Pedagogický seminář MST 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KSMT2 | zápočet | 4 | 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 2 tvoří především samostatná pedagogická praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST, s níž je úzce propojen. Pedagogická praxe je odborně konzultována s pedagogem daného předmětu.
Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích.
V roli pedagoga student musí dbát na zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, musí přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce. Jejich písemná reflexe učí studenta jasně formulovat hlavní principy, otázky, ale také své názory a postoje.
Tematické okruhy:
-Uvědomění těla (Feldenkreisova metoda, Alexandrova metoda, etc.)
-Využití váhy těla k pohybu (přeměna potencionální energie v kinetickou)
-Struktura lekce obecně na principech Humphrey / Limón (podle úrovně studentů)
-Alignment, nastavení těla na místě a v pohybu, odstraňování špatných návyků, efektivní a vyvážené držení těla
-Výuka succesion a opposition, příklady cvičení
-Výuka isolation, koncept a cvičení „body as an orchestra"
-Výuka fall-rebound a suspension, příklady cvičení
-Výuka principu fall-recovery a suspension
-Výuka základní (tradiční) lekce Humphrey / Limón techniky (začátečníci)
-Výuka základní lekce Humphrey/ Limón (středně pokročilí)
Součástí pedagogického semináře jsou teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů a zkušeností.
Pedagogický seminář MST slouží také k získání základních informací o fungování, struktuře a problémech tanečního školství a současné české taneční obce.
Výsledky učení
Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizty – Pedagogický proseminář, Moderní a současný tanec
korekvizity - Didaktika a metodika MST
Literatura
Doporučená literatura a články:
FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.
KINSKY, Marie. O technikách analýzy pohybu používaných v tanci. In Pam Pam I., sborník příspěvků minisympózia XIX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-06, s. 3-20.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.
E-learning:
https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=346
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě diskuse nad videozáznamem výuky praktické lekce ve vybrané instituci a nad její bodově sepsanou analýzou, v níž je zhodnocena také její efektivita. Součástí je písemná evaluace z aktivní účasti na doporučeném festivalu, popř. oborové diskuse v rozsahu 2-3 NS, jež je součástí studentova portfolia, a zpracování zadaných úkolů (průběžné písemné reflexe, prezentace vytvořené lekce/zadání, průběžné korekce, explikace principů a významů pro technický a umělecký růst studentů dané pohybově – taneční úrovně.)
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 36 hodin distančně,
14 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-aplikace konkrétních metodických poznatků na základě probraných témat ve své vlastní pedagogické praxi
-tréninku vyučování ve verbálním projevu, hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci
-vytváření nahrávek a záznamů z dané výuky pro následnou diskusi
-bodově sepsané analýzy připravené lekce k zápočtu a ze zhodnocení její efektivity
-aktivní účasti na odborném festivalu či diskuse v rámci festivalu ČTP nebo Malé Inventury, oborové konference a z vypracování reflexe v rozsahu 2-3 NS, o níž bude ústně referovat v rámci zápočtové hodiny
-vyhledávání a shromažďování odborných informací z doporučené i jiné literatury, které se týkají probíraných témat třetího semestru, sdílení těchto poznatků a jejich konfrontace s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky
Povinnou složkou Pedagogického semináře MST 2 je aktivní účast na jednom z doporučených oborových festivalů nebo diskuse nad oborovými tématy v rámci vybrané konference (ČTP nebo Malá Inventura, popř. jiných) a stručné reflexe písemnou formou v rozsahu 2-3 NS.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Povinné předměty hlavní)