Základy metodologie výzkumu 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205ZZMV1 | zápočet | 1 | 22 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 9 až 14 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Kurz je koncipován dvousemestrálně, druhý semestr je veden formou konzulatcí studentských výzkumných projektů.
Kurz se zabývá základy metodologie výzkumů v oblasti edukačního dramatu, resp. divadelního a dramatického umění. Prezentuje základní logiku výzkumu a prakticky ověřuje dovednost aplikovat ji na konkrétních tématech.
Témata:
- Poznávání jevů v životě vědě – laické a vědecké poznávání a myšlení.
- Základní pojmy metodologie výzkumů v oblasti společenskovědní a umělecké.
- Obecná typologie výzkumů – paradigmata, druhy.
- Základní typy výzkumů v oblasti edukačního umění a jejich metody.
- Struktura výzkumů a jejich metody.
- Specifické zřetele vztahující se k výzkumu lidského chování/jednání.
- Samostatný výzkumný projekt a jeho aplikace v praxi.
Výsledky učení
Student:
- Vysvětlí rozdíl mezi výzkumem a jinými poznávacími činnostmi.
- Vyloží základní výzkumná paradigmata.
- Prokáže porozumění logice výstavby výzkumu v modelových úkolech.
- Provede samostatný závěrečný výzkum (aplikuje poznatky a dovednosti).
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
ACKROYD, Judith. Research Methodologies in Drama Education. Stoke on Trent (UK), 2006. 186 s. ISBN 978-1-85856-323-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana. Učitel jako výzkumník In PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008, s. 165-169. ISBN 978-80-903901-2-6.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.270 s. ISBN 80-7184-569-8.
ROUBAL, JAN. O podstatě divadla a teatrality. Divadelní revue.,1999, roč. 10, č. 3, s. 3-16. ISBN 0862-5409.
SULLIVAN, Graeme. Akty výzkumu v umělecké praxi. [online] Dostupný na: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3005/AKTY-VYZKUMU-V-UMELECKE-PRAXI.html/.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, KKlára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 340 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, Josef. Metodologie výzkumů v dramatické výchově a vzdělání učitelů. Tvořivá dramatika. 2010, č. 2, s. 1-6. ISSN 1211-+8001.
VALENTA, Josef. Prolegomena k metodologii výzkumů v oboru výchovy dramatické I + II. Disk. 2012, č. 40 a 41, s. 67-85. ISSN 1213-8665.
VALENTA, Josef. Scénologie (každodenního) chování. (8. kapitola - výzkum). Praha: DAMU-KANT, v tisku..
Hodnoticí metody a kritéria
Samostatné vypracování výzkumného projektu a jeho základní aplikace v praxi.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje