Jazzová teorie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174JTE2 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra jazzové hudby
Obsah
Předmět Jazzová teorie 2 slouží k pochopení a praktickému procvičení základních pojmů, pojmenovávajících dílčí aspekty jazzové harmonie, jazzového aranžování a jazzové kompozice. Na problematiku probranou v prvním semestru navazují další dva roky studia Jazzové teorie. Student se tak během bakalářského studia seznámí s jazzovou harmonií, kompozicí a aranžováním do hloubky a v celé jejich šíři. Tento předmět bezprostředně souvisí s předmětem Improvizace jazzových nástrojů a pomocí analýz jazzových skladeb pomáhá pochopit základní stavební prvky jazzových kompozic. Předmět Jazzová teorie pomáhá studentům také porozumět jazzovým kompozicím i improvizacím, se kterými se setkávají v ostatních vyučovaných předmětech.
Student pokračuje v osvojování si vývoje jazzové kompozice v první polovině 20. století. Pozornost je soustředěna na studium skladeb velkých amerických skladatelů George Gershwina a Colea Portera, dále na důkladnou analýzu skladatelských stylů Dukea Ellingtona a Billyho Strayhorna. Po analýzách kompozic zmíněných skladatelů následuje vždy zobecnění charakteristik jejich stylistických postupů a vystižení jejich charakteristického rukopisu. Jsou vysvětleny použité kompoziční techniky a s jejich pomocí poté studenti komponují své vlastní skladby ve stylech jednotlivých skladatelů. V závěru semestru je tak student seznámen se základy harmonie i stylových postupů jazzových skladatelů první poloviny 20. století a ovládá komponování v několika druzích menších jazzových forem a jazzových stylů.
Tematické okruhy:
1.STUDIUM KOMPOZIC GEORGE GERSHWINA
2.STUDIUM KOMPOZIC COLEA PORTERA
3.STUDIUM KOMPOZIC DUKEA ELLINGTONA
4.STUDIUM KOMPOZIC BILLYHO STRAYHORNA
Výsledky učení
Student pochopí a prakticky si procvičí základní pojmy, pojmenovávající dílčí aspekty jazzové harmonie, jazzového aranžování a jazzové kompozice.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Hra na nástroj 1, Ansámblová hra 1, Rytmický ansámbl 1, Improvizace jazzových nástrojů 1, Jazzová teorie 1, Sluchový trénink 1
Korekvizity: Hra na nástroj 2, Ansámblová hra 2, Rytmický ansámbl 2, Improvizace jazzových nástrojů 2, Sluchový trénink 2
Literatura
Povinná literatura:
ELLINGTON, Edward Kennedy. Music Is My Mistress. New York: Da Capo Press, 1976. ISBN 0306800330.
SCHULLER, Gunther. Early Jazz. New York: Oxford University Press, 1986. ISBN 9780195040432.
Doporučená literatura:
GERSHWIN, George. The Gershwin Songbook: 50 Treasured Songs. New York: Hal Leonard, 2015. ISBN 1495007324.
PORTER, Cole. The Platinum Collection: The Definitive Songbook. New York: Alfred Music, 2007. ISBN 057152799X.
BASIE, Count. The Atomic Mr. Basie: Splanky [zvukový záznam na CD]. New York: Roulette Jazz, 1958.
ELLINGTON, Duke. Far East Suite: Isfahan [zvukový záznam na CD]. New York: RCA, 1967.
ELLINGTON, Duke. And His Mother Called Him Bill: U.M.M.G. [zvukový záznam na CD]. New York: RCA 1968.
FITZGERLAD, Ella. George and Ira Gershwin Songbook: I Got Rhythm [zvukový záznam na CD]. New York: Verve Records, 1959.
JOHNSON, Robert. The Complete Recordings: Ramblin‘ on My Mind [zvukový záznam na CD]. New York: Columbia Records, 1990.
Hodnoticí metody a kritéria
aktivní účast na cvičeních
1.Zkomponování a odevzdání vlastní skladby ve stylu George Gershwina nebo Colea Portera.
2.Zkomponování a odevzdání vlastní skladby ve stylu Dukea Ellingtona nebo Billyho Strayhorna.
Další požadavky: docházka minimálně 70%
Poznámka
Nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (Povinné předměty)
- Jazzová hudba (Bc) od 2024/25 (Povinné předměty)