Historie dramatické výchovy a dětského divadla 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205HDD1 zápočet 1 10 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 18 až 23 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky

Obsah

Kurz prohlubuje vědomosti studentů v oblasti, o níž získali základní orientaci v předmětu Teorie dramatické výchovy a dětského divadla a v dalším studiu, a zasazuje jednotlivé typy a proudy dramatické výchovy a naše i zahraniční významné osobnosti oboru do kontextu vývoje pedagogiky a divadla.

Děti ve službě divadlu a divadlo ve službě výuky a výchovy:

Preromantismus a romantismus a dětské divadlo:

Dětské divadlo jako prostředek osvěty a národního uvědomění:

Dramatická výchova ve „století dítěte“:

Dramatická výchova v druhé polovině 20. století:

Nové podoby dramatické výchovy v poslední čtvrtině 20. století a na počátku 21. století:

Výsledky učení

Cílem předmětu je orientace v základních typech a směrech dramatické výchovy od přelomu 19. a 20. století do současnosti a seznámení s nejstaršími etapami divadla hraného dětmi a mládeží a s jeho různými podobami a funkcemi. Dalším cílem je rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat různé typy a koncepce dramatické výchovy a objevovat jejich možnosti uplatnění ve vlastní práci posluchačů.

Předpoklady a další požadavky

Výuka navazuje na získané zkušenosti s různými typy dramatické výchovy zvl. ve výuce předmětů Praktikum DV a v rámci řízené praxe a na poznatky z účasti na různých přehlídkách a dílnách (zejm. Dětská scéna). U posluchačů se předpokládá znalost základní odborné literatury z oborů dramatická výchova, pedagogika a teatrologie. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování vývoje oboru a vlastní vstupy na základě odborné literatury a dalších materiálů.

Literatura

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983. 428, 432, 660, 708 s.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

PROVAZNÍK, Jaroslav. Děti a loutky: Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: AMU, Divadelní fakulta, KVD, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-111-7.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti v první polovině 19. století. Praha, 2011. 79 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu - pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.

Divadelní výchova. 1964-1974. Praha: ÚDLUT, později ÚKVČ.

Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.

Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. Published by Routledge, Taylor & Francis Group. 1996-, vol. 1, no. 1-. Abingdon (UK): Routledge Journals, Taylor & Francis. 3x ročně. ISSN 1356-9783.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

Během semestru se vyžaduje samostatné studium odborné literatury a aktivní účast v diskusích na seminářích.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů