Dramaturgická tvorba 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DRB2 | zkouška | 4 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět, v bakalářském stupni společný pro studenty dramaturgie i režie, je zaměřený teoreticky i prakticky. Jeho základem je rozvíjení schopnosti objevit, číst a analyzovat dramatický text, modelovat ideální inscenaci. V další fázi text interpretovat, akcentovat jeho aktuální témata a vypracovat vlastní dramaturgicko-režijní koncepci. Naučit se literárně upravovat text, aby co nejpřesněji odpovídal dané dramaturgicko-režijní koncepci, ale přitom respektoval umělecký styl autora. Stát se spoluautorem inscenace jakožto celistvé struktury a specifického systému. Chápat dramaturgii nejen jako praktickou službu jednotlivým inscenacím, ale jako tvůrčí disciplínu, která pomocí dramaturgického plánu ovlivňuje hledání a formování uměleckého programu činoherního divadla.
- Základní orientace v oboru, seznámení s jeho historickými i současnými podobami.
- Teoretické i praktické osvojení základních teatrologických pojmů a kategorií.
- Čtení a rozprava o zvoleném dramatickém textu.
- Motivický rozbor a strukturální analýza textu.
- Modelování ideální inscenace, respektující charakteristické znaky autorova stylu.
- Interpretace zvoleného textu z hlediska aktuálního tématu.
- Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce.
Výsledky učení
V bakalářském stupni by se měli posluchači dramaturgie a režie spolehlivě naučit, jakým způsobem přistupovat k dramatickému textu při přípravě inscenace. Důležité je, aby si osvojili základní teatrologické pojmy a kategorie (dramatická situace, obraz, symbol, jednání, chování, dialog, děj, kompozice, struktura, žánr atd.) a naučili se je prakticky používat. Základem každé dramaturgicko-režijní koncepce by mělo být svědomité a citlivé přečtení dramatického textu jako zásobárny informací pro jeho inscenování. Teprve po jeho důkladné analýze, pochopení všech historických konotací a prozkoumání individuální charakteristiky daného autora, by studenti měli pokročit k jeho interpretaci. Tak, aby text vidění z úhlu aktuálního tématu, nebyl ochuzen o žádnou podstatnou hodnotu. Na konci celého cyklu seminářů dramaturgie by měl být student schopen vypracovat jasnou dramaturgicko-režijní koncepci. A dramatický text literárně upravit tak, aby této koncepci odpovídal a zároveň respektoval autora. Přípravná fáze, dovršená výběrem týmu inscenátorů a hereckého obsazení, se pak stane solidní základnou pro vlastní režijní práci studentů.
- Seznámení s historickými i současnými formami dramaturgické práce.
- Podrobné čtení dramatického textu.
- Analýza dramatického textu a modelování ideální inscenace.
- Interpretace textu.
- Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce inscenace.
Předpoklady a další požadavky
Talentové a vzdělanostní předpoklady, ověřené několikastupňovým přijímacím řízením.
Literatura
Aristoteles: Poetika (různá vydání překladu Antonína Kříže)
Roman Ingarden: O poznávání literárního díla, Praha 1967, also by the same author: Umělecké dílo literární, Praha 1989
Jan Císař: Základy dramaturgie 1 (Situace), Praha 1999
Jan Císař: Základy dramaturgie 2 (Postava)
Jaroslav Vostrý: Činoherní klub 1965-1972 - Praktická dramaturgie, Praha 1996
Miroslav Procházka: Znaky dramatu a divadla, Praha 1988 /selections/
Milan Lukeš: Umění dramatu, Praha 1987
J. L. Styan: Prvky dramatu, Praha 1964
J. L. Styan: Černá komedie, Praha 1967
Peter Szondi: Teória modernej drámy, Bratislava 1969
Jiří Levý: Umění překladu, Praha 1963
Andreas Kotte: Divadelní věda. Úvod, Praha 2010
Additional literature will be assigned for particular tasks.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocení probíhá na základě průběžně odevzdávaných prací s přihlédnutím k aktivní účasti v diskusích na seminářích. Hodnocení významně ovlivňuje závěrečná seminární práce a její ústní obhajoba.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje