Scénografie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCM1 zkouška 10 8 hodiny výuky týdně (45 minut), 178 až 228 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jan ŠTĚPÁNEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ, Jan ŠTĚPÁNEK, Nikola TEMPÍR

Obsah

Ateliérová výuka pro I. ročník v rozsahu 8 hod. týdně.

Výuka scénografie rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů. Výuka v prvním semestru se zakládá na zvládnutí techniky četby, asociativní četby, interpretace klasického archaického textu, hudby a poezie, nedramatického, či postdramatického zdroje. Následuje analýza základních emočních atributů předlohy a ztvárnění jejich interpretačního prostorového ekvivalentu v souladu se společenskými kulturně historickými zdroji studenta. Student rámcově definuje interpretační a dramatická východiska scénografické tvorby a orientuje se předběžně v následném výběru svého specifického magisterského projektu. Student aktivně nakládá s nabytými kulturními a interpretačními stereotypy tak, aby se vůči nim následně dokázal vědomě vymezit. Dále pak může student spolupracovat na koncepci a tvorbě studentských inscenací na zkušebnách DAMU a v prostorách divadla DISK. Studující aktivně spolupracuje s magisterským studijním programem LADLA.

Scénografie je z hlediska přístupu k výuce studenta vnímána jako komplexní interpretačně orientovaný obor vztahující se k vědomému ovlivnění vnímání prostoru a vzájemných vztahů v něm. Student se učí analyzovat a definovat vjemové parametry a charakteristika prostoru a, následně modifikuje tak, aby umožnil cílenou komplexní změnu ve vnímání možného recipienta/skupiny. Scénografie je v tomto smyslu oborem, který se orientuje mimo klasický divadelní prostor na konceptuální tvorbu, dramaturgii prostoru, instalaci, výtvarnou komunikaci v prostoru/prostředí.

Výsledky učení

Přípravné úkoly: Analýza interpretačních možností archaického textu/básně, analýza a definice synopse/ vlastního konceptu/možného scénáře. Obrazový ilustrační materiál. Klauzurní výstup v podobě výstavy, prostorové instalace, krátkého divadelního útvaru, scénografie, dokumentárního výstupu s textovým doprovodem.

Vztah studujícího k návrhu – každý návrh je plnohodnotným výtvarným artefaktem.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Literatura:

BABLET, Denis. Scénická revoluce 20. století. Scénografie 36, 1976, č. 2.

BLAHNÍK, Vojtěch Kristián. Světové dějiny divadla. Praha: Nakladatelské družstvo Máje, [1939].

BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2001.

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Překlad Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.

BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.

BURIAN, Emil František a KOPECKÝ, Jan, ed. Divadlo za našich dnů. Praha: Československý spisovatel, 1962.

FREJKA, Jiří a PETIŠKOVÁ, Ladislava, ed. Divadlo je vesmír. Praha: Divadelní ústav, 2004.

GROH, František. Řecké divadlo. Praha: Československá grafická Unie, 1933.

HOFMAN, Vlastislav. 30 let výtvarnické práce na českých jevištích. Praha: Osvěta, 1951.

HONZL, Jindřich. K novému významu umění. Praha: Orbis, 1956.

HONZL, Jindřich. Sláva a bída divadel: režisérův zápisník. Praha: Družstevní práce, 1937.

JINDRA, Vladimír: Scénografické principy. Část 1. Část 2., Praha: Divadelní ústav, 1984.

POKORNÝ, Jaroslav. Složky divadelního výrazu. V Praze: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1946.

PÖRTNER, Paul. Experimentální divadlo: přehled, dokumenty, kresby, fotografie. Překlad Jan Rak. První vydání. Praha: Orbis, 1965.

PTÁČKOVÁ, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha: Odeon, 1982.

ŠRÁMEK, Vladimír. Magie divadelního prostoru: Vladimír Šrámek: [Ostravské muzeum 25. září–25. listopadu 2012]. [Ostrava]: Ostravské muzeum, 2012.

VITRUVIUS POLLIO, Marcus, POLLUX, Julius a ALYPIOS. Antické divadlo. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944.

ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931.

Literatura s vazbou na vlastní program a zadané úkoly, zejména z oblasti scénografie činoherního divadla, opery, muzikálu, pohybového divadla a výstavních instalací.

Hodnoticí metody a kritéria

Během semestru se vyžaduje samostatná práce v ateliérech a minimálně 80% účast na konzultacích. Podmínkou ukončení semestru je úspěšná klauzurní práce, jejíž součástí je maketa (1:20), volná tvorba – 5ks, kresba/malba DIN A 1, 12 ks jevištních návrhů a vizualizací DIN A 3, storyboard

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů