Taje analogové fotografie
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 204TAF | zápočet | 2 | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra alternativního a loutkového divadla
Obsah
V kurzu budeme zkoumat možné důvody a výhody trendu návratu analogových médií a fotografických postupů v době digitalizace a rozkvětu umělé inteligence. Součástí práce bude i reflexe praktických pokusů s konvenčními a alternativními technikami analogové fotografie. Přínos pro divadelní obor je nutné posoudit z pohledu vnímání fotografie, obrazu, jako média v čase. Prožívání a emocionální vazby které z tohoto pojetí plynou by měly přinést nové inspirativní podměty. Analogová fotografie magicky, skrze materiální transmutaci stříbrné soli před našima očima transformuje světlo a zastavuje čas.
- Camera obscura.
- Úvod do historických fotografických technik.
- Přesah do ostatních druhů umění.
- Praktické experimenty s různými analogovými postupy ve fotografii.
Výsledky učení
Student se postupně seznamí s různými analogovými postupy tvorby fotografického obrazu. Sestaví si vlastní cameru obscuru díky které pochopí princip fotografie a naučí se praktické základy práce s analogovým fotoaparátem a ve fotokomoře. Získá teoretický vhled do historických fotografických technik a využití média fotografie v současném umění.
Předpoklady a další požadavky
Zájem o fotografické procesy.
Literatura
- Barhes, R. Světlá komora: poznámka k fotografii, Praha: Fra, 2005
- Batchen, G. Obraz a diseminace: Za novou historii pro fotografii (ed. Dvořák, T., Šimůnek, M.) Praha: AMU 2016
- Benjamin, W. Dílo a jeho zdroj (ed. Grebeníčková, R.), Praha: Odeon, 1979
- Benjamin, W. Aura a stopa (ed. Bžoch, A.), Bratislava: Kalligram, 2013
- Buxbaum, R., Vančát, P. Miroslav Tichý. Praha: Torst, 2006
- Císař, K. Co je to fotografie, Praha: Herrmann & synové, 2004
- Dvořák, T. a kol., Fotografie, socha, objekt, Praha: AMU, 2017
- Mersch, D. Epistemologie estetična (ed. Petříček, M.) Praha: Karolinum, 2020
- Přibyl, O. Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu, Praha: UMPRUM, 2014
- Ruff, T. Transforming Photography, Hong Kong: David Zwirner Books, 2019
- Ruff, T. Photograms and Negatives, Gagosian Rizzoli 2015
- Silverio, R. Postmoderní fotografie, Praha: AMU 2007
www zdroje:
- Zlibrary - https://z-lib.org/
- Umělecké dílo v době své digitální reprodukovatelnosti - https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps10/dilo/web/pages/mezihra.html
- European Society for the History of Photography - http://www.eshph.org/blog/2015/12/02/schadographien-die-kraft-des-lichts/
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na cvičeních,
- analogový výstup (fotografie, fotogram, kyanotypie, fotozin atp.).
Během semestru je vyžadována aktivní účast na cvičeních a samostatná příprava. Celkové hodnocení se skládá z 50 % z hodnocení aktivní účasti na cvičeních a z 50 % z hodnocení analogového výstupu.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na cvičeních, prezentace vytvořené fotografie, fotogramu, kyanotypie, fotozinu atp.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| – | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Povinně volitelné předměty)