Dialogické jednání s vnitřním partnerem - kondiční 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202DVK1 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Psychosomatická disciplína, jejímž tvůrcem je prof. Ivan Vyskočil. Základem je zkušenost a zakoušení stran jednání (mluvení, hraní) sám se sebou (s vnitřním partnerem) zpravidla o samotě - samomluvy, samohry. Jde o to, učit se a naučit se podobně autentické, spontánní, hrající a souhrající jednání (chování a prožívání) produkovat veřejně, v situaci „veřejné samoty“ (Stanislavskij), za přítomnosti a pozornosti „diváků“. V situaci, kdy „jako kdyby“ druzí, diváci, při tom nebyli, s vyloučením zejména zrakového a taktilního kontaktu.
Výsledky učení
Dialogické jednání s vnitřním partnerem je psychosomatická disciplína, jejímž tvůrcem je prof. Ivan Vyskočil. U většiny může být:
- cestou sebeobjevování, sebepoznávání, sebepřijetí a seberealizace
- vytvářením psychosomatické kondice pro tvořivou komunikaci „vodivější“ empatii
- prožitím, poznáním a studiem principů dramatické hry
- prožitím, poznáním a studiem nepředmětného herectví
- cestou pochopení, „vtělení“ a uskutečnění určité výzvy, otázky, určitého úkolu, textu
- metodikou zkoušení, hledání, vnímání, všímání si a nalézání.
Předpoklady a další požadavky
Kreativní předpoklady, schopnost analýzy a reflexe.
Literatura
Buber, Martin: Já a ty. Olmouc: Votobia 1995.
Fink, Eugen: Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta 1992.
Vyskočil, Ivan a kol. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: JAMU 2004. (Zde i další doporučená literatura.)
Sborníky KATaP a Ústavu pro výzkum a studium autorského herectví:
Dialogické jednání jako otevřená otázka. Praha: AMU 1997.
Psychosomatický základ veřejného vystupování. Praha: AMU 2000.
Hic sunt leones /o autorském herectví/. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU 2003.
Herecká propedeutika proč, pro koho a jak? Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU 2006.
Hlas, mluva, řeč / Řeč, mluva, hlas. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU
Psychosomatika & Pohyb. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU 2008.
Osobnostní herectví - učitelství. Praha: 2010.
Autor - autorství. Praha: NAMU 2010.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány především na základě vlastního zkoušení v hodinách dialogického jednání. Podmínkou úspěšného absolvování předmětu jsou také dvě písemné reflexe za semestr. Předpokládá se rovněž seznámení s doporučenou literaturou.
Poznámka
Předmět je možno studovat v českém i anglickém jazyce
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje