Pedagogický seminář TaV 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KSTV2 | zápočet | 4 | 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář TaV 2 je zaměřen především na rozvíjení samostatné pedagogické praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky TaV, na jejichž látku navazuje a rozvíjí ji směrem k podchycení a rozvoji tvořivého potenciálu dětí.
Předmět je úzce propojen s obsahem předmětu Didaktika a metodika TaV.
Tematické okruhy
pohyb a prostor – základní orientace jednotlivce a skupiny, úrovně pohybu, vztah k výšce, hloubce, šířce
pohyb po prostoru - pohybová dráha, umístění a ukotvení v prostoru skupiny a jednotlivce, vnímání pulsujícího prostoru ve skupině,
prostorové vztahy – jednotlivec, dvojice, trojice, skupina
jednoduchý pohyb po prostoru – kroky, obraty, skoky
čas a pohyb - rychlost pohybu, tempo, rytmus, metrum, pulsace, akcent, pomlka, frázování
kvality pohybu – těžký, lehký, plynulý, přerušovaný, pomalý, náhlý, přímý, nepřímý, švihový apod.
kombinace jednotlivých elementů pohybu pro pohybové hry a jejich vhodnost a motivace pro různé věkové skupiny
Cílem studia předmětu je
-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her, rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.
-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.
Výsledky učení
Cílem studia předmětu je
-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her, rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.
-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita – Pedagogický proseminář
Korekvizita – Didaktika a metodika TaV
Literatura
Povinná literatura:
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 163 s. ISBN 80-7068-181-0.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec: taneční tvorba. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu pro Lidové školy umění. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1981. 101 s
KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. Knižnice metodické literatury.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2007. 93 s. ISBN 978-80-7068-214-2.
POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.
POLÁKOVÁ, Marta, Pucová Markéta. Kreatívny tanec, Bratislava, Byť v pohybe 2016, ISBN 978-80-971177-1-9.
RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 67 s. ISBN 978-80-7068-237-1.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS-ARTAMA Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. Pohyb. ISBN 978-80-7068-210-4.
ŠVANDOVÁ, Lenka a Edgar MOJDL. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem: 17 + 1 tvořivých her pro děti nižšího školního věku. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2011. Pohyb. ISBN 978-80-7068-261-6.
Doporučená literatura:
TUFNELL, Miranda, CRICKMAY, Chris. Body Space Image, Notes Towards Improvisation and Performance,
London: 1990. ISBN 978-1-85273-041-3
E-learning: https://moodle.amu.cz
Informace ke kombinované nebo distanční formě
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě praktické účasti na semináři, student na základě probraných tematických okruhů vytvoří a prezentuje 2 taneční hry nebo technická cvičení pro konkrétní věkovou skupinu a doloží na videozáznamu z vlastní výuky.
Další požadavky: tvorba portfolia (observace), zpracování zadaných úkolů a jejich praktická prezentace, orientace v problematice tematických okruhů obou semestrů, – docházka 100 %.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 36 hodin distančně, 14 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-ze tří dalších observací absolvovaných v rámci hlavního předmětu student připraví ústní
-reflexe se zaměřením na probírané okruhy a přístup pedagoga na hodině
-nastudování zadané literatury k daným tématům
-vytvoření videozáznamu z výuky, na kterém je zachyceno zpracování zadání na základě probraných tematických okruhů
Tematické okruhy
pohyb a prostor – základní orientace jednotlivce a skupiny, úrovně pohybu, vztah k výšce, hloubce, šířce
pohyb po prostoru - pohybová dráha, umístnění a ukotvení v prostoru skupiny a jednotlivce, vnímání pulsujícího prostoru ve skupině,
prostorové vztahy – jednotlivec, dvojice, trojice, skupina
jednoduchý pohyb po prostoru – kroky, obraty, skoky
čas a pohyb - rychlost pohybu, tempo, rytmus, metrum, pulsace, akcent, pomlka, frázování
kvality pohybu – těžký, lehký, plynulý, přerušovaný, pomalý, náhlý, přímý, nepřímý, švihový apod.
kombinace jednotlivých elementů pohybu pro pohybové hry a jejich vhodnost a motivace pro různé věkové skupiny
Student vytvoří a prezentuje 2 taneční hry nebo technická cvičení pro konkrétní věkovou skupinu a doloží na videozáznamu z vlastní výuky.
Předloží seznam nastudované literatury k jednotlivým okruhům.
Doloží alespoň tři absolvované hospitace ve výuce ve vybraných vzdělávacích institucích.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (Povinné předměty hlavní)