Management v informační společnosti 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206EMV1 | zkouška | 4 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
- Úvod do strategického řízení. Pojem strategie. Strategické cíle. Vize, mise, firemní hodnoty a kréda. Hierarchie firemních strategií. Vymezení SBU. Strategická analýza okolí firmy, s. a. vnitřního prostředí firmy. Tržní nika aneb strategie modrého oceánu.
- Řízení financí. Zvyky a praxe účetních při přípravě finančních výkazů (výkaz zisků a ztrát, peněžních toků, rozvaha). Provozní kapitál. Manažerské účetnictví. Kalkulace nákladů. Rozpočet jako řídící prvek.
- Řízení financí II. Transakční náklady, relevantní a irelevantní náklady, náklady obětovaných příležitostí, vázané náklady, cílové náklady, náklady životního cyklu, společenské náklady, negativní a pozitivní externality.
- Řízení výroby neboli operací. Operace. 3Ú - účinnost, účelnost a úspornost. Produktivita a hospodárnost. Moderní přístupy k řízení výroby. Moderní přístupy k řízení výroby - MRP, OPT, Just In Time, řízení štíhlé výroby. Uspořádání pracovišť, kusová, sériová, hromadná a proudová výroba.
- Kvalita aneb jakost. Operační, finanční a zákaznické ukazatele kvality. Náklady na kontrolu, na prevenci a na selhání. Techniky plánování, řízení a neustálého zvyšování kvality. Norma kvality ISO 9000 a EMS norma ISO 14 000, standardy Six Sigma a TQM.
- Řízení změny . Pochopení organizační změny jako procesu, který je třeba řídit. Vnější a vnitřní faktory vyvolávající změnu. Reakce na změnu. Systémový přístup ke změnám. Lewinova analýza silových polí. Úvod do projektové plánování a řízení.
- Organizační učení, inovace, řízení znalostí. Ideál učící se organizace. Model zkušenostního učení. Vzdělávací styly. Organizační učení. Knowledge Management. Vlastnictví znalosti, cena znalosti. Řízení informací, informační systémy.
- Tvorba byznysplánu. Byznysplán jako investiční projekt: realizační resumé, charakteristika firmy a jejích cílů, organizace řízení a manažerský tým, technicko-ekonomická studie projektu (feasibility study). Analýza citlivosti vůči rizikům.
- Projektové řízení. Hlavní zásady plánování a řízení projektů. Trojimperativ. Projektové cíle, plánování, realizace, ukončení, vyhodnocení projektu. Metoda logického rámce. Ganttovy diagramy a kritická cesta.
- Hospodářská etika. Image / reputace firmy, důvěra jako kapitál. Etický kodex. Společenská odpovědnost organizací (CSR) a její certifikace SA 8000 aj.. Tři „P“. Hnutí Fair Trade.
Výsledky učení
Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech vysvětlit nejdůležitější teoretické modely.
Druhý semestr předmětu Management seznamuje studenty s problematikou, které se v organizacích typicky věnuje vrcholový management, vedení firmy: strategie, řízení financí, řízení výroby, řízení kvality, řízení změny, organizační učení a v neposlední řadě hospodářská etika.
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné absolvování přednášky Management v informační společnosti 1.
Literatura
Ppt texty Kurzové materiály pro VOX (dostupné na sladecek.webnode.cz)
- Bláha, J. - Dytrt, Z.: Manažerská etika, Management Press, Praha 2003
- Fotr, J.: Podnikatelský plán a investiční rozhodování, Grada, Praha 1999
- Green, K. - Hanke, O.: Řízení v krizových situacích, Management Press, Praha 2002
- Hammer, M. - Champy, J.: Reingeneering - radikální proměna firmy. Management Press, Praha 2000
- Horáková, I. - Stejskalová, D. - Škapová, H.: Strategie firemní komunikace, Management Press, Praha 2000
- Keřkovský, M. - Vykypěl, O.: Strategické řízení. Teorie pro praxi, C.H. Beck, Praha, 2003
- Keřkovský, M.: Moderní přístupy k řízení výroby, C.H. Beck pro praxi, Praha 2001
- Kim, W. Chan - Mauborgne, R: Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha 2005
- Kotter, J.P.: Vedení procesu změny. Osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice, Management Press, Praha 2000
- Král, B. a kol.: Manažerské účetnictví, Management Press, Praha 2002
- Plura, J.: Plánování a neustálé zlepšování jakosti, Computer Press, Praha 2001
- Přibová, M. - Mlynářová, L. - Hindls, R. - Hronová, S.: Strategické řízení značky - Brand Management, Ekopress, Praha 2000
- Rolný, I.: Etika v podnikové strategii, Albert, Boskovice 1998
- Rosenau, M.D.: Řízení projektů, Computer Press, Brno 2003
- Senge, P.: Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace, Management Press, Praha 2007
- Svozilová, A.: Projektový management, Grada Publishing, Praha 2006
- Tichá, I.: Učící se organizace, Alfa Publishing, Praha 2005
Hodnoticí metody a kritéria
Přednáška bude hodnocena na konci semestru zkouškou. Zkouška sestává ze dvou povinných semestrálních prací (cca 20 + 20 % výsledné známky), ze znalostního testu (cca 20 % výsledné známky) a z ústní zkoušky (cca 40 % výsledné známky).
Zadání semestrálních prací je k dispozici na sladecek.webnode.cz. Pvní seminární práci v rozsahu tří normostran (5400 znaků včetně mezer, tolerance +- 20 %) studenti vypracují na jedno ze třinácti témat, jež jsou k dispozici na sladecek.webnode.cz. Druhá seminární práce je konspektem jedné knihy ze seznamu 70 vhodných titulů (k dispozici na sladecek.webnode.cz) v rozsahu pěti normostran (9000 znaků včetně mezer, tolerance + - 20 %). Obsahem konspektu musí být hutný výpis / popis / výklad nejdůležitějších myšlenek díla, nikoli subjektivní studentova interpretace. Obsahem konspektu nemohou být jenom stručná hesla v odrážkách. Studentovo vlastní hodnocení textu může být uvedeno pouze okrajově. Pro inspiraci lze na sladecek.webnode.cz najít ukázkový konspekt (Huizinga, J.: Homo ludens) a pravidla pro psaní konspektů od prof. Jana Sokola (FHS UK).
Studenti, kteří včas neodevzdají semestrální práci, popř. semestrální práce nevyhoví rozsahem či kvalitou, nemohou absolvovat závěrečný test a ústní zkoušku, popř. ztrácejí termín, na nějž se přihlásili, s hodnocením F - nevyhověl (a).
Test obsahuje 20 otázek, odpovědi a), b), c), d), jedna správně, 15 správných odpovědí ze 20 je minimem. Orientační výsledek testu: 20 a 19 bodů A, 18 a 17 bodů B, 16 bodů C, 15 bodů D.
Ústní přezkoušení proběhne formou diskuse / kolokvia. Nejlépe budou v ústní zkoušce hodnoceni ti studenti, kteří budou látku nejen bezpečně znát, ale budou schopni ji též kvalifikovaně kriticky posoudit, kteří budou umět teoretické koncepty a modely přesvědčivě odprezentovat popř. i graficky znázornit, a kteří budou schopni pro vše teoretické najít výstižné příklady z praxe.
Webová stránka předmětu
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje