Dramatická výchova a děti s SPU 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205ZDDS1 zápočet 2 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Předmět je zaměřen na problematiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) zejména se specifickými poruchami učení (SPU). Seznamuje s pojmy, s diagnostikou, poukazuje na různé formy nápravy a správného přístupu, na společné cíle DV a SPPG při práci s dětmi s SPU.

Výsledky učení

Cílem předmětu je přiblížení problematiky dětí s SPU především z hlediska výchovně vzdělávacího procesu. Vlastní aktivizace a hledání cesty při setkání s jedinečností osob s handicapem. Prohloubení zájmu a odbornosti v oblasti nápravných metod a přístupů.

Přečíst beletristický text s handicapovaným hrdinou a prezentovat ho ve skupině s oporou o odbornou literaturu.

Předpoklady a další požadavky

U posluchače se předpokládá základní orientace v problematice práce a přístupu k dětem s SPU.

Literatura

Doubková, M., Dramatická výchova jako prostředek integrace dětí se specifickou poruchou učení, DP, Praha 2000

Fořtová, K., Metodika pro pedagogy: Jak pracovat s dětmi s SVP, NÚV 2013)

Kendíková, J., Vosmik M., Jak zvládnout problémy dětí se školou?, Dítě s SVP ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitela a další odborné pracovníky, Pasparta, Praha 2013

Kovaliková, S., Integrovaná tematická výuka, Spirála Kroměříž, 1995

Kuncová, P., KUPOZ, Kuncová Pavla, Praha 1997

Lukavská, E., Možnost využití dramatické výchovy u žáků speciální dyslektické třídy, Tvořivá dramatika, č. 9/1993,str.3-5

Matějček, Z., Dyslexie, 3. vyd. Praha, H-H 1995

Matějček, Z., Co, kdy a jak ve výchově, 3. vyd. Praha, Portál 2000

Matějček, Z., Po dobrém nebo po zlém?, 5. vyd. Praha, Portál 2000

Muller, O.: Dramika (nejen) pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého 1995

Múller, O., Z pohledu speciálního pedagoga, Tvořivá dramatika, č.9/1993, str.12-13

Nešporová, D.: Integrace dyslektiků a dětí s LMD do normální školy prostřednictvím dramatické výchovy, diplomová práce, katedra výchovné dramatiky, DAMU, Praha 2000

Munden, A., Arcelus, J., Poruchy pozornosti a hyperaktivita, Portál, Praha 2002

Novotná, L., Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, DP, Praha 2001

Otevřelová, H, Oteřel M..: Minipříběhy dětí se specifickými poruchami učení, http://www.hanaotevrelova.cz

Provazník, J.: Dramatická výchova s dětmi s LMD, In. Tvořivá dramatika 1991, č. 4

Provazník, J., Dramatická výchova s dětmi s LMD, Tvořivá dramatika, č. 4/1991, str. 7-11

Provazník, J.: Děti a loutky, AMU, Praha 2008

Riefová, S. F:, Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, 1. vyd. Praha, Portál 1999

Selikowitz, M., Dyslexie a jiné poruchy učení, 1. vyd. Praha, Grada 2000

Swiekoszová, Jana: Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání, REPRONIS Ostrava, 2005

Swierkoszová, Jana: Specifické poruchy chování diagnostika - reedukace, REPRONIS Ostrava 2006

Swierkoszová, Jana: Metoda dobrého startu (prevence poruch učení, dětem z minoritních skupin) Kasimo Ostrava, 1998

Tymichová, H., Nauč mě číst a psát, 3. vyd. Praha, SPN 1992

Vágnerová, M., Psychologie handicapu, Praha 1993

Vágnerová, M., Variabilita a patologie psychického vývoje, UK Praha, 1. vyd., 1993

Valenta, M., Reisman, M.D.: Dramatoterapie, Netopejr, Olomouc, 1999

Valenta, J.: Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik, ISV, Praha, 1999

Volemanová, M.: Přetrvávající primární reflexy, Institut neuro-vývojové terapie, http://www.Red-Tulip.cz

Zelinková, O., Pedagogická diagnostika a IVP, 1. vyd. Praha, Portál 2001

Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody práce s dětmi s LMD - především pro učitele

Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) - především pro rodiče a vychovatele

Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU - především pro 1. stupeň ZŠ

Žáčková, H., Jucovičová, D., Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole

Žáčková, H., Jucovičová, D., Relaxace nejen pro děti s LMD

Žáčková, H., Jucovičová, D., Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (i pro SŠ)

Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody reedukace SPU - smyslové vnímání

Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody reedukace SPU - dyslexie; Metody reedukace - dysgrafie, Met.reedukace - dysortografie

Další dobré tipy na literaturu, semináře - na http://www.dyscentrum.cz

Hodnoticí metody a kritéria

Výstupem je vlastní prezentace práce s dětmi s SPU, zpracování kazuistiky a vyplnění evaluačního dotazníku.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů