Dějiny a literatura bicích nástrojů 5

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
173DLBI5 zápočet 1 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Daniel MIKOLÁŠEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Daniel MIKOLÁŠEK, Antonín Procházka

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra bicích nástrojů

Obsah

Cíl výuky:

Cíle pátého a šestého semestru se překrývají, neboť většina autorů tvořila jak skladby komorní, tak skladby sólové. Nicméně větší pozornost je v pátém semestru věnována skladatelům, jejichž těžištěm tvorby je hudba komorní.

Předmět by měl být také nápomocen těm studentů, kteří počítají se svým uplatněním pedagogickým na ZUŠ a konzervatořích a vybavit je základním přehledem o vývoji a možnostech českého hudebního školství v konfrontaci se světovými trendy, a to včetně situace ohledně výuky hudby na základních školách.

Předmět se souběžně věnuje dvěma oblastem:

A) nástroje - archetypy, vývoj, konstrukce, funkce, uplatnění, příklady literatury s jejich využitím

B) hudební styly, pro ně typické nástroje, kompoziční postupy a interpretační přístupy, autoři, významní interpreti.

Tematické okruhy:

A/ 20. století - komorní hudba

České a světové hudební školství

B/ vibrafon - historie, vývoj konstrukce, uplatnění

Nástroje Orffovy školy.

Výsledky učení

Student má přehled o autorech píšících pro bicí nástroje, a to ve všech oblastech hudby, zejména pak sólové a komorní. Je schopen sestavit dramaturgii koncertu bicích nástrojů.

Student má solidní znalost teoretických a historických kontextů, v nichž se vyvíjela podoba bicích nástrojů. Zná souvislosti mezi vývojem technických parametrů nástrojů a rozvojem interpretačních možností. Tato znalost mu umožňuje stylově čistý výběr konkrétních nástrojů pro realizaci skladeb daného autora, zejména pak těch, u nichž je v tomto ohledu interpretovi ponechána značná volnost.

Je schopen kriticky sledovat vývoj dění na světových pódiích, má přehled o význačných světových interpretech historie i současnosti.

Díky velkému množství různých informačních zdrojů (biografie, autobiografie, encyklopedie, dokumenty, nahrávky, notové materiály a partitury) si student sám tvoří svůj názor na konkrétní problematiku.

Student se orientuje v hudebních formách, je schopen stručné analýzy skladby.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Literatura

Doporučená literatura:

BECK, John. Encyclopedia of percussion. 2nd ed. New York: Routledge, c2007. ISBN 9780415971232.

BLADES, James. Percussion instruments and their history. Rev. ed. White Plains, N.Y.: Distributed by Pro/AM Music Resources, 1992. ISBN 978-0933224612.

HUTTER, Josef. Hudební nástroje. 1. vyd. Praha: František Novák, 1945.

KLEIBL, Martin. Koncepce základního uměleckého vzdělávání ve hře na bicí nástroje, JAMU, Brno 2018

KOTEK, Miroslav. Bicí nástroje. 1. vyd. Praha: Panton, 1983.

Diplomové práce absolventů HAMU a JAMU

Studijní pomůcky

Audio / video nahrávky

YouTube

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou získání zápočtu je aktivní přístup během semestru (hodnotí vyučující), schopnost samostatné práce při vyhledávání zdrojů informací a přednesení referátu s písemnou přípravou v rozsahu min. jedné strany A4 – téma z okruhu „historie bicích nástrojů“.

Účast na výuce minimálně 70 %.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů