Kontexty současného divadla 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204KSD3 | zápočet | 2 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 8 až 18 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Marta LJUBKOVÁ, Karolína PLICKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra alternativního a loutkového divadla
Obsah
Předmět Kontexty současného divadla 3 se zaměřuje na společné promýšlení širších souvislostí současné divadelní tvorby.
Sestává ze dvou tematických bloků. První blok je věnován současným pohledům na základní přístupy k dramaturgii. Druhý blok seznamuje studenty s možnými perspektivami, z nichž lze nahlížet vztah mezi divadlem a prostorem.
Přednášky a semináře jsou vedeny jak pedagogy katedry, tak i externími odborníky a jsou společné pro všechny obory KALD. Cílem je seznamovat studenty s podstatnými tvůrčími tendencemi, pojmy a kontexty a vytvořit určité kolektivní vědomostní zázemí, na jehož základě můžeme společně přemýšlet a diskutovat v širších souvislostech.
Předmět nemá suplovat obecné dějiny divadla, jejichž výuka je zajišťována celofakultně Katedrou teorie a kritiky. Smyslem je naopak hlubší pohled na konkrétní momenty divadelní historie i současnosti v návaznosti na specifické zaměření KALD.
Snaha zachytit skutečně aktuální pohyb v divadelní tvorbě znamená spíše pokusit se zachytit jednotlivé prvky a jevy, než usilovat o pevně dané definice a ucelený přehled.
Výsledky učení
Absolvent:
· získává znalosti o zlomových momentech a významných tendencích v historii a současnosti divadla, které jsou podstatné pro zaměření katedry na divadlo alternativní a loutkové,
· získává kompetence pro čtení historie i současnosti divadla ve vztahu k vlastní divadelní praxi,
· nahlíží fenomén divadla z nejrůznějších úhlů, v širokém kontextu historickém, kulturním i společenském.
Předpoklady a další požadavky
Četba základní literatury, kterou uvedou jednotliví pedagogové.
Literatura
Ke každému tématu zadávají výchozí literaturu jednotliví pedagogové. Za základní literaturu pro celý předmět lze považovat dílčí studie z těchto zdrojů:
Abram, David. Kouzlo smyslů: Vnímání a jazyk ve více než lidském světě, 2013
Braun, Kazimierz. Divadelní prostor, Praha: NAMU, 2001
Ljubková, Marta. Dramaturgie přítomnosti 1, 2020 (skripta KALD dostupná online)
Lotker, Sodja. Dramaturgie přítomnosti 2, 2020 (skripta KALD dostupná online)
Schmelzová, Radoslava (ed.). Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific, 2010
Turner, Cathy – Behrndt, Synne. Dramaturgy and Performance, London 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je min. 66% docházka a seminární práce či jiný ústní nebo písemný výstup, určený v případě potřeby pedagogy, minimálně z jednoho z obou výukových bloků.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)