Specializovaná sluchová analýza 8
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171SSAN8 | zkouška | 4 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby a hudební režie
Obsah
Cíl výuky:
Ovládnutí sluchové analýzy hudebního materiálu reflektujícího hudebně-teoretické jevy z oblasti intonace, harmonie, kontrapunktu, rytmu a hudebních forem.
Shrnutí obsahu předmětu:
Notové příklady jsou vybírány z vhodné hudební literatury odpovídající vybranému slohovému období, konkrétnímu autorovi, případně žánru skladeb. Z tohoto materiálu jsou tvořena odpovídající sluchová cvičení.
Tematické okruhy:
Hudba 20. století
Komorní i orchestrální díla, instrumentální i s vokální složkou převážně autorů:
I. Stravinskij, B. Bartók, L. Janáček, J. Suk, B. Martinů, C. Debussy, M. Ravel, Ch. Ives, G. Gershwin, S. Barber, M. Feldman, A. Schönberg, F. Poulenc, H. Krása, P. Haas, L. Fišer, P. Eben
Výsledky učení
Student po pravidelném a intenzivním cvičení sluchu ovládá sluchovou analýzu hudebně teoretických jevů demonstrovaných na příkladech vybraných děl autorů hudby 20. století.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. Praha: Editio Supraphon, 1981, 208 s. 02-004-81.
PERLMUTTER, Adam. Perfect pitch method : A musician guide to recognizing pitches by ear. Cheltenham: Hal. Leonard corporation, 2014. 82 s. +. ISBN 978-0-634-09778-2 3 CD.
Sluchová cvičení připravená pedagogem pro prezenční i on-line formu výuky.
Doporučená literatura:
Knihy
HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie.Praha: Supraphon, 1972, 304 s. 02-189-72
SPILKA, František. Hudební diktát : metodický návod a výběr příkladů melodických, rytmických a harmonických. 2. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966. 130 s. : notové ukázky.
SPILKA, František. Sluchová cvičení : příklady a úlohy k prohloubení hudebnosti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955. 460 s. : notové ukázky.
Web
Poslechové testy Harvardské univerzity
[online]. Dostupné z: http:// Themusiclab.org
Sluchová cvičení Jacobs Vocal Academy: Ear Training Exercises - Level 1-8
Homepage | Jacobs Vocal Academy. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=EazFLAA-Pog&t=219s
Sluchová cvičení připravená pedagogem pro prezenční i on-line formu výuky.
Hodnoticí metody a kritéria
Student/ka získá známku ze zkoušky na základě úspěšně absolvovaného sluchového testu. Test se skládá z diktátu u klavíru (nebo z poslechu připravených příkladů). Obsahuje absolutní tónové výšky, intervaly a vícezvuky. Následuje diktát krátkého hudebního tématu v originální instrumentaci ze záznamu. U obou částí testu se požaduje přesný notový zápis. Výsledek testu musí být vyšší než 75 % z celkového počtu bodů. Bodové hodnocení je stanoveno pro každý test samostatně.
Příprava na test probíhá formou cvičení během každé vyučovací hodiny. Student musí splnit minimálně 60 % docházky.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty)