Hra na nástroj 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174NJZ4 | zkouška | 5 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 115 až 140 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra jazzové hudby
Obsah
Předmět Hra na nástroj 4 slouží ke zdokonalení studenta ve hře na svůj nástroj. Kromě čistě technických aspektů hry jde o schopnost improvizace v doprovodné a sólové hře, rytmické a stylové cítění v různých jazzových subžánrech a budování standardního jazzového repertoáru.
Student se tak zdokonaluje ve všech aspektech hry na svůj nástroj, aby co nejlépe vyhověl požadavkům kladeným na univerzálního instrumentalistu, schopného obstát v ansámblu jakéhokoli stylového zaměření a obsazení v rámci jazzu a příbuzných žánrů, a naplnit tak svou specifickou roli v konkrétním hudebním kontextu.
Tematické okruhy:
- TRANSKRIPCE VÝZNAMNÝCH INSTRUMENTALISTŮ MODERNÍHO JAZZU – detailní napodobení melodického a rytmického cítění vybraných hráčů prostřednictvím transkripcí jejich hry.
- PRÁCE NA ZDOKONALENÍ RYTMICKÉHO CÍTĚNÍ – práce s metronomem, hra před / za dobou. Jasná artikulace rytmických hodnot v každém tempu.
- TŘÍBENÍ IMPROVIZAČNÍHO JAZYKA – zdokonalování melodického cítění a schopnosti vystavět své sólo. Schopnost vystavět efektivní, stylový, citlivý a vkusný doprovod.
- INTERPRETACE JAZZOVÝCH STANDARDŮ – hledání vlastního přístupu k tradičnímu repertoáru.
Výsledky učení
- student se orientuje v charakteristických rysech hry významných průkopníků jazzové hudby
- student zdokonalil své rytmické cítění a dovednost improvizace
- student dokáže transkribovat hru vybraných jazzových hudebníků
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- uvědomuje si, reflektuje a rozvíjí vlastní styl učení se a k tomu potřebné dovednosti a strategie
-student disponuje interpretační a technickou zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení náročnějších přednesových skladeb
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Hra na nástroj 3, Ansámblová hra 3, Rytmický ansámbl 3, Improvizace jazzových nástrojů 3, Jazzová teorie 3, Sluchový trénink 3, Dějiny jazzové hudby 1
Korekvizity: Ansámblová hra 4, Rytmický ansámbl 4, Improvizace jazzových nástrojů 4, Jazzová teorie 4, Sluchový trénink 4, Dějiny jazzové hudby 2
Literatura
Doporučená literatura:
BAKER, David. How to play Bebop. Van Nuys: Alfred Publishing Company Inc., 1987.
COKER, Jerry – CASALE, Jimmy – CAMPBELL, Gary – GREENE, Jerry. Patterns for Jazz. Miami, FL: Studio P/R, 1970.
COKER, Jerry. Rhythmic Studies Of Today's Music. Miami, FL: Studio 224, 1987.
MIRIGIAN, David. Pentatonic Patterns. Hayward, CA: Fivenote Music Publishing, 1991.
NELSON, Oliver. Patterns for Improvisation. New Albany: Jamey Aebersold, 1990.
PARKER, Charlie. Omnibook. New York: Atlantic Music Corp., 1978.
RICKER, Ramon. Technique Development in Fourths for Jazz Improvisation. Miami, FL: Studio 224, 1976.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška probíhá formou přehrávky před komisí katedry. Student odehraje třicetiminutový recitál s repertoárem dle vlastního výběru s doprovodem. Hodnotí se úroveň nastudování repertoáru a jeho nazkoušení s doprovodnou skupinou a dále celkové vyznění vystoupení, tj. kvalita interpretace a improvizace studenta a souhry skupiny pod jeho vedením. Zkouška před komisí sestavenou vedoucím katedry.
Další požadavky: docházka minimálně 60%
Poznámka
NEJSOU
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (Povinné předměty hlavní)
- Jazzová hudba (Bc) od 2024/25 (Povinné předměty hlavní)