Úvod do estetiky loutkového divadla 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204ELD1 | zápočet | 1 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra alternativního a loutkového divadla
Obsah
I. Úvod – základní terminologie s ukázkami
- Úvod – organizace předmětu, dosavadní zkušenosti s loutkami, základní rozdíly východní a západní divadelní praxe (historické, funkční, provozní).
- Typy loutek – základní typologie a technologická terminologie (J. V. Dvořák, A. Tománek).
- Základní pojmy loutkového divadla (loutka, předmět/objekt, objekt vs. subjekt, materiál, hmota, maska, kostým, iluzivní/neiluzivní, divadlo herce a loutky, předmětné divadlo…).
- Teoretické pojmosloví (loutkovost vs. loutkovitost, znak, jevištní postava, dramatická osoba, jevištní interakce, gesamtkunstwerk, figurální vs. figurativní…).
II. Historický přehled (úvod hodiny) a čtení základních textů (druhá polovina hodiny)
- Úvod do dějin loutkového divadla – první teoretické úvahy o loutce (H. von Kleist, symbolisté); Traktát o manekýnech (Bruno Schulz).
- Moderní loutkové divadlo – Edward Gordon Craig a koncept nadloutky (Jurkowski: Loutka jako dokonalý herec).
- Proměny loutky v 1. pol. 20. století (Otakar Zich).
- Proměny loutky v 1. pol. 20. století (Petr Bogatyrev).
- Sémiotika v loutkovém divadle (Jan Mukařovský, Ladislav Daneš a Jiří Veltruský).
- Proměny loutky v 2. pol. 20. století I (Erik Kolár: Ke kořenům české loutkářské estetiky; 26x loutkovost).
- Sergej Obrazcov (Co je to loutkové divadlo?).
- Mimesis a loutkové divadlo (otázka nápodoby a kopírování hereckého divadla – shrnutí).
Výsledky učení
- Seznámení studenta s možnostmi loutky, masky a objektu v současném divadle.
- Pokus o vnímání loutkového divadla jako estetického vztahu mezi objektem a subjektem a uvědomění si z toho vyplývajících možností.
- Exkurs do dějin estetického myšlení o loutce a loutkovém divadle.
- Analýza současných vývojových tendencí ve světovém loutkářství, především v oblasti divadla loutky a herce, a možnosti inspirace pro vlastní uměleckou kreativitu studentů.
Předpoklady a další požadavky
Obecná znalost české a světové dramatické literatury, schopnost analýzy a reflexe, smysl pro dramatickou situaci a kinetiku hmoty v prostoru.
Literatura
Bezděk, Zdeněk: Kontinuita a diskontinuita, in: Svět loutkového divadla, Praha 1987, s. 187–209.
Blecha, Jaroslav; Jirásek, Pavel: Česká loutka, Praha 2008.
Brockett, Oscar G.: Dějiny divadla, Praha 1999.
Císař, Jan: Hmota v pohybu a prostoru, Disk, 2004/10, s. 30–44.
Císař, Jan: Ikon – symbol aneb zázračnost loutky, Československý loutkář, 1992/6, s. 123–125.
Císař, Jan: Malá úvaha na velké téma aneb O loutkové činohře, Loutkář, 1996/11, s. 252–254.
Císař, Jan: Na křižovatce aneb Po Plzni 1977, in: Svět loutkového divadla, Praha 1987, s. 269–304.
Císař, Jan: O jiných souvislostech..., Loutkář 1993/3, s. 49–52.
Císař, Jan: Teorie herectví loutkového divadla, Praha 1985.
Craig, Edward Gordon: O divadelním umění, Praha 2006.
Česal, Miroslav: Groteskno a loutky, Loutkář, 2003/4, s. 2–8.
Česal, Miroslav: Kapitoly z historie českého loutkového divadla a české školy herectví s loutkou, Praha 1992.
Česal, Miroslav: Kontinuita a diskontinuita II (1–3), Loutkář 1995/10, 11, 12.
Česal, Miroslav: Loutkové divadlo jako ušlechtilá zábava pro děti, Československý loutkář, 1991/4, s. 80–83.
Česal, Miroslav: Mezní situace, Československý loutkář, 1990/10.
Česal, Miroslav: Několik poznámek k současnému herectví s loutkou, Československý loutkář, 1990/1, s. 2–5.
Česal, Miroslav: Úvod do teorie loutkového divadla, in: Svět loutkového divadla, Praha 1987.
Česal, Miroslav: Základy a utužování pojetí loutkového divadla jako divadla reprodukce, Československý loutkář, 1990/6, s. 122–126.
Dubská, Alice: Dvě století českého loutkářství, Praha 2004.
Eliášková, Věra; Dvořák, Jan: Karel Makonj a Vedené divadlo, Praha 2007.
Etlík Jaroslav: Divadlo jako zakoušení: Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění, Divadelní revue, 1999/1, s. 3–30.
