Komorní hra - klavírní trio 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
198KHKT2 zkouška 14 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 329 až 399 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cíl výuky:

V rámci předmětu Komorní hra – klavírní trio 2 student působí v souboru ve složení klavír, housle a violoncello.

Cílem předmětu je rozvíjení dovedností z předchozích stupňů nástrojového studia, zaměření na souhru, homogenitu souboru, stylovou čistotu interpretace a teoretické i praktické rozšíření repertoáru. Pozornost je soustředěna na vypracování společného hudebního, artikulačního a rytmického cítění, intonaci, souhru, vzájemnou komunikaci, vyvážený zvuk souboru, vytváření společného hudebního pojetí určeného repertoáru.

Předmět přispívá k dokonalému zvládnutí principů komorní hry, postavených na výrazných tradicích české komorní hudby. Cílem je vysoká profesionalita a interpretační mistrovství hráčů jednotlivých nástrojů, dokonalé zvládnutí technické i umělecké problematiky studovaných děl. Dalším podstatným bodem výuky je soustavný rozvoj uměleckého partnerství jednotlivých členů ansámblu se zaměřením na spolehlivou a tvůrčí spolupráci v hledání jednotného interpretačního přístupu. Během studia předmětu se studenti seznámí se stěžejními kompozicemi pro klavírní trio českých i světových autorů, z nichž v každém semestru budou nejméně dvě nastudovány ke koncertnímu provedení.

Tematické okruhy:

  1. Zásady komorní hry
  2. Stěžejní díla komorního repertoáru pro klavírní trio – základní orientace v hudebních žánrech a formách komorní hudby
  3. Interpretační styly a tradice
  4. Typy komunikace při hře v komorním souboru
  5. Principy hudebního frázování v různých typech repertoáru
  6. Kritická sluchová analýza dosažitelných nahrávek studované skladby v podání jiných interpretů

Výsledky učení

Student má vynikající dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru komorní hudby, precizně rozlišuje jednotlivé hudební styly, intenzivně buduje repertoár klavírního tria.

Osvojil si efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek komorního souboru.

Rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.

Realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

SMETANA, Bedřich. Trio g-moll. Bärenreiter, ISMN 9790260102910.

Doporučená literatura:

NOVOTNÝ, Břetislav. Jak hrát čistě na housle. Praha: Vydavatelství AMU, 2019. ISBN 978-80-7331-523-8.

-partitury a nahrávky

Při volbě repertoáru se předpokládá individuální kreativní iniciativa studenta.

Příklad repertoáru:

BEETHOVEN, Ludwig van. Trio op.1 č.1 (Es dur), č.2 (G dur), č.3 (c moll), op.70 č.1 (D dur), č.2 (Es dur), op.97 (B dur)

BRAHMS, Johannes. Klavírní trio H-dur, op.8

ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Klavírní trio a-moll, op.50

MENDELSSOHN-BARTHOLDY, Felix. Klavírní trio d-moll, op.49

RAVEL, Maurice. Klavírní trio a-moll

ŠOSTAKOVIČ, Dmitrij. Klavírní trio e-moll, op.67

MARTINŮ, Bohuslav. Klavírní trio C-dur

DVOŘÁK, Antonín. Klavírní trio f-moll, op.65

Hodnoticí metody a kritéria

Atestace je udělena na základě aktivní účasti na odborných cvičeních, nastudování komorní skladby (skladeb) v trvání minimálně 45 minut a jejím provedení na zjišťovací zkoušce nebo koncertu. Docházka min. 90 %.

Poznámka

není

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů