Experimentální tvůrčí psaní

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202TPX zápočet 2 2 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Předmět je zaměřen na tvorbu vlastních autorských textů, které vznikají záměrně pod časovým tlakem. Tvůrčí proces je zcela řízen pedagogem. Pedagog experimentuje s vlastním modelem tvůrčího psaní, který obohacuje o obecné principy práce s autorstvím na KATaP DAMU a o zavedené přístupy k autorskému psaní, jak jsou vyučovány v kolébkách tvůrčího psaní v tuzemském VŠ prostředí, tedy na MUNI, JAMU či UPCE.

Výsledky učení

Studující jsou schopni napsat autorský text na místě a na zakázku.

Studující dovedou nahlédnout konstruktivně kriticky cizí i vlastní autorský text, zhodnotit jeho pozitiva i slabiny a nabídnout řešení vedoucí k pozvednutí kvality textu a sdělení.

Studující dovedou přijmout a konstruktivně setřídit kritické poznámky druhých k vlastnímu autorskému textu.

Předpoklady a další požadavky

Účast předpokládá absolvování nejméně jednoho roku Autorského čtení a doporučuje se nejméně jeden semestr Dramaturgie autorského textu.

Literatura

Primárně pracujeme s autorskými texty účastnic a účastníků kurzu. Ke studiu je nicméně možné využít i odbornou literaturu:

ČUNDERLE, Michal – SLAVÍKOVÁ, Eva (eds.): Autor – autorství. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2010.

FIŠER, Zbyněk (ed.). Tvůrčí psaní – klíčová kompetence na vysoké škole. Brno: Doplněk, 2005.

FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido. 2002.

RUT, Přemysl: Autorské čtení. In kol.: Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. 1. vydání. Praha: Nakladatelství AMU, 2011, s. 93–98.

STUDENÝ, Jiří. Dramata jazyka: Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Pavel Mervart: 2010.

VYSKOČIL, Ivan: Předmluva. In POKORNÁ, Jaroslava: Maminka není doma. 1. vydání. Praha: Brkola, 2006.

Hodnoticí metody a kritéria

Účast: 75 %.

Aktivita: plnění úkolů na hodině a aktivní účast v diskusi o vzniklých textech.

Příprava: vypracování domácích úkolů (autorských textů dle zadání pedagoga).

Závěrečná reflexe: účast na závěrečné skupinové reflexi.

Poznámka

Předmět lze absolvovat opakovaně.

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů