Metodika práce s dětským přednašečem 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205MDP2 zápočet 3 20 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 60 až 75 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

OSNOVA:

  1. Proč recitovat.
  2. Výběr literatury pro přednes.
  3. Cesta od literární předlohy k tvaru.
  4. Veřejné vystoupení.

SYLABUS:

1.1. Co všechno si lze představit pod slovem PŘEDNES.

1.2. Využití přednesu při formování osobnosti dítěte.

1.3. Motivování dětí pro přednes.

2.1. Jak začít.

2.2. Jak dál ze shromážděné literatury vybírat, jak ji posuzovat.

2.3. Recitovat poezii, nebo prózu?

2.4. Výběr textů pro kolektiv.

3.1. Rozbor textu.

3.2. Scénář.

3.3. Realizace.

4.1. Problémy spojené s veřejným vystoupením dítěte.

4.2. Práce porotce v soutěžích uměleckého přednesu dětí.

Výsledky učení

Cílem předmětu je:

Předpoklady a další požadavky

Posluchač by měl mít vlastní recitátorskou zkušenost - předpokládají se základní dovednosti praktické i teoretické. Důležitá je též orientace v literatuře pro děti a mládež, zejména v poezii, a alespoň minimální zkušenost s recitací dětí.

Literatura

BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-06506.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

DISMAN, Miloslav; KUBÁLEK, Vratislav. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 160 s.

HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.

HRAŠE, Jiří; MUSILOVÁ, Dana; NOVOTNÁ-HŮRKOVÁ, Jiřina; MACHKOVÁ, Eva. Stati o dětském přednesu. Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy, 1980. 48 s. Ed. Sešity přednesu, č. 3.

JUSTL, Vladimír (ed.). Ano - slyšet se navzájem. Praha: Divadelní ústav, 1985. 240 s., 112 s. obr. příl.

KOLAFA, Jiří. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.

KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 186 s. ISBN 80-210-1694-9 .

KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. 28 s. ISBN 80-7204-147-9.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MISTRÍK, Jozef. Hovory s recitátorem. Přel. Vlastimil Fišar. Praha: Supraphon, 1976. 176 s. Přel. z: Hovory s recitátorom.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I, II. Brno: Host, 2000, 2001. 560, 600 s. Strukturalistická knihovna, sv. sv. 4, sv. 5. ISBN 80-7294-000-7.

PAVELKOVÁ, Soňa; VOBRUBOVÁ, Jana; ŠTEMBERGOVÁ, Šárka. Výchova dětského přednašeče. Praha: ÚKVČ, 1989. 104 s. Umělecký přednes, sv. 36. ISBN 80-7068-011-3.

ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava; HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Mluvený projev a přednes. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 304 s.

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. 178 s. ISBN 80-901660-1-6.

VODIČKA, Felix aj. Svět literatury I. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 224 s.

VŠETIČKA, František. Podoby prózy: O kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. Olomouc: Votobia, 1997. 256 s. ISBN 80-7198-262-8.

ZICH, Otakar. O typech básnických. Praha: Orbis, 1937. 100 s. ARS, sbírka rozprav o umění, sv. 19.

ZEMANČÍKOVÁ, Alena. Poznámky o tvorbě scénáře divadla poezie. Praha-Prostějov: IPOS-ARTAMA - Kulturní klub DUHA. 24 s. ISBN 80-7069-157-8.

ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě aktivity na cvičeních a seminářích.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů