Dramatická výchova a děti s SPU 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205ZDDS1 | zápočet | 2 | 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět je zaměřen na problematiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) zejména se specifickými poruchami učení (SPU). Seznamuje s pojmy, s diagnostikou, poukazuje na různé formy nápravy a správného přístupu, na společné cíle DV a SPPG při práci s dětmi s SPU.
Výsledky učení
Cílem předmětu je přiblížení problematiky dětí s SPU především z hlediska výchovně vzdělávacího procesu. Vlastní aktivizace a hledání cesty při setkání s jedinečností osob s handicapem. Prohloubení zájmu a odbornosti v oblasti nápravných metod a přístupů.
Přečíst beletristický text s handicapovaným hrdinou a prezentovat ho ve skupině s oporou o odbornou literaturu.
Předpoklady a další požadavky
U posluchače se předpokládá základní orientace v problematice práce a přístupu k dětem s SPU.
Literatura
Doubková, M., Dramatická výchova jako prostředek integrace dětí se specifickou poruchou učení, DP, Praha 2000
Fořtová, K., Metodika pro pedagogy: Jak pracovat s dětmi s SVP, NÚV 2013)
Kendíková, J., Vosmik M., Jak zvládnout problémy dětí se školou?, Dítě s SVP ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitela a další odborné pracovníky, Pasparta, Praha 2013
Kovaliková, S., Integrovaná tematická výuka, Spirála Kroměříž, 1995
Kuncová, P., KUPOZ, Kuncová Pavla, Praha 1997
Lukavská, E., Možnost využití dramatické výchovy u žáků speciální dyslektické třídy, Tvořivá dramatika, č. 9/1993,str.3-5
Matějček, Z., Dyslexie, 3. vyd. Praha, H-H 1995
Matějček, Z., Co, kdy a jak ve výchově, 3. vyd. Praha, Portál 2000
Matějček, Z., Po dobrém nebo po zlém?, 5. vyd. Praha, Portál 2000
Muller, O.: Dramika (nejen) pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého 1995
Múller, O., Z pohledu speciálního pedagoga, Tvořivá dramatika, č.9/1993, str.12-13
Nešporová, D.: Integrace dyslektiků a dětí s LMD do normální školy prostřednictvím dramatické výchovy, diplomová práce, katedra výchovné dramatiky, DAMU, Praha 2000
Munden, A., Arcelus, J., Poruchy pozornosti a hyperaktivita, Portál, Praha 2002
Novotná, L., Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, DP, Praha 2001
Otevřelová, H, Oteřel M..: Minipříběhy dětí se specifickými poruchami učení, http://www.hanaotevrelova.cz
Provazník, J.: Dramatická výchova s dětmi s LMD, In. Tvořivá dramatika 1991, č. 4
Provazník, J., Dramatická výchova s dětmi s LMD, Tvořivá dramatika, č. 4/1991, str. 7-11
Provazník, J.: Děti a loutky, AMU, Praha 2008
Riefová, S. F:, Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, 1. vyd. Praha, Portál 1999
Selikowitz, M., Dyslexie a jiné poruchy učení, 1. vyd. Praha, Grada 2000
Swiekoszová, Jana: Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání, REPRONIS Ostrava, 2005
Swierkoszová, Jana: Specifické poruchy chování diagnostika - reedukace, REPRONIS Ostrava 2006
Swierkoszová, Jana: Metoda dobrého startu (prevence poruch učení, dětem z minoritních skupin) Kasimo Ostrava, 1998
Tymichová, H., Nauč mě číst a psát, 3. vyd. Praha, SPN 1992
Vágnerová, M., Psychologie handicapu, Praha 1993
Vágnerová, M., Variabilita a patologie psychického vývoje, UK Praha, 1. vyd., 1993
Valenta, M., Reisman, M.D.: Dramatoterapie, Netopejr, Olomouc, 1999
Valenta, J.: Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik, ISV, Praha, 1999
Volemanová, M.: Přetrvávající primární reflexy, Institut neuro-vývojové terapie, http://www.Red-Tulip.cz
Zelinková, O., Pedagogická diagnostika a IVP, 1. vyd. Praha, Portál 2001
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody práce s dětmi s LMD - především pro učitele
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) - především pro rodiče a vychovatele
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU - především pro 1. stupeň ZŠ
Žáčková, H., Jucovičová, D., Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole
Žáčková, H., Jucovičová, D., Relaxace nejen pro děti s LMD
Žáčková, H., Jucovičová, D., Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (i pro SŠ)
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody reedukace SPU - smyslové vnímání
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody reedukace SPU - dyslexie; Metody reedukace - dysgrafie, Met.reedukace - dysortografie
Další dobré tipy na literaturu, semináře - na http://www.dyscentrum.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Výstupem je vlastní prezentace práce s dětmi s SPU, zpracování kazuistiky a vyplnění evaluačního dotazníku.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje