Psychologie osobnosti a sociální psychologie 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205POS1 zápočet 2 10 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky

Obsah

Předmět prohlubuje znalosti z těch oblastí psychologie, v nichž se učitelé, a zejména dramatické výchovy, potřebují důkladně orientovat, tedy z psychologie osobnosti a psychologie sociální.

Výsledky učení

Cílem předmětu je prohloubit znalosti ze sociální psychologie a z psychologie osobnosti pro potřeby jejich pedagogické praxe. Seznámit studenty hlouběji s konceptem osobnosti, naučit je volit vhodný pedagogický přístup na základě znalosti jednotlivých osobnostních typů a sociální skupin.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Přel. Karel Balcar. Praha: Portál, 1997. 176 s. Přel. z: Review of personality theories [1987]. ISBN 80-7178-134-7.

GILLERNOVÁ, Ilona; BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. 160 s. ISBN 80-7168-242-X.

HAYES(OVÁ), Nicky. Aplikovaná psychologie. Přel. Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2003. 220 s. Přel. z: Applied psychology [2001]. ISBN 80-7178-807-4.

---. Základy sociální psychologie. Přel. Irena Štěpaníková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s. Přel. z: Principles of Social Psychology [1993]. ISBN 80-7178-763-9.

JANOUŠEK, Jaromír aj. Sociální psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 186 s.

LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. ISBN 80-201-0098-9.

MILLAROVÁ, Susanna. Psychologie hry. Přel. Jarmila Milnerová. Praha: Panorama, 1978. 360 s. Přel. z: The Psychology of Play. Edice Pyramida.

NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. 336 s. ISBN 80-200-0525-0.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Přel. František Jiránek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 148 s. Knižnice psychologické literatury. Přel. z: La Psychologie de l´intelligence.

PIAGET, Jean; INHELDER(OVÁ), Bärbel. Psychologie dítěte. Přel. Eva Vyskočilová, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 116 s. Klub přátel pedagogické literatury. Přel. z: La psychologie de l´enfant.

PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky I: Vývoj člověka do patnácti let. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 464 s.

---. Ontogeneze lidské psychiky II: Vývoj člověka od patnácti do třiceti let. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 236 s.

ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. 436 s. ISBN 80-7038-078-0.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.

VÁGNEROVÁ, Marie; VALENTOVÁ, Lidmila. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova, 1991. 116 s. ISBN 80-7066-384-7.

VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie = Sociálna psychológia. Praha: ISV, 1997. 456 s. ISBN 80-85866-20-X.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou udělovány na základě aktivity v seminářích a studia odborné literatury.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů