Pedagogický seminář TaV 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KSTV2 zápočet 4 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář TaV 2 je zaměřen především na rozvíjení samostatné pedagogické praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky TaV, na jejichž látku navazuje a rozvíjí ji směrem k podchycení a rozvoji tvořivého potenciálu dětí.

Předmět je úzce propojen s obsahem předmětu Didaktika a metodika TaV.

Tematické okruhy

pohyb a prostor – základní orientace jednotlivce a skupiny, úrovně pohybu, vztah k výšce, hloubce, šířce

pohyb po prostoru - pohybová dráha, umístění a ukotvení v prostoru skupiny a jednotlivce, vnímání pulsujícího prostoru ve skupině,

prostorové vztahy – jednotlivec, dvojice, trojice, skupina

jednoduchý pohyb po prostoru – kroky, obraty, skoky

čas a pohyb - rychlost pohybu, tempo, rytmus, metrum, pulsace, akcent, pomlka, frázování

kvality pohybu – těžký, lehký, plynulý, přerušovaný, pomalý, náhlý, přímý, nepřímý, švihový apod.

kombinace jednotlivých elementů pohybu pro pohybové hry a jejich vhodnost a motivace pro různé věkové skupiny

Cílem studia předmětu je

-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her, rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.

-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.

Výsledky učení

Cílem studia předmětu je

-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her, rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.

-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita – Pedagogický proseminář

Korekvizita – Didaktika a metodika TaV

Literatura

Povinná literatura:

BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4.

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 163 s. ISBN 80-7068-181-0.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec: taneční tvorba. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu pro Lidové školy umění. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1981. 101 s

KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. Knižnice metodické literatury.

LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2007. 93 s. ISBN 978-80-7068-214-2.

POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.

POLÁKOVÁ, Marta, Pucová Markéta. Kreatívny tanec, Bratislava, Byť v pohybe 2016, ISBN 978-80-971177-1-9.

RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 67 s. ISBN 978-80-7068-237-1.

ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS-ARTAMA Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. Pohyb. ISBN 978-80-7068-210-4.

ŠVANDOVÁ, Lenka a Edgar MOJDL. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem: 17 + 1 tvořivých her pro děti nižšího školního věku. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2011. Pohyb. ISBN 978-80-7068-261-6.

Doporučená literatura:

TUFNELL, Miranda, CRICKMAY, Chris. Body Space Image, Notes Towards Improvisation and Performance,

London: 1990. ISBN 978-1-85273-041-3

E-learning: https://moodle.amu.cz

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě praktické účasti na semináři, student na základě probraných tematických okruhů vytvoří a prezentuje 2 taneční hry nebo technická cvičení pro konkrétní věkovou skupinu a doloží na videozáznamu z vlastní výuky.

Další požadavky: tvorba portfolia (observace), zpracování zadaných úkolů a jejich praktická prezentace, orientace v problematice tematických okruhů obou semestrů, – docházka 100 %.

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 36 hodin distančně, 14 hodin prezenčně za semestr.

Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-ze tří dalších observací absolvovaných v rámci hlavního předmětu student připraví ústní

-reflexe se zaměřením na probírané okruhy a přístup pedagoga na hodině

-nastudování zadané literatury k daným tématům

-vytvoření videozáznamu z výuky, na kterém je zachyceno zpracování zadání na základě probraných tematických okruhů

Tematické okruhy

pohyb a prostor – základní orientace jednotlivce a skupiny, úrovně pohybu, vztah k výšce, hloubce, šířce

pohyb po prostoru - pohybová dráha, umístnění a ukotvení v prostoru skupiny a jednotlivce, vnímání pulsujícího prostoru ve skupině,

prostorové vztahy – jednotlivec, dvojice, trojice, skupina

jednoduchý pohyb po prostoru – kroky, obraty, skoky

čas a pohyb - rychlost pohybu, tempo, rytmus, metrum, pulsace, akcent, pomlka, frázování

kvality pohybu – těžký, lehký, plynulý, přerušovaný, pomalý, náhlý, přímý, nepřímý, švihový apod.

kombinace jednotlivých elementů pohybu pro pohybové hry a jejich vhodnost a motivace pro různé věkové skupiny

Student vytvoří a prezentuje 2 taneční hry nebo technická cvičení pro konkrétní věkovou skupinu a doloží na videozáznamu z vlastní výuky.

Předloží seznam nastudované literatury k jednotlivým okruhům.

Doloží alespoň tři absolvované hospitace ve výuce ve vybraných vzdělávacích institucích.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů