Pedagogika v přesazích a kontextech
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282PPK | zkouška | 5 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Kurz Pedagogika v přesazích a kontextech nabízí studentům obsahy, které ukotvují dramatickou výchovu a divadlo ve výchově a vzdělávání v širokých historických i současných pedagogických kontextech. Obsahy kurzu jsou zaměřeny na témata, která souvisejí s holistickým pojetím procesu, zážitkovým a činnostním učením a významem uměleckých postupů ve vzdělávacím procesu. Nabízí studentovi i souvislosti neuropsychologické, vhled do poznatků kognitivních věd. Níže uvedené obsahy jsou nabídkou, která bude specifikována a zúžena na základě zaměření doktoranda a jeho dizertační práce.
I. Tradiční a moderní pedagogika:
- tradiční uspořádání lidských domén (tělesnost x racionalita, emoce x kognice; vliv tradičních odlišení na pojetí pedagogiky; vzdělání x výchova; uspořádání prostoru, časové rytmy, obsahová normalizace),
- narušení tradičního uspořádání – Dewey, Montessori, Piaget, Vygotskij,
- pedagogika a objevení tělesnosti.
II. Význam tělesnosti v současné pedagogice.
- antidescartismus v současných kognitivních vědách a neurobiologii,
- zrcadlové neurony: teorie lidské fylogeneze (V. Ramachandran); kanonické a zrcadlové neurony (Iacoboni); význam neuronů v lidském poznání (význam nápodoby a emulace; zrcadlové neurony a teorie mysli; zrcadlové neurony a jazyk),
- emoce jako základ kognice: primární a sekundární emoce (Damasio); pocity na pozadí (background feelings) jako podklad pro vznik paměti (Damasio); emoce jako prediktory budoucího jednání (L. F. Barrettová),
- tělesné základy lidského poznání (Lakoff, Johnson): od chemotaxe přes neurální mapy mapování tělesného jednání ke konceptuální metafoře; konceptuální metafory jako základ lidského myšlení;význam estetické zkušenosti pro lidské poznání,
- význam tělesnosti v současné pedagogice.
III. Tacitní znalosti a pedagogika:
- metafory jako základ lidského myšlení,
- tradiční pojetí znalosti a vzdělání: poznání jako mentální reprezentace („uchopování objektů“) a korespondence,
- moderní pojetí znalosti a vzdělání: pojetí tvořivé adaptace jako dynamické rovnováhy (Vygotskij, Piaget, Damasio); poznání jako adaptace („klíč odemykající dveře“ - Dewey); poznání jako adaptace na čtyřech úrovních (mentální; tělesné; environmentální; technologické),
- význam tacitních znalostí pro komplexní činnost člověka.
Výsledky učení
Student:
- definuje a vyloží současné teorie vzdělávání,
- aplikuje poznatky o současných teoriích vzdělávání na svou praxi,
- propojuje poznatky z pedagogiky se svým dizertačním výzkumem, formuluje odborný text s oporou o tyto poznatky,
- na základě zjištění z odborné literatury obohatí argumentaci o významnosti uměleckého vzdělávání o soudobé vlivné pedagogicko-psychologicko-neurologické výzkumy a teorie.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
BARRETT, Lisa Feldman. Sedm a půl kapitoly o mozku. Překlad Veronika Němcová. Vydání první. [Praha]: Slovart, 2021. 168 stran. ISBN 978-80-276-0396-1.
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Překlad Oldřich Selucký. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. Studium. ISBN 80-7178-216-5.
BOYDSTON, Jo Ann, ed., FURST SIMON, Harriet, ed. a LEVINE, Barbara, ed. Index to the collected works of John Dewey: 1882-1953. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1991. x, 526 s. The collected works; 1882-1953 [Dewey]. ISBN 0-8093-1728-1.
Johnson, M. (2008). The Meaning of the Body. Aesthetics of Human Understanding. Chicago & London: The Chicago University Press.
Lillard, A. S. (2005). Montessori. The Scince Behind the Genius. Oxford, New York: The Oxford University Press.
Palmer, J. A. (2006). Fifty Modern Thinkers on Education. From Piaget to Present. London: Routledge.
PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Překlad František Jiránek. Vyd. 2., V nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1999. 164 s. [Studium]; 10. ISBN 80-7178-309-9.
ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají: kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 471 stran. ISBN 978-80-210-9377-5.
VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a PRŮCHA, Jan, ed. Psychologie myšlení a řeči. Překlad Jan Průcha. Vydání druhé, upravené (jako komentovaný výbor, celkově v češtině čtvrté). Praha: Portál, 2017. 151 stran. ISBN 978-80-262-1258-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška: Student nabídne ke zkoušce odborný text v rozsahu min. 5 normostran, v němž ukotví zaměření svého výzkumu v širokých pedagogických kontextech. Vybere a obhájí pro něj argumentačně silné pedagogické teorie a v odborné rozpravě je propojí se svou praxí a svým výzkumem.
Rozvrh na akademický rok 2024/25:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi (Povinně volitelné předměty)