Tanec s partnerem TaV 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KPTV2 | zápočet | 2 | 10 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsah výuky předmětu Tanec s partnerem TaV 2 je zaměřen na osvojení si principů kontaktní improvizace, jejichž základem je fyzický kontakt dvou těl, vnímání dotyku a váhy těla. Vede k poznání kinestetických možností pohybu těla, posloupnosti pohybu v těle, učí koncentrovat se na jednotlivé části těla a jejich pohyb v několika směrech současně. Zároveň předmět objasňuje způsoby neverbální komunikace ve dvojici i skupině.
Předmět je úzce propojen s obsahem předmětu Taneční improvizace. Je vyučován dvousemestrálně.
Cílem studia je rozvoj autentického pohybového projevu, akceptování sebe samého, intuice, spontaneity a přirozenosti pohybu.
Výsledky učení. Studenti získávají nové pohybové schopnosti. Ve cvičeních je zdůrazňován sociální aspekt spolupráce ve dvojici či skupině, odpovědnosti za sebe samého a učení se odpovědnému naslouchání druhému.
V hodinách Tance s partnerem TaV jsou z hlediska praktického i teoretického zkoumána následující témata:
-Práce s váhou těla (fyzické vnímání váhy, odevzdání a přebírání váhy těla partnera)
-Princip tahu a tlaku v dialogu dvou těl
-Používání periferního vidění v duetu i skupinové improvizaci
-Pozice up side down x pohyby po spirálách a oblých drahách
Výsledky učení
Cílem studia je rozvoj autentického pohybového projevu, akceptování sebe samého, intuice, spontaneity a přirozenosti pohybu.
Výsledky učení. Studenti získávají nové pohybové schopnosti. Ve cvičeních je zdůrazňován sociální aspekt spolupráce ve dvojici či skupině, odpovědnosti za sebe samého a učení se odpovědnému naslouchání druhému.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Taneční improvizace
Literatura
Povinná literatura:
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: herecká pohybová výchova. 5. doplněné vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2015. 282 stran. ISBN 978-80-7331-343-2.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
ČERNÁ, Eva. Kontaktní improvizace. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1996.
LAMEŠOVÁ, Andrea. Tanec s partnerem v současném tanci. Bakalářská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2006.
ONDRAŠÍKOVÁ, Věra. Taneční duet v současném tanci. Magisterská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003
OPAVSKÁ, Andrea. Duet jako dialog dvou těl. Magisterská diplomová práce, AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2009.
https://www.youtube.com/watch?v=DBdU7S_Bf8c (DV8 Physical Theatre Strange Fish)
Doporučená literatura:
BRINKMANN, Ulla: Kontakt-Improvisation. Neue Bewegung im Tanz. Frankfurt am Main: 1990.
CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.
COHEN, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, and Action: the Experiential Anatomy of Body-Mind Centering. 2nd ed. Northampton, MA: Contact Edition, c2008. xi, 200 s. ISBN 978-0-937645-10-9.
NOVACK, Cynthia J. Sharing the dance: contact improvisation and American culture. Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1990. ISBN 9780299124403.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet bude udělen na základě prezentace praktické min. 10 minutové kreativní ukázky práce s dětmi se zvoleným pohybovým principem. Zároveň student v rámci diskuse prokáže teoretickou znalost probraných metodických postupů ve výuce základních principů kontaktní improvizace, zásad práce ve dvojicích nebo skupině pro různé věkové skupiny a různou genderovou skladbu. Vytvoří videonahrávku praktické min. 10 minutové kreativní ukázky práce s dětmi se zvoleným pohybovým principem.
Další požadavky: docházka min. 80%, aktivita ve výuce, zpracování zadaných úkolů.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně,
10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-nastudování zadané literatury k daným tématům
-sledování a analýza různých způsobů využití KI při tvorbě s dětmi na základě vybraných ukázek z choreografií
-aplikací informací z internetových zdrojů
-aplikace konkrétních metodických poznatků ve své vlastní pedagogické praxi
-tréninku vyučování ve verbálním projevu, v přesném hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci
-vytváření nahrávky a záznamu z dané výuky pro následnou diskusi a její obhajobu
-analýzy připravené lekce a zhodnocení její efektivity
Doporučenou složkou předmětu Tanec s partnerem TaV je aktivní účast studenta na odborných diskusích, rozborových či tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými institucemi.
Tematické okruhy:
-Hlavní znaky kontaktní improvizace
-Metodické principy a postupy při výuce kontaktní improvizace
-Srovnání jednotlivých přístupů ve výuce KI u vybraných pedagogů
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)