Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201EVZ1 zápočet 2 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava anglicky, česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

The Development Tendencies of Western Theatre in Modern Culture course is developed from topic series of individual studies for the state exam. The beginning material is primarily video recordings of foreign stagings supplemented with corresponding theoretical and critical texts. (3.r. H +1.mgr.r. R and D + 4. r. S)

„To apply critical thinking on the phenomenon of modern theatre“

  1. Theatre: Institution, buildings, space, ensemble, operations, manner of communication, or expression a/or art.
  2. Mimicry: (dramatic, or stage) art as an image and expression: How can Aristotle and Diderot's considerations enrich the perception of modern art?
  3. Drama arts in the Western and Eastern tradition: Oriental inspiration in Antonin Artaud’s work, Living Theatre and Ariane Mnouchkine.
  4. Craft and enthusiasm: requirements and particulars of the creative process in drama arts and its imaginative and intellectual moments. Intuition and trade: convention as a requirement and barrier to creation: Theatre directness according to Peter Brook: improvisation as a trade.
  5. Archaic (traditional), modern and contemporary (post-modern): Classical texts on contemporary European stages: Antoine Vitez (Elektra), Klaus Michael Grueber (Bakchantky), Peter Brook (Hamlet), Stephane Braunschweig (Woyzeck), Thomas Ostermeier (dram H. Ibsen) and Michael Thalheimer (Emilia Galotti).
  6. Relationship of stage and auditorium in a mirror (executed and possible) changes in theatre space: To the stage design diversity of contemporary theatre: from peephole to processional (Bread and Puppet Theatre) and immersive theatre (Wooster Group / Richard Schechner).
  7. Types and genres of drama (stage) arts in connection to its elements: Merging of arts disciplines on stage: examples by Robert Wilson.
  8. Playing (playing a scene) in live and acting (scene, by extension dramatic) arts: Acting vs. performance: Marina Abramovic and Romeo Castellucci.
  9. Drama (stage) arts from the perspective of its cultural, aesthetic and psycho-social function: „Theatre Container“ of Christoph Schlingensief.
  10. Drama arts and development of media: Film principles in the theatre of Thomas Ostermeier.

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Hodnoticí metody a kritéria

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů