Texty a kontexty
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202TXK | zápočet | 2 | 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Navazujeme na praktickou zkušenost z intenzívní dílny, uskutečněné 10., 11. a 12. 2. 2023. V únoru jsme tvořili herecké partitury a učili se s nimi pracovat, hrát si a vytvářet příběhy bez zadaných témat. Nyní budeme poznávat zdroje tohoto přístupu k divadlu a jejich tvůrce: Antonina Artauda a Jerzyho Grotowského. Budeme číst jejich texty a interpretovat s pomocí dalších autorů proměnu funkce divadla ve společnosti: začala proměnami divadla a vyústila v proměnu tvůrců a autorských ambicí. Nemá smysl ptát se, jaký smysl má divadlo, ale ptát se, co se dá dělat pro to, aby ho mělo pro tvůrce i pro společnost, a uvažovat, co při tom můžu dělat já.
Jerzy Grotowski: „Chcete-li dělat divadlo, musíte se sami sebe zeptat, zda je divadlo pro váš život nezbytné. Ne jako divadlo. Ne jako instituce a budova, a ne jako profese, ale jako skupina a místo. Takhle může být k životu nutné - když se v něm hledá prostor, kde se neobelháváme. Kde se neschováváme. Kde jsme, jací jsme, kde to, co děláme, je takové, jaké to je, nic jiného nepředstírá; tedy prostor, kde nejsme rozdělení. To nás ostatně - když ten čas přijde - z divadla odvede. Když provádíte akt - čin celou svou úplností jako ve chvílích skutečné lásky, přijde chvíle, kdy se nedá rozeznat, zda jednáme vědomě či nevědomě. Kdy je těžké říct, zda něco děláme, nebo se to s námi děje. Kdy jsme aktivní i naprosto pasívní zároveň. Kdy se obcování objevuje samo, nehledáno. Kdy padnou rozdíly mezi tělem a duší. Pak můžeme říci, že nejsme rozdělení.“ (Jerzy Grotowski: Co bylo. Texty – Teatr Laboratorium, seš. 3, s.194-195)
Už tím, jak divadlo vzniká a působí, trénuje pravidla souhry jedince se společností. Na rozdíl od školy není povinné a konflikt se v něm netutlá, ale přiznává a řeší, a často právě konflikt jedince a společnosti. Může je tedy líp dělat ten, kdo konflikty cítí přesněji než druzí a umí je vystát; řekněme - zlobivé dítě své společnosti. Ale protože vyjádření toho konfliktu je možné jen vzájemnou spoluprací těch rebelů a podivínů a přitom v souhře s adresáty díla, vzniká z té protihry a souhry jak tvůrčí napětí souborů a děl, tak potenciál, silnější než socializační působení škol. Člověk divadelm poznává jak sounáležitost, tak svébytnost; může vyvažovat individualismus (který vidí jen část člověka) s kolektivismem (který vidí člověka jen jako část); vždyť se to odehrává se ve společenství, ne ve většinové společnosti.
Výsledky učení
Navazujeme na praktickou zkušenost z intenzívní dílny, uskutečněné 10., 11. a 12. 2. 2023. V únoru jsme tvořili herecké partitury a učili se s nimi pracovat, hrát si a vytvářet příběhy bez zadaných témat. Nyní budeme poznávat zdroje tohoto přístupu k divadlu a jejich tvůrce: Antonina Artauda a Jerzyho Grotowského. Budeme číst jejich texty a interpretovat s pomocí dalších autorů proměnu funkce divadla ve společnosti: začala proměnami divadla a vyústila v proměnu tvůrců a autorských ambicí. Nemá smysl ptát se, jaký smysl má divadlo, ale ptát se, co se dá dělat pro to, aby ho mělo pro tvůrce i pro společnost, a uvažovat, co při tom můžu dělat já.
Předpoklady a další požadavky
Ke studiu se může hlásit student DAMU, schopný průběžně studovat zadané texty (volitelně v češtině, angličtině, polštině). Skupina do 10 lidí; přednost mají čeští i zahraniční studenti KATaP.
Literatura
Literatura –anglicky, česky, i v překladech do mateřštiny jednotlivých studentů
Antonin Artaud: The Theater and its Double. Grove Press Books 1958. Dále A.Artaud Texty I., Herrmann & synové 1995
Jerzy Grotowski: Towards a Poor Theatre. Odin Teatrets Forlag1968 Dále české překlady in Texty – Teatr Laboratorium I, II, III, Svět a divadlo 9/1991, 6/1996, 3/1999
Peter Brook: With Grotowski. Theatre is Just a Form. Inst. Grotowskiego Wroclaw 2009
Ludwik Flaszen: Grotowski & Company. Odin Teatret + The Grotowski Institute, 2010 Virginie Magnat: Grotowski, Women, and Contemporary Performance. Meetings with Remarkable Women. Routledge New York, London 2014
Jana Pilátová: Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Institut umění – divadelní ústav 2009
Leszek Kolankiewicz – Jana Pilátová. Antropologické příběhy I, II, III. Taneční zóna 2019 č. 1 (s. 66- 81) č. 2 (s. 62 -77), č. 3 (s. 84-99)
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet na základě aktivní průběžné účasti na semináři (75% přítomnosti), náhradou účasti písemná interpretace textů, studovaných během absence.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje