Hra na nástroj 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174NJZ6 | zápočet | 5 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 115 až 140 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra jazzové hudby
Obsah
Předmět Hra na nástroj slouží ke zdokonalení studenta ve hře na svůj nástroj. Kromě čistě technických aspektů hry jde o schopnost improvizace v doprovodné a sólové hře, rytmické a stylové cítění v různých jazzových subžánrech a budování standardního jazzového repertoáru.
Student se tak zdokonaluje ve všech aspektech hry na svůj nástroj, aby co nejlépe vyhověl požadavkům kladeným na univerzálního instrumentalistu, schopného obstát v ansámblu jakéhokoli stylového zaměření a obsazení v rámci jazzu a příbuzných žánrů, a naplnit tak svou specifickou roli v konkrétním hudebním kontextu.
Ve třetím ročníku je důraz kladen též na hledání vlastního interpretačního a improvizačního přístupu. Cílem je nalezení vlastního „hlasu“, kterým se hudebník odliší od ostatních hráčů na stejný nástroj.
Tematické okruhy:
1.TRANSKRIPCE VÝZNAMNÝCH INSTRUMENTALISTŮ MODERNÍHO JAZZU – detailní napodobení melodického a rytmického cítění vybraných hráčů prostřednictvím transkripcí jejich hry.
2.IDENTIFIKACE SLABÝCH A SILNÝCH STRÁNEK STUDENTA V OBLASTI IMPROVIZACE – práce na odstranění slabin a využití studentových předností v improvizaci.
3.PRÁCE NA VLASTNÍM INTERPRETAČNÍM A IMPROVIZAČNÍM STYLU – postupné oproštění od závislosti na studovaných vzorech, využití nabytých znalostí a zkušeností k nalezení osobitého stylu hry.
4.BUDOVÁNÍ VLASTNÍHO REPERTOÁRU – s osobitým přístupem k interpretaci a improvizaci souvisí i výběr vhodného jazzového repertoáru, reflektujícího osobnost hráče.
Výsledky učení
- student se orientuje v charakteristických rysech hry významných průkopníků jazzové hudby
- student zdokonalil své rytmické cítění a dovednost improvizace
- student dokáže transkribovat hru vybraných jazzových hudebníků
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- uvědomuje si, reflektuje a rozvíjí vlastní styl učení se a k tomu potřebné dovednosti a strategie
-student disponuje interpretační a technickou zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení náročnějších přednesových skladeb
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Hra na nástroj 5, Ansámblová hra 5, Rytmický ansámbl 5, Improvizace jazzových nástrojů 5, Jazzová teorie 5, Dějiny jazzové hudby 3
Korekvizity: Ansámblová hra 6, Rytmický ansámbl 6, Improvizace jazzových nástrojů 6, Jazzová teorie 6
Literatura
Doporučená literatura:
BAKER, David. How to play Bebop. Van Nuys: Alfred Publishing Company Inc., 1987.
COKER, Jerry – CASALE, Jimmy – CAMPBELL, Gary – GREENE, Jerry. Patterns for Jazz. Miami, FL: Studio P/R, 1970.
COKER, Jerry. Rhythmic Studies Of Today's Music. Miami, FL: Studio 224, 1987.
MIRIGIAN, David. Pentatonic Patterns. Hayward, CA: Fivenote Music Publishing, 1991.
NELSON, Oliver. Patterns for Improvisation. New Albany: Jamey Aebersold, 1990.
PARKER, Charlie. Omnibook. New York: Atlantic Music Corp., 1978.
RICKER, Ramon. Technique Development in Fourths for Jazz Improvisation. Miami, FL: Studio 224, 1976.
Hodnoticí metody a kritéria
aktivní účast na cvičeních
Další požadavky: docházka minimálně 50%
Práce v tomto semestru je z velké části věnována přípravě na bakalářský koncert.
Poznámka
NEJSOU
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (Povinné předměty hlavní)
- Jazzová hudba (Bc) od 2024/25 (Povinné předměty hlavní)