Rozhlasová tvorba 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201RZB2 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Cyklus přednášek a poslechových seminářů postupně uvádí studenty do problematiky tzv. rozhlasových specifik. Rozhlasová klasika tvoří asi polovinu poslechů, zbytek je věnován současné tvorbě. Studenti jsou vedeni ke kritickému poslechu, na jehož základě jsou schopni provést základní analýzu vysílání i napsat kritiku odvysílaného dramatického pořadu. Na kratších scenáristických cvičeních se seznámí s omezeními rozhlasových výrazových prostředků při adaptaci divadelního textu pro rozhlas či při pokusu o rozhlasovou dramatizaci. Hlubším zájemcům o rozhlas je umožněna hospitace při výrobě (resp. tvorbě) auditivní hry ve studiích Českého rozhlasu.
- Technické možnosti média a jejich obsahové využití, historie auditivního dramatu.
- Monofonie, živé vysílání, záznam, montáž, stereofonie, digitální záznam.
- České auditivní drama: Kareš, Kožík, Strejčková, Ptáček, Vyskočil, Uhde, Aškenazy, Stehlík, Fischerová, Steigerwald, Přidal, Vedral, Ruth a další...
- Světové auditivní drama: Beckett, Dürrenmatt, Bergmann, Fellini, Bachmannová, hry z Prix Italia a další...
- Dokumentární hra a features.
- Duální systém rozhlasového vysílání.
- Tvorba programu rozhlasové stanice.
Výsledky učení
Posluchači režie a dramaturgie se seznámí:
- se základními auditivními dramatickými a slovesnými žánry,
- se základy rozhlasové dramatické tvorby,
- se základy duálního systému vysílání,
- s problematikou tvorby programu,
- obrysově s historií českého rozhlasového vysílání,
- při seminárních posleších si posluchači osvojí schopnost reflexe auditivního zobrazování,
- na drobných autorských cvičeních si ověří schopnost „vidět ušima“.
Předpoklady a další požadavky
- Znalost divadelního pojmosloví.
- Základy dramaturgické a režijní analýzy textu a inscenace.
- Základy mediálního kritického myšlení.
Literatura
Jan Czech: O rozhlasové hře
Alena Štěrbová: Rozhlas a slovesné umění
Jan Lopatka: Radiojournal v ko(s)mickém věku
Václav Růt: Divadlo a rozhlas
Jan a Honza Vedralovi: Jiří Horčička - Rozhlasový režisér
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích, samostatný poslech, zpracování a oponentura seminárních prací na konci zimního a letního semestru.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje