Hudební nakladatelství
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
110HNA | zkouška | 4 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební produkce
Obsah
Cíl výuky:
Předmět je zaměřen na hlavní atributy činnosti nakladatelství jako tradiční formy podnikání, na pochopení vzájemných vazeb a procesů s autory, kolektivními správci a ostatními institucemi užívajícími hudební díla nebo hudebně dramatická díla.
Pozornost se věnuje především základním atributům činnosti jako je nakladatelská smlouva, smlouva o zastupování s kolektivní správou, správným postupům při vytváření produktu a jeho následnému prodeji a pronájmu. Pozornost je věnována i odlišné nakladatelské praxi a zvyklostem při prodejích a pronájmech orchestrálních materiálů autorů v ochranné lhůtě pro veřejné užití a jejich následného užití pro rozhlasové a televizní přenosy v segmentu veřejnoprávních médií, především v síti EBU. V neposlední řadě se předmět věnuje i digitálnímu prostředí, a to popisem vztahu nakladatelství k formám užití hudebních děl způsobem download a stream.
Tematické okruhy:
1.Vznik nakladatelství – základní postupy, akvizice děl, smlouva o zastupování s OSA a výjimky z této smlouvy – audiovizuální díla a reklama, odlišný způsob činnosti různých nakladatelů v klasické a populární hudbě
2.Nakladatelská smlouva – její základní parametry, obsah a nastavení k autorovi a hudebnímu dílu
3.Provozovací a mechanická práva, adresné příjmy, neidentifikovatelné a neadresné příjmy
4.Výroba, prodej a pronájem hudebních děl, zákon o neperiodických publikacích
5.Hudební díla s textem, hudebně dramatická díla a jejich specifika
6.Ostatní licenční a sublicenční smlouvy související s produkcí nakladatelství
7.Veřejnoprávní a komerční media a užití hudebních děl ve vysílání
8.Subnakladatelské smlouvy, cover verze – úpravy hudebních děl, textové mutace a aranže
9.Historický exkurz do období vydávání a vazeb před rokem 1989 a popis privatizace největších nakladatelů: Panton – účelové zařízení ČHF a Supraphon n.p.
Výsledky učení
Student má vědomosti o historii a současné činnosti hudebních nakladatelů v ČR a v zahraničí s různým žánrovým zaměřením. Umí založit a spravovat nakladatelskou agendu v základních parametrech. Umí správně nastavit a uzavřít jednoduchou nakladatelskou smlouvu a poradí si s registrací hudebních děl u kolektivního správce. Orientuje se ve způsobech užití hudebních děl a jejich ochraně před zneužitím třetími stranami.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
PASSMAN, Donald S. All you need to know about the music business. 8th ed. New York: Free press, c2012. xxiv, 480 s. ISBN 978-1-4516-8246-5.
WHITSETT, Tim. Music publishing: the real road to music business success. Rev. and expanded 5th ed. Milwaukee, WI: Distributed by Hal Leonard, c2000. ISBN 978-1931140096.
A další studijní materiály poskytnuté vyučujícím v průběhu semestru.
Doporučená literatura:
Bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou pro splnění ústní zkoušky je znalost nastavení základních postupů pro založení nakladatelství, jeho kontinuální činnost ve formě vydávání produktů a principy tvorby vazeb k osobám a institucím, které vedou k správné správě vydaných děl, jejich ochraně a monetizaci. Popsání komerčních procesů v oblasti akvizice práv, inkasa podílu z práv autora, prodeje a pronájmu hudebních děl. Praktickou součástí zkoušky je popis postupu při vydání předložené publikace a popis postupu při veřejném užití předloženého orchestrálního díla.
Výsledné hodnocení:
Teoretická část – ústní zkouška: 80 %
Praktická část: 20 %
Povinná účast na přednáškách minimálně 70 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje