Hudební průmysl

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
110HPR zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební produkce

Obsah

Předmět je zaměřen na historii a vývoj jednotlivých segmentů hudebního průmyslu, jehož počátky se objevují zejména v XIX. století s nástupem nakladatelství jako průmyslového odvětví. Studenti získají přehled o jednotlivých součástech hudebního průmyslu (nakladatelství, nahrávací průmysl, živé provozování hudby a průmysl výroby hudebních nástrojů) zejména s nástupem záznamu zvuku a obrazu a rozvoji hudebního průmyslu ve dvacátém století. Část výuky je věnována i průmyslu výroby hudebních nástrojů s důrazem na tradice tohoto odvětví v České republice i na současnost odvětví v souvislosti s procesem privatizace. Velká pozornost je věnována nahrávacímu průmyslu, úloze rozhlasu, televize a zejména internetu v současných podmínkách digitalizující se společnosti a všem sociálním i ekonomickým konsekvencím. Důležitou součástí výuky je i analýza budoucího vývoje zejména v souvislosti s digitální průmyslovou revolucí 4:0.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Student umí analyzovat všechny součásti a vazby hudebního průmyslu, zařazení jeho součástí podle klasifikace ekonomických činností NACE. Má přehled o efektivitě a rentabilitě jednotlivých segmentů a o vzájemné provázanosti těchto segmentů a vazbách na další součásti hudební a kulturní sféry – zejména na oblast mediálního průmyslu. Umí připravit základní ekonomický rozvrh přípravy partitury a provozovacího materiálu, audio a video nahrávky včetně vydání a přípravy veřejného vystoupení.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku. 1. vyd. V Praze: Institut umění, 2009. 79 s. ISBN 978-80-7008-231-7.

DOHNALOVÁ Lenka, HUDBA. https://www.idu.cz/cs/o-nas/veda-a-vyzkum/vedeckovyzkumne-projekty/1149-promeny-hudebniho-sektoru-vlivem-novych-technologii

LEBRECHT, Norman. Mýtus jménem Maestro: velcí dirigenti v honbě za mocí-. Překlad Libuše Burianová-Hasenöhrlová. Praha: ICN Polyart Prague, 2003. 374 s., [16] s. příl.

LEBRECHT, Norman. Who killed classical music?: Maestros, managers, and corporate politics. Secaucus, N.J.: Carol Pub. Group, 1996. ISBN 9781559724159.

ŠTILEC, Jiří. Úvod do hudebního managementu [elektronická učebnice]. Praha: HAMU, 2011.

www.ifpi.cz

www.ifpi.com

Doporučená literatura a prameny:

HÖHNE, Steffen. Kunst- und Kulturmanagement: Eine Einführung. Stuttgart: UTB, 2009. ISBN 978-3825232788.

Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE). In: Český statistický úřad [online]. Praha, 2007 [cit. 2020-02-25]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_ekonomickych_cinnosti_cz_nace

Music Industry. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2020-02-25]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Music_industry

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou úspěšného splnění ústní zkoušky je znalost základní struktury hudebního průmyslu jako komplexu spojujícího živé provozování hudby (včetně všech modalit jako jsou festivaly, koncertní řady a podobně), nakladatelství, nahrávací (gramofonový) průmysl a průmysl výroby hudebních nástrojů, odlišnosti jednotlivých segmentů a propojenost s mediální sférou, rentabilita a ziskovost celého komplexu ve srovnání s filmovým průmyslem a sférou showbusinessu, analogie a vazby. Do praktické části zkoušky náleží vypracování kalkulace vydání notového záznamu skladby, audio a video nahrávky, koncertu.

Celkové hodnocení:

Teoretická část – ústní ověření znalostí 60 %

Praktická část – 40 %

Povinná účast studentů na přednáškách min. 70 %

Poznámka

není

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů