Tady a teď rovná se divadlo

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207TATD zkouška 3 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní i letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky

Obsah

Kurz Tady + Teď = Divadlo je primárně určen středoškolským pedagožkám a pedagogům, kteří si chtějí rozšířit znalosti a dovednosti v oblasti činoherního divadlo a jeho teoretické i kritické reflexe. Během jednotlivých seminářů se posluchačky a posluchači mohou seznámit se základní divadelní terminologií, osvojit některé analytické přístupy k divadelnímu artefaktu i prakticky si vyzkoušet rozbor šesti vybraných inscenací. Kurz má tak absolventkám a absolventům nabídnout základní porozumění specifikům divadelního umění, ale částečně též procesům tvorby a kontextu, v němž vzniká.

Kurz sestává ze šesti seminářů, které navazují na šest konkrétních inscenací činoherního interpretačního divadla. Inscenace byly vybrány tak, aby jejich předlohami byly tři dramatické texty z kánonu světové dramatiky a tři dramatické texty z kánonu české dramatiky. Kurz se tedy explicitně vztahuje ke studijním osnovám či RVP výuky předmětu český jazyk a literatura v rámci středoškolského vzdělávání, přičemž důležitým aspektem je důraz na divadelní tvorbu jakožto zrcadlo stavu současné společnosti a platforma pro artikulaci jejích aktuálních témat.

Rámcová osnova jednotlivých seminářů:

I. seminář:

HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012. 204 s. Skripta Divadelní fakulty. Velká řada. ISBN 978-80-7460-026-5. (vybrané části kapitoly II. Od dramatu k inscenaci, s. 67–122);

CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. 2. vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2020. 329 stran. ISBN 978-80-7331-540-5. (kapitola Závěr. /Tři roviny dramatické situace/, s. 129–171).

II. seminář:

VOSTRÝ, Jaroslav. O hercích a herectví. 2., rozš. vyd. Praha: KANT, 2014. 318 s. Disk. Velká řada; sv. 29. ISBN 978-80-7437-141-7. (kapitola 2: Být, či hrát, s. 33–55.)

III. seminář:

PTÁČKOVÁ, Věra. Divadlo na konci světa: stati o scénografii. V tomto souboru vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2008. 337 s. Teatrologie; sv. 15. ISBN 978-80-86102-65-8. (studie: Idea Národního divadla z hlediska scénografie, s. 12–20.);

BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2001. 268 s. ISBN 80-85883-73-2. (kapitola Shrnutí, s. 137–147).

IV. seminář:

O výkladu jednoho díla. (s. 109–117) In: GROSSMAN, Jan et al. Texty o divadle. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 1999-2000. 2 sv. Jan Grossman; 4. ISBN 80-86102-09-2.;

CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. 2. rozšířené vydání (v AMU první). Praha: NAMU, 2016. 194 stran. ISBN 978-80-7331-382-1. (kapitola Po patnácti letech, s. 125–175).

V. seminář:

kapitola 1.1.4 Infrastruktura (budovy, outdoor, specifika) (s. 12–28) In: NEKOLNÝ, Bohumil et al. Kontext provozování divadla v ČR. První vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2018. 133 stran. Produkce a management divadla v ČR; svazek 1. ISBN 978-80-7331-501-6.

VI. seminář:

Umělecké dílo a jeho interpretace. (Tak to nebylo) (s. 107–113) in: HLAVÁČEK, Josef. Cvičení z estetiky. [Praha]: Gallery, 2007. 158 s. ISBN 978-80-86990-10-1.;

O kritice (s. 55–60) in: GROSSMAN, Jan et al. Texty o divadle. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 1999-2000. 2 sv. Jan Grossman; 4. ISBN 80-86102-09-2

Výsledky učení

Znalosti: absolvent zná a dokáže rámcově vysvětlit klíčové pojmy související s procesem divadelní tvorby, tedy režie, dramaturgie, herectví, scénografie jakožto složky divadelního díla, dále produkce a kritika.

Dovednosti: absolvent dokáže odlišit dramatickou a divadelní tvorbu; dokáže popsat zhlédnutou inscenaci v ohledem na klíčové složky divadelního díla; dokáže stručně zhodnotit zhlédnutý divadelní tvar s použitím konkrétních argumentů, ústně a/nebo písemně; dokáže využít příslušnou doprovodnou dokumentaci či zdroje pro zasazení inscenace do širšího kontextu jejího provozování (program, webové stránky divadla); dokáže dohledat informace o konkrétní inscenaci v médiích (tištěná média, internet) a zaujmout k nim postoj, případně dokáže dohledat doplňující informace online v příslušných specializovaných institucích (Institut umění - Divadelní ústav).

Způsobilosti: absolvent prokazuje empatii vůči procesu tvorby i jejímu výsledku, uplatňuje kritické myšlení, účastní se diskuse s respektem vůči názoru druhého a zároveň se schopností formulovat a kultivovaně obhajovat názor vlastní, uplatňuje vlastní estetické názory a etické postoje.

Předpoklady a další požadavky

Cílovou skupinou jsou primárně středoškolští pedagogové, ale i další uchazeči se zájmem o divadlo, dramatickou literaturu; klíčová je jistá (častá, opakovaná, různorodá...) divácká zkušenost s interpretačním divadlem a čtením dramatické literatury, případně zkušenost účastí, případně s vedením diskusí o představeních (nejen) se studenty.

Literatura

A) Dramatické texty:

B) Teoretická literatura:

C) Recenze a kritiky:

Hodnoticí metody a kritéria

Minimálně 70% docházka: zhlédnutí 6 inscenací a účast na nejméně 5 setkáních ze 6 - 50 % klasifikace.

Neúčast na další hodině (tedy účast pouze na 4 hodinách ze 6) je možné nahradit písemnou reflexí nad rámec závěrečné reflexe NEBO účastí online, přičemž případnou účast online je zapotřebí oznámit nejpozději v předvečer konání semináře do 20 h.

Aktivní účast na hodinách a plnění zadaných úkolů: diskuse, četba, závěrečná reflexe - 50 % klasifikace.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů