Umění a výchova
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282UAV | zkouška | 5 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Předmět posouvá předchozí pedagogické a pedagogicko-psychologické vzdělání studenta do roviny obecnějších teorií formování osobnosti člověka a kvalit jeho chování/jednání, které spojují obecně esteticko-expresívní a zážitkové obory, psychologii umění a pedagogiku daného oboru.
Výstupem z kurzu je odborný esej nebo článek k publikování (případně část dizertační práce) s tématem, které vychází z obsahu kuru a vztahuje se k studentovu výzkumnému záměru a tématu dizertace.
Základní témata předmětu:
- Tvorba jako instrument sdíleného poznávání.
- Enkulturační, socializační a personalizační funkce umění.
- Exprese a reflexe jako principy výchovy uměním.
- Zážitkovost a zkušenost v edukaci, neuropsychobiologické souvislosti
- Teorie estetické výchovy.
- Umění ve formálním, neformálním a informálním vzdělávání
- Vybrané otázky didaktik expresívních oborů.
- Příprava učitelů dramatické výchovy a divadelních pedagogů.
Výsledky učení
Student:
- definuje a vyloží (příp. syntetizuje) základní teoretické přístupy aplikované v esteticko-expresívních edukačních oborech;
- vyloží fungování subjektu při esteticko/umělecko výchovném učení z hlediska neuropsychologického, psychosomatického a z hlediska pedagogické psychologie;
- s hlubokým porozuměním a argumentací vysvětlí významnost umění ve formálním, neformálním i informálním vzdělávání;
- napíše odbornou esej (teoretickou studii) tematicky zaměřenou na esteticko-expresívní edukaci.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů: východiska a první zkušenosti. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 147 s. ISBN 978-80-7315-184-3.
ALEXANDER, B. K. (ed.). Performance Theories in Education: Power, Pedagogy and the Politics of Identity. London: Routledge, 2004. 456 s. ISBN 978-0805848212.
BABYRÁDOVÁ, H. Rituál, umění a výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 352 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 83. ISBN 80-210-3029-1.
CURRIE, G.; RAVENSCROFT, I. Recreative minds: Imagination in Philosophy and Psychology. New York: Oxford University Press, 2002. 280 s. ISBN 0198238088.
HENCKMANN, W.; LOTTER, K. Estetický slovník. Přel. D. PROKOP. Praha: Svoboda, 1995. 232 s. Ed. Členská knižnice. ISBN 80-205-0478-8.
KOMZÁKOVÁ, Martina, SLAVÍK, Jan a BLAŽEK, Vladimír. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 318 s. ISBN 978-80-7290-415-0.
NEHYBA, J.; LAZAROVÁ, B. aj. Reflexe v procesu učení: Desetkrát stejně, a přece jinak... Brno: MUNIPRESS, 2014, ISBN 978-80-210-6489-8.
Podkladové analytické studie k uměleckým oborům základního vzdělávání, dostupné na https://www.npi.cz/podkladove-analyticke-studie. [cit. 12.4.2024]
READ, H. Výchova uměním. Přel. J. CAHA. Praha: Odeon, 1967. 424 s. Přel. z: Education Through Art.
SLAVÍK, J. K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace. 2011, r. 21, č. 2, s. 207-225. ISSN 1211-4669.
SLAVÍK, Jan a WAWROSZ, Petr. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2., ekonomické vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 2 sv. (281, 303 s.). ISBN 978-80-7290-498-3.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S. aj. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze; Karolinum, 2013. 540 s. ISBN 978-80-246-2335-1.
SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání. Pedagogika. 2012, r. 62, č. 3, s. 263–274. ISSN 0031-3815.
STEVENSON, L.; DEASY, R. J. Third Space: When learning matters. Washington D. C.: Arts Education Partnership, 2005. xivm 158 s. ISBN 1-884037-57-6.
ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají: kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 471 stran. ISBN 978-80-210-9377-5.
UŽDIL, J.; DAVID, J. Mezi uměním a výchovou: sborník textů a statí. Praha: SPN, 1988. 464 s.
VALENTA, J. Ke specifice reflexí v edukačním dramatu. In: MOON, J. A. aj. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 57-67. ISBN 978-80-210-6296-2.
VALENTA, Josef. Performativní pedagogika: třída je scéna, vyučování je spektákl, učitel je performer. V Praze: NAMU, 2023. 175 stran. ISBN 978-80-7331-660-0.
ZUSKA, V. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška: zkouška má podobu odborné rozpravy nad závěrečnou esejí nebo odborným textem posluchače a nad seznamem prostudované odborné literatury.
Požadavky: Předložení seznamu prostudované literatury a eseje nebo odborného textu připraveného k publikování nebo rozpracované části dizertační práce, pokud souvisí s obsahem a tématy kurzu (min. 5 normostran).
Rozvrh na akademický rok 2024/25:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi (Povinně volitelné předměty)
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi - na dostudování KVD (Povinně volitelné předměty)