci s partnerem.

Výsledky učení

Výsledky učení: porozumění zákonitostem a postupům v práci s partnerem.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizity – Taneční improvizace

Literatura

Povinná literatura:

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. Praha: AMU, 2013. ISBN 978-80-7331-269-5.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: herecká pohybová výchova. 5. doplněné vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2015. 282 stran. ISBN 978-80-7331-343-2

Doporučená literatura a články:

HALÁSZ, Andrej. Analýza a syntéza tanečního duetu. 1. vyd. Praha: H & H, 1994. 339 s. ISBN 80-85787-52-0

CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.

COHEN, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, and Action: the Experiential Anatomy of Body-Mind Centering. 2nd ed. Northampton, MA: Contact Edition, c2008. xi, 200 s. ISBN 978-0-937645-10-9.

NOVACK, Cynthia J. Sharing the dance: contact improvisation and American culture. Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1990. ISBN 9780299124403.

SERREBRENIKOV, Nicolai. The art of pas de deux. Transl. by Joan Lawson, London: Dance Books 1978, ISBN 0-903102-46-3.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

ČERNÁ, Eva. Kontaktní improvizace. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1996.

LAMEŠOVÁ, Andrea. Tanec s partnerem v současném tanci. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2006.

ONDRAŠÍKOVÁ, Věra. Taneční duet v současném tanci. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003

OPAVSKÁ, Andrea. Duet jako dialog dvou těl. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2009.

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, ukázky vlastních praktických cvičení a prezentace tanečně – pohybové fráze (vzniklé jako výsledek vlastní kreativní tvorby) a její metodicko – didaktické analýzy.

Další požadavky: docházka 80%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,

moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-nastudování zadané literatury k daným tématům

-sledování a analýzy různých přístupů k partnerské práci v moderním a současném tanci na základě vybraných ukázek z choreografií předních světových souborů dle vlastního výběru

-aplikace konkrétních metodických poznatků ve své vlastní pedagogické praxi

-tréninku vyučování ve verbálním projevu, v přesném hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci

-výběru a nastudování fragmentu z vybrané choreografie a ústní přípravy jeho metodicko – didaktického rozboru

Tematické okruhy:

-Vztah těžiště a středové osy těla

-Práce s váhou

•základní principy technice José Limona

• pády ve východních bojových uměních – aikido, tai-chi

-Tlak a tah

-Automatismus a autenticita pohybového dialogu

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů