Dizertační výzkum 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 287DZV1 | zkouška | 5 | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Radka HAMŘÍKOVÁ KUNDEROVÁ, Pavel JANOUŠEK, Jan JIŘÍK, Jakub KORČÁK, Eva KYSELOVÁ, Tomáš PAVELKA, Alice SJÖSTRÖM KOUBOVÁ, Jan VEDRAL, Denisa VOSTRÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Samostatný, se školitelem, oborovou radou, příp. s externími konzultanty rozvrhovaný, zaměřovaný a oponovaný dizertační výzkum je základním předmětem doktorského studia. Předpokládá se, že student si při něm počíná samostatně s využitím odborných kapacit školícího pracoviště a využívá při tom možností studijních programů rozvíjených na DAMU.
Obsah a metodiku studia a výzkumu v jednotlivých jeho fázích (a ročnících) navrhuje student samostatně po konzultaci se školitelem. Student s vyjádřením školitele předkládá plán dizertačního výzkumu na příští akademický rok k souhlasu oborové radě.
V prvním ročníku studia student na základě studia literatury, týkající se jednak metodologických přístupů zkoumání divadla, jednak se zaměřením a obsahem jeho výzkumu související základní literaturou student překládá upřesněnou tezi svého výzkumu a komentovanou rešerši titulů k tématu dizertační práce. Předkládá také rozpracovanou koncepci svého výzkumu, jeho metodologii, zdroje a prostředky, které je připraven k výzkumu použít.
Výsledky učení
Student je obeznámen s metodologickými přístupy v oblasti zkoumání divadla a šířeji performativního umění a dokáže navrhnout výzkumnou strategii vhodnou pro vlastní téma; má přesnou představu o současném stavu bádání a dokáže do tohoto kontextu přesvědčivě zasadit svůj přístup k tématu a zdůvodnit jeho potřebnost; ohledně předmětu svého bádání má hluboké znalosti, orientuje se v dostupných relevantních zdrojích, dokáže vyhledávat, třídit a vyhodnocovat informace.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Vzhledem k tomu, že předpokladem pro přijetí k doktorskému studiu je magisterské studium příbuzného oboru, předpokládá se znalost základního kánonu odborné divadelně vědné literatury. V případě zjištěných mezer ukládá školitel studentovi příslušnou literatury k dostudování.
Výběr další odborné literatury souvisí se obsahem a zaměřením individuálního dizertačního výzkumu, navrhuje ho student po dohodě se školitelem a v individuálním plánu jej odsouhlasuje, příp. doplňuje oborová rada.
K metodologii výzkumu je doporučena tato literatura:
FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia, 2005. 368 s. ISBN 80-200-1304-0.
HASEMAN, B. A Manifesto for Performative Research. Media International Australia. 2006, č. 118, s. 98–106. ISSN 1329878X.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
MIOVSKÝ, Michal, ČERMÁK, Ivo, CHRZ Vladimír a kol. Umění ve vědě a věda v umění. Metodologické imaginace. Praha: Grada. 368 s. ISBN 978-80-247-1707-4.
NOVÁK, Aleš, RANDÁK, Jan. K čemu dnes humanitní vědy? Praha: Karolinum, 2008. 100 s. ISBN 978-80-7308-234-5.
OCHRANA, František. Metodologie vědy: (úvod do problému). Praha: Karolinum, 2009. 156 s. ISBN 978-80-246-1609-4.
SLAVÍK, J. Umění jako poznávání. In: Metodický portál RVP [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2009. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3010/UMENI-JAKO-POZNAVANI.html/ .
SULLIVAN, G. Akty výzkumu v umělecké praxi. In: Metodický portál RVP [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2009. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3005/AKTY-VYZKUMU-V-UMELECKE-PRAXI.html/ .
Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace výsledků.
Meritorně spočívá základ předmětu v samostatném studiu a výzkumu doktoranda, konzultovaném průběžně se školitelem, dalšími členy oborové rady, příp. s externími konzultanty. Průběžné výsledky jsou prezentovány a oponovány na Doktorském semináři a Ročníkovém kolokviu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje