Pedagogický seminář LT 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KSLT2 zápočet 4 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cílem studia je poznávání jednotlivých regionů a etnografických oblastí naší republiky. Kultura vybrané oblasti, taneční specifika, zvyky, kroje, obřadnost, která je nedílnou součástí studia lidového tance.

Předmět doplňuje Didaktiku a metodiku LT, rozvíjí látku v důrazu na praktickou aplikaci poznatků ve výuce.

Obsah předmětu

Tance ze Západních Čech: Tato oblast nezapře společnou kulturní souvislost s obecným vývojem středoevropské kultury. Znovuoživení místních tradic, je v současnosti dílem novodobých venkovských skupin a souborů lidových tanců, které se pokusily rekonstruovat podobu vžitého tanečního repertoáru.

Tance z Hané: Haná je rozsáhlou úrodnou rovinnou oblastí ve středu Moravy. Je bohatým kulturním dědictvím a s dlouhodobě tradicí udržovaným a pěstovaným povědomím o vlastní kulturní a národopisné svébytnosti.

Tematické okruhy:

1)Horní Chodsko: Postřekov, Dívčí chození dokola před zahájením tance, Do kolečka, forma párová a forma kola, Zelený kúsek: Hopsasa hyjsasa, Šotyš, Tajče.

2)Dolní Chodsko: Do kolečka ve 3/4 a 2/4 rytmu, Zelené kúsky ? Brumlák, Salát, Martin, Manžestr, Štajdyš. Plzeňsko západní oblast: Sulislavské párové kolečko, Lendlery,

Plzeňsko severní oblast: Plaské dívčí a smíšené kolečko, Pantofel z Dolní Bělé

3)Klatovsko: Latovák se špačíčkovým úvodem, Mateník Talián, Hulán 3/4 z Bolešin,

Plzeňsko jižní oblast: Vivatek z Kotrčova, Hulán á la hopla valčík, Štajryš.

4)Chebsko, Plánsko, Mariánsko-lázeňsko a Karlovarsko: Roia z Chebska, Dívčí a

zábavní kola a reje z Chebska a Karlovarska, Krajcpolka z Karlovarska a Chebska,

Schleifer (klouzák) z Ašska.

5)Střední Haná: Cófavá z Annína, z Prostějova a Olomouce, z Tovačova, z Plumlova, Svatební Kot z Prostějovska, Hanácké cifrování, Šáteček z Tovarová, Kalamajka z Tovarová, Tetka trhová z Konopic, Valaška z Opocan, Maďara z Annína, Sósedská (šóstavá) z Annína, Zahradnická z Konopic, Trojke z Tovačova.

6)Jižní Haná: Cófavá z Kojetína, Menuet z Nezamyslic, Kolo a had z Bojanovic, Křížová polka z Nezamyslic, Šátečková, Kalamajka z Kojetína, Hos a Hosar z Drysic, Holuběnka, Huláň, Maďarka, Řetězová šotyška a Vařečková z Kojetína, Hořela lipka.

7)Severní Haná: Cófavá z Droždína, hovadí (kalup) z Čech pod Kosířem, Mazurka z Loučan, Hópák z Rudy, Mazurka babka z Rudy, Otevřené valčík z Moravičan, Špacírpolka z Jedlí

Výsledky učení

Cílem studia je poznávání jednotlivých regionů a etnografických oblastí naší republiky. Kultura vybrané oblasti, taneční specifika, zvyky, kroje, obřadnost, která je nedílnou součástí studia lidového tance.

Předmět doplňuje Didaktiku a metodiku LT, rozvíjí látku v důrazu na praktickou aplikaci poznatků ve výuce.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity: Didaktika a metodika LT

Literatura

Doporučená literatura:

ADÁMEK, Karel Václav. Bibliografie kraje chrudimského (okresu hlineckého, holického, chrudimského, lanškrounského, litomyšlského, nasavršského, pardubického, polického, přeloučského, skutečského, ústeckého a vysokomýtského. Řada IV-VI. Chrudim: Prům. mus. pro vých. Čechy, 1901-1905. s. XLV-CVI.

BARTOŠ, František, ed. Národní písně moravské, v nově nasbírané. Brno: Matice moravská, 1889. ix, 653, xx, clii stran.

ERBEN, Karel Jaromír. Prostonárodní české písně a říkadla. Nové vyd. Praha: Alois Hynek, [1886?]. 512 s., 176 s not ; 24 cm.

HOLAS, Čeněk, ed. České národní písně a tance [hudebnina]. Praha: B. Kočí, 1908-1910. 5 sv. (218, 199, 308, 259, 292 s.).

JINDŘICH, Jindřich. Chodský zpěvník. Díl VIII.: Jindřichův chodský zpěvník [hudebnina]. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1955. 420 + [4] s. Zpěvem k srdci; 38.

MÁTLOVÁ-UHROVÁ, Ludmila. Hanácké tance z Tovačovska [hudebnina]. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954. 177 s. Národní tance. Velká řada; sv. 1.

SMETANA, Robert, ed., SUŠIL, František, ed. a VÁCLAVEK, Bedřich, ed. Moravské národní písně: s nápěvy do textu vřaděnými sebral a vydal František Sušil. 5. vyd. Praha: Mladá fronta, 1998. 792 s. ISBN 80-204-0757-X.

VYCPÁLEK, Josef. České tance: 145 (s varianty 185) českých lidových tanců, které zejména na Rychnovsku, Choceradsku i Táborsku sebral a zevrubně (za účelem naučení). Praha: B. Kočí, 1921. 196 stran. Umělecké snahy; sv.

ZEMÁNEK, Josef, ed. Lidové písně z Chrudimska: op. 40 [hudebnina]. Praha: Mojmír Urbánek, 1909. 1 partitura (82 stran). Edition M. U.; No. 669, No. 669a.

ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo: Dějiny tance v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku od nejstarší doby až do konce 19. století se zvl. zřetelem k dějinám tance vůbec. 2. vyd., (v SNKLHU 1. vyd.). Praha: SNKLHU, 1960. 439, [5] s.

DVD/VHS:

JELÍNKOVÁ, Zdena. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska. Díl VI, část 2. Haná: [Popisy tanců ke stejnojmenné videokazetě]. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997. 214 s. ISBN 80-86156-01-X.

LAUDOVÁ, Hannah. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska. Díl I., Západní Čechy: popisy tanců ke stejnojmenné videokazetě. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1994. 131 s.: noty.

E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=310

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě vypracování a obhajoby seminární práce (rozsah 5-6 NS), písemně připravené lekce pro vybraný region, její dílčí předvedení a komentář jednotlivých prvků a vazeb, jejich provedení se zacílením na čistotu regionálního provedení.

Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:9 tj. 86 hodin distančně,

14 hodin prezenčně za semestr.

Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

moodle atd.)

Samostatná činnost studentů je zaměřená na získání informací o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců, při zpracování podkladů pro výuku lidového tance i tvorbu vystoupení pro žáky uměleckých škol, amatérských i profesionálních souborů.

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-nastudování vybrané literatury k daným tématům,

-vyhledávání informací v internetových zdrojích

-návštěvy alespoň jednoho folklórního festivalu s odevzdáním písemné reflexe

Posluchač si po každé probrané oblasti připraví technickou průpravu a vyhledá tanec v literatuře týkající se dané oblasti.

Vyhledá ukázku tance na Youtube nebo DVD Strážnice, zhodnotí pohybově-taneční materiál, analyzuje pohybový slovník dané oblasti a připraví si krátkou vazbu.

Student vypracuje seminární práci na zadané téma (rozsah 5-6 NS) a písemně připraví lekci pro vybraný region.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů