Hudební průmysl
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
110HPR | zkouška | 4 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební produkce
Obsah
Předmět je zaměřen na historii a vývoj jednotlivých segmentů hudebního průmyslu, jehož počátky se objevují zejména v XIX. století s nástupem nakladatelství jako průmyslového odvětví. Studenti získají přehled o jednotlivých součástech hudebního průmyslu (nakladatelství, nahrávací průmysl, živé provozování hudby a průmysl výroby hudebních nástrojů) zejména s nástupem záznamu zvuku a obrazu a rozvoji hudebního průmyslu ve dvacátém století. Část výuky je věnována i průmyslu výroby hudebních nástrojů s důrazem na tradice tohoto odvětví v České republice i na současnost odvětví v souvislosti s procesem privatizace. Velká pozornost je věnována nahrávacímu průmyslu, úloze rozhlasu, televize a zejména internetu v současných podmínkách digitalizující se společnosti a všem sociálním i ekonomickým konsekvencím. Důležitou součástí výuky je i analýza budoucího vývoje zejména v souvislosti s digitální průmyslovou revolucí 4:0.
Tematické okruhy:
- Co je a co není průmysl, obecná definice a struktura průmyslu
- Definice EU a zařazení hudebního průmyslu a jeho součástí podle NACE
- Kalkulace vydání notového záznamu skladby, audio a video nahrávky, koncertu
- Kulturní průmysly a multiplikační efekty
- Nakladatelský komplex – jeho historie, současnost a vyhlídky
- Zvukový záznam a fenomén nahrávacího průmyslu, vývoj podle statistik IFPI
- Živé provozování hudby – nejstarší a nejstabilnější součást komplexu hudebního průmyslu
- Průmysl výroby hudebních nástrojů – vývoj a současnost se zřetelem k podmínkám v ČR, Evropě, USA a Asii
- Vztah a provázanost hudebního průmyslu s tradičními i novými médii
- Hudební průmysl a jeho budoucnost v souvislosti s digitalizací, kybernetizací a digitální průmyslovou revolucí 4:0
Výsledky učení
Student umí analyzovat všechny součásti a vazby hudebního průmyslu, zařazení jeho součástí podle klasifikace ekonomických činností NACE. Má přehled o efektivitě a rentabilitě jednotlivých segmentů a o vzájemné provázanosti těchto segmentů a vazbách na další součásti hudební a kulturní sféry – zejména na oblast mediálního průmyslu. Umí připravit základní ekonomický rozvrh přípravy partitury a provozovacího materiálu, audio a video nahrávky včetně vydání a přípravy veřejného vystoupení.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku. 1. vyd. V Praze: Institut umění, 2009. 79 s. ISBN 978-80-7008-231-7.
DOHNALOVÁ Lenka, HUDBA. https://www.idu.cz/cs/o-nas/veda-a-vyzkum/vedeckovyzkumne-projekty/1149-promeny-hudebniho-sektoru-vlivem-novych-technologii
LEBRECHT, Norman. Mýtus jménem Maestro: velcí dirigenti v honbě za mocí-. Překlad Libuše Burianová-Hasenöhrlová. Praha: ICN Polyart Prague, 2003. 374 s., [16] s. příl.
LEBRECHT, Norman. Who killed classical music?: Maestros, managers, and corporate politics. Secaucus, N.J.: Carol Pub. Group, 1996. ISBN 9781559724159.
ŠTILEC, Jiří. Úvod do hudebního managementu [elektronická učebnice]. Praha: HAMU, 2011.
www.ifpi.cz
www.ifpi.com
Doporučená literatura a prameny:
HÖHNE, Steffen. Kunst- und Kulturmanagement: Eine Einführung. Stuttgart: UTB, 2009. ISBN 978-3825232788.
Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE). In: Český statistický úřad [online]. Praha, 2007 [cit. 2020-02-25]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_ekonomickych_cinnosti_cz_nace
Music Industry. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2020-02-25]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Music_industry
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou úspěšného splnění ústní zkoušky je znalost základní struktury hudebního průmyslu jako komplexu spojujícího živé provozování hudby (včetně všech modalit jako jsou festivaly, koncertní řady a podobně), nakladatelství, nahrávací (gramofonový) průmysl a průmysl výroby hudebních nástrojů, odlišnosti jednotlivých segmentů a propojenost s mediální sférou, rentabilita a ziskovost celého komplexu ve srovnání s filmovým průmyslem a sférou showbusinessu, analogie a vazby. Do praktické části zkoušky náleží vypracování kalkulace vydání notového záznamu skladby, audio a video nahrávky, koncertu.
Celkové hodnocení:
Teoretická část – ústní ověření znalostí 60 %
Praktická část – 40 %
Povinná účast studentů na přednáškách min. 70 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební produkce (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty)