Tanec s partnerem MST 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KPMT2 | zápočet | 2 | 10 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsah výuky předmětu Tanec s partnerem MST 2 vede k osvojení si praktických dovedností a k získání odborných teoretických znalostí a informací, týkajících se metodických postupů při výuce partnerského tance s ohledem na pohybovou – taneční úroveň studentů.
Předmět navazuje na předmět Taneční improvizace.
Cílem je naučit se kreativním způsobem vést nonverbální dialog mezi dvěma a více těly (tzn. opouštět pohybové stereotypy) při vědomém respektování biomechanických zákonitostí lidského těla a logického využívání zákonitostí fyzikálních. Zdůrazňuje se preciznost a detail v technice. Učí se citlivému naslouchání partnera při akci i reakci, uvědomování si společného prostoru a otevřenosti smyslů - perifernímu vnímání.
Doporučenou složkou předmětu Tanec s partnerem MST je aktivní účast studentů na workshopu kontaktní improvizace nebo partnerského pořádaných KT HAMU nebo jinými institucemi.
V hodinách Tance s partnerem MST 2 jsou z hlediska praktického i teoretického zkoumána následující témata:
Společný tempo-rytmus partnerů (včasnost, dech)
Úchop-opěrné body-páka (typy úchopů a formy zdvihů, opěrné body při náskocích, využití pák ve zdvizích)
Rovnováha - nerovnováha – protiváha (susspension, kumulace a proměna potenciální energie v kinetickou)
Výsledky učení: porozumění zákonitostem a postupům v práci s partnerem.
Výsledky učení
Výsledky učení: porozumění zákonitostem a postupům v práci s partnerem.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity – Taneční improvizace
Literatura
Povinná literatura:
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. Praha: AMU, 2013. ISBN 978-80-7331-269-5.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: herecká pohybová výchova. 5. doplněné vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2015. 282 stran. ISBN 978-80-7331-343-2
Doporučená literatura a články:
HALÁSZ, Andrej. Analýza a syntéza tanečního duetu. 1. vyd. Praha: H & H, 1994. 339 s. ISBN 80-85787-52-0
CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.
COHEN, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, and Action: the Experiential Anatomy of Body-Mind Centering. 2nd ed. Northampton, MA: Contact Edition, c2008. xi, 200 s. ISBN 978-0-937645-10-9.
NOVACK, Cynthia J. Sharing the dance: contact improvisation and American culture. Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1990. ISBN 9780299124403.
SERREBRENIKOV, Nicolai. The art of pas de deux. Transl. by Joan Lawson, London: Dance Books 1978, ISBN 0-903102-46-3.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
ČERNÁ, Eva. Kontaktní improvizace. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1996.
LAMEŠOVÁ, Andrea. Tanec s partnerem v současném tanci. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2006.
ONDRAŠÍKOVÁ, Věra. Taneční duet v současném tanci. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003
OPAVSKÁ, Andrea. Duet jako dialog dvou těl. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, ukázky vlastních praktických cvičení a prezentace tanečně – pohybové fráze (vzniklé jako výsledek vlastní kreativní tvorby) a její metodicko – didaktické analýzy.
Další požadavky: docházka 80%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-nastudování zadané literatury k daným tématům
-sledování a analýzy různých přístupů k partnerské práci v moderním a současném tanci na základě vybraných ukázek z choreografií předních světových souborů dle vlastního výběru
-aplikace konkrétních metodických poznatků ve své vlastní pedagogické praxi
-tréninku vyučování ve verbálním projevu, v přesném hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci
-výběru a nastudování fragmentu z vybrané choreografie a ústní přípravy jeho metodicko – didaktického rozboru
Tematické okruhy:
-Vztah těžiště a středové osy těla
-Práce s váhou
•základní principy technice José Limona
• pády ve východních bojových uměních – aikido, tai-chi
-Tlak a tah
-Automatismus a autenticita pohybového dialogu
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)