Divadlo a drama v české kultuře 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
288DDC1 | zkouška | 12 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Ústav teorie scénické tvorby
Obsah
Obsahem tematického bloku Divadlo a drama v české kultuře 1 a 2 je studium spojující historické hledisko s typologickým, tj. se snahou o identifikaci příznačných tendencí, při jejichž zkoumání se spojuje diachronní zřetel se synchronním také v souvislosti se zájmem věnovaným teoretické a kritické reflexi jednotlivých období a problémů. Zvláštní pozornost se přitom věnuje vztahům k divadlu a dramatu ve světě i spojitosti či diferencovanosti jednotlivých aspektů divadla (umělecké, mediální, institucionální), rovin (dějové, obrazové, zvukové) a složek, které je tvoří (drama, herectví, režie, scénografie, hudba) v jejich vzájemném vztahu i ve vztahu k dalším uměním a médiím, a to se zvláštním zřetelem ke scénování české společnosti a médiím tohoto scénování v jednotlivých historických obdobích, tedy k problematice historické kontinuity a diskontinuity, tradice a novátorství i vazby jednotlivých děl i etap na tendence českého myšlení a na jednotlivé myšlenkové tendence a tradice s jejich (sebe)scénováním. K vlastnímu předmětu divadlo a drama v české kultuře se přidružují předměty volené v souladu s projektem disertační práce: Herectví a hraní v české kultuře, Drama a dramaturgie v české kultuře, Režie v české scénické kultuře, Česká scénografie a moderní divadlo, Hudba a zvuk v české scénické kultuře a Zábavněhudební divadlo v české kultuře.
TÉMATA pro dvě stěžejní přednášky garantky a/nebo přizvaného pedagoga, zaměřené na kořeny a základní vývojové tendence v českém divadle a dramatu (19. stol.) a z nich se odvíjející semináře, vybírá garantka předmětu v souvislosti s tématy doktorských projektů i v návaznosti na grantové projekty probíhající v Ústavu teorie scénické tvorby.
Jednotlivá setkání probíhají podle počtu studentů DSP obvykle čtyřikrát během AR .
Garantka předmětu prof. MgA. Zuzana Sílová, Ph.D. přednáší i doplňující předmět Herectví a hraní v české kultuře, přizvaní pedagogové přednášejí doplňující předměty: prof. Jan Dušek (Česká scénografie a moderní divadlo), prof. MgA. Jakub Korčák a MgA. Štěpán Pácl, Ph.D. (Režie v české scénické kultuře), MgA. Milan Šotek, Ph.D. (Drama a dramaturgie v české kultuře) a Mgr. Pavel Bár, Ph.D. (Zábavněhudební divadlo v české kultuře).
Výsledky učení
V souladu s cíli studia v případě 1. ročníku předmětu je kladen důraz na shromažďování a prohlubování znalostí a osvojování různých metodických přístupů při zkoumání zvolených fenoménů.
VÝSTUPY podle individuálního zaměření a charakteru doktorského projektu: samostatný umělecký a/či teoretický výzkum v podobě scénického produktu umělecké povahy (inscenace, původní dramatická tvorba) a jeho analýzy; výsledky teoretického výzkumu jsou předkládány formou komentovaných rešerší, analýz a dílčích studií k diskusi v doktorském semináři a následně mohou být zpracovány do konferenčních příspěvků a/či publikačních výstupů.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná:
CÍSAŘ, J. Česká divadelní tradice: mýtus, nebo živá skutečnost? Praha: KANT 2011
KUČERA, K. Kultura v českých dějinách 19. století (Ke zrodu, genezi a smyslu avantgard), Praha: Academia 2011
MACURA, V. Znamení zrodu (České obrození jako kulturní typ), Praha: Čs. spisovatel 1983
VOSTRÝ, J. / SÍLOVÁ, Z. České drama a český hrdina, Praha: KANT 2017
Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU:
SÍLOVÁ, Z. / ŠOTEK, M. (eds.) Jak rozumět českému divadlu 19. století, Praha: NAMU 2019
SÍLOVÁ, Z. / VOSTRÝ, J. (eds.) Jindřich Vodák k historii českého divadla, Praha: NAMU 2017
Doporučená:
CÍSAŘ, J. Přehled dějin českého divadla, Praha: NAMU 2009
Československá vlastivěda, díl VIII. Umění, Praha: Sfinx 1935
Divadlo v české kultuře XIX. století, Praha: NG 1985
KALISTA, Z. České baroko, Praha: ELK 1941
VOSTRÝ, J. / SÍLOVÁ, Z. (eds.) Josef Kajetán Tyl 1808–1856–2006–2008, Praha: KANT 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Ověřování výsledků zkouškou na konci AR – ústním pohovorem na základě prací odevzdávaných v průběhu studia (rešerše a komentář v rozsahu cca 10-15 ns.).
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: odborná úroveň zpracování a prezentace seminární práce.
Minimální požadovaná docházka není stanovena.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénická tvorba a teorie scénické tvorby (Povinné předměty hlavní)