Etlík, Jaroslav: Ještě jednou k termínům, in: Divadlo a interakce III, Praha 2008.
Etlík, Jaroslav: Termíny k dohodnutí, in: Divadlo a interakce, Praha 2006.
Jirásková, Marie; Jirásek, Pavel: Loutka a moderna, Praha a Brno 2011.
Jurkowski, Henryk: Loutka jako dokonalý herec, Scénografie č. 45, s. 41–63.
Jurkowski, Henryk: Magie loutky, Praha, 1977.
Jurkowski, Henryk: Metamorfózy bábkového divadla v 20. storočí, Bratislava 2004.
Jurkowski, Henryk: Proměny ikonosféry, Praha 2010.
Kleist, Heinrich von: Tanečník a loutka, Praha 1930.
Klíma, Miloslav – Makonj, Karel a kol.: Josef Krofta – inscenační dílo, Praha 2003.
Kol. autorů: Obrazy z dějin českého loutkářství, Praha a Chrudim 2012.
Kolár, Erik: 26x loutkovost, Československý loutkář 1964/8–9, s. 196–198.
Kolár, Erik: Ke kořenům české loutkářské estetiky, Loutkář 2/2003.
Makonj, Karel: Ach ty dva systémy, Loutkář 2016/2.
Makonj, Karel: Alternativa či alternativy?, Loutkář 2012/1.
Makonj, Karel: Co loutkové divadlo zamotává Jiřímu Veltruskému?, Loutkář 2003/3.
Makonj, Karel: Craig, nadloutka a nadherec (příspěvek k tématu výzkumu proměny loutky), in: Divadlo a interakce II, Praha 2007.
Makonj, Karel: Divadlo mezi objektem a subjektem, in: Divadlo a interakce I, Praha 2006.
Makonj, Karel: Herecké a loutkové divadlo – jednovaječná či dvoubuněčná dvojčata?, in: Divadlo a interakce III, Praha 2008.
Makonj, Karel: I.–VI. kapitola o režii v divadle loutky a herce, Loutkář 2003/1–6, s. 42–43, 87–89, 140–142, 183–185, 226–228, 282–283
Makonj, Karel: K tématu „osobnostního“ herectví, in: Divadlo a interakce III, Praha 2008.
Makonj, Karel: Loutka a herec (nad pozapomenutou studií Ladislava Daneše v semináři Jana Mukařovského), in: Divadlo a interakce VI, Praha, 2012.
Makonj, Karel: Loutka, podloutka a nadloutka, Loutkář 2002/2.
Makonj, Karel: Loutkové divadlo jako realizace metafory aneb Herec, nebo loutkoherec?, Disk 2003/6, s. 73–82.
Makonj, Karel: Loutkové divadlo v zrcadle aspektů, Československý loutkář, 1990/1, s. 6–7.
Makonj, Karel: Od loutky k objektu, Praha 2007.
Makonj, Karel: Subjekti a objekti, in: Divadlo a interakce II, Praha 2007.
Malíková, Nina; Dvořák, Jan: Karel Brožek: víra v sílu loutkového divadla, Praha 2015.
Pavis, Patrice: Divadelní slovník: Slovník divadelních pojmů, Praha 2003.
Pavlovský, Petr (ed.): Základní pojmy divadla: teatrologický slovník, Praha 2005.
Pavlovský, Petr: Člověk a předmět na jevišti, Divadelní revue, 1995/3, s. 73–75.
Preisner, Rio: Exkurs o loutce a loutkovitosti, in: J. N. Nestroy, tvůrce tragické frašky, Praha 1968.
Ribi, Hana: Edward Gordon Craig. Figura a abstrakce, Praha 2008.
Schulz, Bruno: Skořicové krámy, in: Republika snů, Praha 1988.
Sokol, František (ed.): Svět loutkového divadla, Praha 1987.
Srba, Bořivoj: Poetické divadlo E. F. Buriana, Praha 1971.
Tománek, Alois: Podoby loutky, Praha 1998
Veltruský, Jiří: Loutkové divadlo a herectví, in: Příspěvky k teorii divadla, Praha 1994.
Vojtíšková, Zuzana (ed.): Živé dědictví loutkářství, Praha a Chrudim, 2013.
Zich, Otakar: Loutkové divadlo, Loutkář 1994/8–9 nebo in: Estetika dramatického umění, Praha 1931 (2. vydání 1987).
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a reflexe zadaných textů a aktivní účast v diskusích. Celkové hodnocení (zápočet): 50 % tvoří aktivita studenta v hodině, 50 % vypracování semestrální písemné práce (referátu).
Poznámka
Možnost zápisu pouze pro studenty oborů Režie-Dramaturgie, Scénografie a Teorie a kritika.
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Pro studenty / Rozvrhy
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 10:30–12:00 | Kateřina DOLENSKÁ | Učebna teorie Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)