Tanec s partnerem TaV 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KPTV2 zápočet 2 10 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Tanec s partnerem TaV 2 je zaměřen na osvojení si principů kontaktní improvizace, jejichž základem je fyzický kontakt dvou těl, vnímání dotyku a váhy těla. Vede k poznání kinestetických možností pohybu těla, posloupnosti pohybu v těle, učí koncentrovat se na jednotlivé části těla a jejich pohyb v několika směrech současně. Zároveň předmět objasňuje způsoby neverbální komunikace ve dvojici i skupině.

Předmět je úzce propojen s obsahem předmětu Taneční improvizace. Je vyučován dvousemestrálně.

Cílem studia je rozvoj autentického pohybového projevu, akceptování sebe samého, intuice, spontaneity a přirozenosti pohybu.

Výsledky učení. Studenti získávají nové pohybové schopnosti. Ve cvičeních je zdůrazňován sociální aspekt spolupráce ve dvojici či skupině, odpovědnosti za sebe samého a učení se odpovědnému naslouchání druhému.

V hodinách Tance s partnerem TaV jsou z hlediska praktického i teoretického zkoumána následující témata:

-Práce s váhou těla (fyzické vnímání váhy, odevzdání a přebírání váhy těla partnera)

-Princip tahu a tlaku v dialogu dvou těl

-Používání periferního vidění v duetu i skupinové improvizaci

-Pozice up side down x pohyby po spirálách a oblých drahách

Výsledky učení

Cílem studia je rozvoj autentického pohybového projevu, akceptování sebe samého, intuice, spontaneity a přirozenosti pohybu.

Výsledky učení. Studenti získávají nové pohybové schopnosti. Ve cvičeních je zdůrazňován sociální aspekt spolupráce ve dvojici či skupině, odpovědnosti za sebe samého a učení se odpovědnému naslouchání druhému.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity – Taneční improvizace

Literatura

Povinná literatura:

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: herecká pohybová výchova. 5. doplněné vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2015. 282 stran. ISBN 978-80-7331-343-2.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

ČERNÁ, Eva. Kontaktní improvizace. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1996.

LAMEŠOVÁ, Andrea. Tanec s partnerem v současném tanci. Bakalářská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2006.

ONDRAŠÍKOVÁ, Věra. Taneční duet v současném tanci. Magisterská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003

OPAVSKÁ, Andrea. Duet jako dialog dvou těl. Magisterská diplomová práce, AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2009.

https://www.youtube.com/watch?v=DBdU7S_Bf8c (DV8 Physical Theatre Strange Fish)

Doporučená literatura:

BRINKMANN, Ulla: Kontakt-Improvisation. Neue Bewegung im Tanz. Frankfurt am Main: 1990.

CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.

COHEN, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, and Action: the Experiential Anatomy of Body-Mind Centering. 2nd ed. Northampton, MA: Contact Edition, c2008. xi, 200 s. ISBN 978-0-937645-10-9.

NOVACK, Cynthia J. Sharing the dance: contact improvisation and American culture. Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1990. ISBN 9780299124403.

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet bude udělen na základě prezentace praktické min. 10 minutové kreativní ukázky práce s dětmi se zvoleným pohybovým principem. Zároveň student v rámci diskuse prokáže teoretickou znalost probraných metodických postupů ve výuce základních principů kontaktní improvizace, zásad práce ve dvojicích nebo skupině pro různé věkové skupiny a různou genderovou skladbu. Vytvoří videonahrávku praktické min. 10 minutové kreativní ukázky práce s dětmi se zvoleným pohybovým principem.

Další požadavky: docházka min. 80%, aktivita ve výuce, zpracování zadaných úkolů.

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně,

10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,

moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-nastudování zadané literatury k daným tématům

-sledování a analýza různých způsobů využití KI při tvorbě s dětmi na základě vybraných ukázek z choreografií

-aplikací informací z internetových zdrojů

-aplikace konkrétních metodických poznatků ve své vlastní pedagogické praxi

-tréninku vyučování ve verbálním projevu, v přesném hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci

-vytváření nahrávky a záznamu z dané výuky pro následnou diskusi a její obhajobu

-analýzy připravené lekce a zhodnocení její efektivity

Doporučenou složkou předmětu Tanec s partnerem TaV je aktivní účast studenta na odborných diskusích, rozborových či tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými institucemi.

Tematické okruhy:

-Hlavní znaky kontaktní improvizace

-Metodické principy a postupy při výuce kontaktní improvizace

-Srovnání jednotlivých přístupů ve výuce KI u vybraných pedagogů

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů