Herecká tvorba 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201HTH2 | zkouška | 4 | 8 hodiny výuky týdně (45 minut), 16 až 36 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které studentům režie a dramaturgie slouží k hlubšímu poznání problematiky herecké tvorby. Východiskem této přípravy je dramatičnost jako kvalita, jež dává impulzy a předpoklady k tvorbě herecké postavy prostřednictvím dramatického jednání. Součástí rozvíjených schopností je rovněž teoretická reflexe specifických problémů herectví i obecných problémů dramatického umění.
- Autenticita a improvizace.
- Herecké chování a jednání.
- Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény.
- Dialogičnost a partnerská souhra.
- Tvořivé rozehrání dramatické situace.
- Stylizace v různých žánrech a poetikách.
- Principy strukturovaného budování herecké postavy.
Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem.
Výsledky učení
- Získání schopnosti uvolnění a soustředění.
- Osvojení základních psycho-somatických technik.
- Zvládnutí verbální a nonverbální komunikace.
- Rozvinutí fantazie, imaginace, hravosti a tvořivosti.
- Schopnost analýzy a interpretace dramatického textu.
- Zvládnutí základních hereckých postupů v různých žánrech.
Předpoklady a další požadavky
- Talentové a psychofyzické předpoklady, které jsou schopny dalšího rozvoje.
- Schopnost otevřít se kritickým podnětům a korigovat vlastní jednání a chování.
- Smysl pro kolektivní práci.
Literatura
K. S. Stanislavskij: Můj život v umění, Praha 1962
Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978
Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996
Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1931, 1986
Jiří Frejka: Smích a divadelní maska, Praha 1942
Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha 1956, a Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963
Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998
Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - Monology o herectví, Praha 1981
Denis Diderot: Herecký paradox
Bertolt Brecht: Myšlenky
Peter Brook: Prázdný prostor
Hodnoticí metody a kritéria
Výuka probíhá formou přípravy a nastudování zvolených situací a dialogů, od jejich literárního tvaru až po prostorové řešení, jednání v prostoru a vyjadření dramatické situace a vztahů aktivním hereckým jednáním a chováním.
- Získání schopnosti uvolnění a soustředění.
- Osvojení základních psycho-somatických technik.
- Zvládnutí verbální a nonverbální komunikace.
- Rozvinutí fantazie, imaginace, hravosti a tvořivosti.
- Schopnost analýzy a interpretace dramatického textu.
- Zvládnutí základních hereckých postupů v různých žánrech.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje