Herecká propedeutika 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201HEP1 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Obsahem předmětu je poznání základů teorie a praxe herecké tvorby, její specifičnost, prvky psychologické, antropologické a sociální. Důležitou částí jsou praktická cvičení. Studenti herectví se pokoušejí vytvářet etudy a interpretovat dramatické situace. Každé cvičení pak společně reflektují a spojují poznatky praktické s vývody teoretickými. Součástí výuky jsou písemná zpracování zadaných témat, týkajících se problematiky herecké tvorby.
Okruhy probírané látky:
- Úvod do problematiky, pojmosloví.
- Stylové proměny herectví v různých historických etapách.
- Moderní herecké školy.
- Herectví ve struktuře inscenace.
- Předpoklady herectví: talentové, múzické, psychické, somatické.
- Vnitřní a vnější technika hereckého projevu.
- Etika hereckého povolání.
Výsledky učení
Cílem studia je seznámit studenty se základními podobami současného herectví s důrazem na práci herce na sobě. Kromě kultivace vnitřně-hmatového cítění zahrnuje přípravu herce na proces zkoušek, na vytváření dramatické postavy.
Předpoklady a další požadavky
- Vnitřně-hmatové cítění, prostorová představivost, smysl pro dramatickou situaci.
- Znalost historie a typů divadelní kultury.
- Orientace v české a světové dramatické literatuře.
- Ovládání základní divadelní terminologie.
Literatura
Jaroslav Vostrý: O herectví a hercích
M. Mistrík: Herecké techniky 20. storočia
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle
K. S. Stanislavskij: Moje výchova k herectví
Jan Grossman: Analýzy
Michail Čechov: O herecké technice
Jan Kopecký: Antoin Artaud
Z. Bratršovská, J. Hrdlička: Zpráva o bílém divadle
Declan Donnellan: Herec a jeho cíl
Louis Jouvet: Nepřevtělený herec
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se aktivita studentů na seminářích, jejich představivost a dramatické cítění. Hlavní důraz je kladen na schopnost rozeznat a vytvořit dramatické situace a realizovat je jednáním postav v prostoru.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje