Scénologie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
288SCE1 | zkouška | 12 | 42 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 269 až 329 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Ústav teorie scénické tvorby
Obsah
Obsahem tematického bloku Scénologie 1–3 je scéničnost a scénovanost v životě a v umění resp. v médiích a jejich vzájemná vazba, jak se jeví v různých oblastech (kulturního) života a v různých druzích umění včetně jejich vzájemného ovlivňování.
Pokud jde o vlastní pojem scéničnosti a scénování, pracuje se s ním s ohledem zejména na takové příbuzné pojmy jako divadelnost resp. dramatičnost, mimeze (s jejím původem v mimování) a na pojem v současné době tak hojně frekventovaný, jako je pojem performance a performativity.
Základ studia a oporu výzkumu v rámci tohoto tematického bloku představuje reflexe a uplatnění příslušných aspektů scéničnosti v dramatickém umění a jejich mimouměleckých a mediálních vazeb, jak se projevují i ve vlastní umělecké tvorbě doktorandů.
Další aspekty viz předměty volené v rámci projektu disertace a navržená témata disertačních prací jako Scéničnost a scénovanost, Scénování a vytváření obrazu, Scéničnost a vizuálnost (scénování a vizualizace), Vizuální resp. audiovizuální a vnitřně hmatové vnímání, Scénická umění a média atd.
TÉMATA pro jednotlivá setkání, která probíhají obvykle čtyřikrát během AR , zajišťuje garantka předmětu prof. MgA. Zuzana Sílová, Ph.D., s přizvanými pedagogy a hosty specializujícími se na problematiku scénologie.
Výsledky učení
VÝSTUPY podle individuálního zaměření a charakteru doktorského projektu: samostatný umělecký a/či teoretický výzkum v podobě scénického produktu umělecké povahy (inscenace, původní dramatická tvorba) a jeho popisu či analýzy ze scénologického hlediska; výsledky teoretického výzkumu jsou předkládány formou komentovaných rešerší, analýz a dílčích studií k diskusi v doktorském semináři a následně mohou být zpracovány do konferenčních příspěvků a/či publikačních výstupů.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Uvedená literatura pro blok Scénologie 1–3 je zadávána průběžně i postupně podle tematického zaměření jednotlivých ročníků
Povinná literatura:
Hostinský, O. „O klasifikaci uměn“ (1890), in (týž) O umění, Praha 1956: 190–209
Benjamin, W. „Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti“, in (týž) Dílo a jeho zdroj, Praha 1979
Ejzenštejn, S. „Montáž 1938“ a „Vertikální montáž“, in Kamerou, tužkou i perem, Praha: Orbis 1961 (2., rozš. vydání)
Vojtěchovský, M. / Vostrý, J. Obraz a příběh (Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění), Praha: KANT 2008
Vostrý, J. „Ke kořenům české scénologie“, Disk 9 (září 2004)
Vostrý, J. „Scéničnost a dramatičnost v Zichově Estetice dramatického umění“, in Miscellanea theatralia. Sborník Adolfu Scherlovi k osmdesátinám, Praha : DÚ 2005
Vostrý, J. Scénologie dramatu (Úvahy a interpretace), Praha: KANT 2010
Vostrý, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti. Úvod do scénologie, Praha: KANT 2012
Vostrý, J. Scénování a umění, Praha: KANT 2020
Zich, O. Estetika dramatického umění (1931) Praha: 1986
Doporučená literatura:
Baudrillard, J. Le Système des objets, Paris: Gallimard 1968
Böhme, G. Vorlesungen über Ästhetik als allgemeine Wahrnehmungslehre, 2001: Wilhelm Fink 2001
Carlson, L. Performance. A critical Introduction, London/New York: Routledge 1996
Damasio, A. Self coms to Mind, New York: Pantheon Books 2010
Debord, G. Společnost spektáklu, Praha 2007
Dücker, B. Rituale. Formen – Funktionen – Geschichte, Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2007
Fiebach, J. Inszenierte Wirklichkeit, Berlin 2007
Fischer-Lichte, E. / Horn, Ch. / Pflug, I. / Warstat, M. (Hg.) Inszenierung von Authentizität, Tübingen / Basel 2007
Fleckner, U. / Warnke, M. / Ziegler, H. Handbuch der politischen Ikonographie, München 2011 (Band I: Abdankung bis Huldigung; Band II: Imperativ bis Zwerg)
Früchtl, J. / Zimmermann, J. (Hg.), Ästhetik der Inszenierung, Frankfurt a. M. 2001
Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo, Praha: Nakl. Studia Ypsilon 1999
Chrenov, N. A. Scénické útvary a človek, Bratislava 1985
Iacoboni, M. Mirroring People: The New Science of How We Connect with Others, New York 2009
Kandel, E. The Age of Insight. The Quest to Understand the Unconscious in Art, Mind and Brain from Vienna 1900 to the Present, New York: Random House 2012
Kolesch, D. / Lehmann, A. J. . „Zwischen Szene und Schauraum – Bildungsinszenierungen als Orte Performativer Wirklichkeitskonstitution“, in Wirth, U., Hg. Performanz, Frankfurt am Main 2002
Metz, M. / Seesslen, G. Kapitalismus als Spektakel oder Blödmaschinen und Econota-inment, Berlin 2012
McLuhan, M. Jak rozumět médiím, Praha: Odeon 1991
Mitchell, W. J. T. Iconology, Image, Text, Ideology, Chicago / London 1986
Nietzsche, F. Zrození tragedie, Praha: Alois Srdce 1923
Platon, Ústava, kn. III. a X., Praha: Svoboda – Libertas 1993 (překlad R. Hoška), resp. Praha: Jan Laichter 1921 (překlad F. Novotný)
Plessner, H. „K antropologii herce“ (1948), Disk 24 (červen 2008)
Postman, N. Ubavit se k smrti, Praha: Mladá fronta 1999, resp. 2010
Reckwitz, A. Die Erfindung der Kreativität. Zum Prozess gesellschaftlichen Ästhetisierung, Berlin: Suhrkamp 2012
Reckwitz, A. / Rosa, H. Late Modernity in Crisis: Why We Need a Theory of Society, Polity, 2023
Rizzolatti, G. / Sinigaglia, C. Empathie und Spiegelneurone. Die biologische Basis des Mit-gefühls, Frankfurt am Main 2008
Rousseau, J.-J. Dopis d’Alembertovi, Praha: KANT 2008
Schechner, R. Performance Studies, London/New York: Routledge 2002
Sennet, R. The Fall of Public Man, New York 1976
Turner, V. W. From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play, New York 2001
Turner, V. W. V. The Anthropology of Performance, New York 1987
Willems, H. / Jurga, M. (Hg.) Inszenierunggesellschaft, Opladen: VS 1998
Willems, H. Theatralisierung der Gesellschaft, Band 1 (Soziologische Theorie und Zeitdiagnose) u. Band 2 (Medientheatralität und Medientheatralisierung), Wiesbaden: VS (Verlag für Sozialwisschenschaften) 2009
Wulf, Ch. / Zirfas, J. (Hg.) Ikonologie des Performativen, München 2005
Další literatura (edice Disk):
Gajdoš, J. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci, Praha: KANT 2010
Gajdoš, J. Od techniky dramatu ke scénologii, Praha 2005
Lipus, R. Scénologie Ostravy, Praha 2006
Pácl, Š. Slovo v prostoru (Scénické řešení a divácký prožitek dramatu), Praha: KANT 2015
Pražák, A. Mezi (Stručná interpretace meziprostoru), Praha: KANT 2010
Šípek, J. Psychologické souvislosti scénické tvorby, Praha: KANT 2010
Valenta, J. Scénologie krajiny, Praha: KANT 2008
Valenta, J. Scénologie každodenního chování, Praha: KANT 2011
Vavříková, E. Mimesis a poiesis: Od etnoscénologického výzkumu k hereckému projevu v inscenaci Farmy v jeskyni, Praha: KANT 2009
Vostrá, D. Předpoklady japonské scéničnosti, Praha: 2015
Vostrý, J. „Od podívané k obrazu (Italský vynález scénografie a směry evropského divadla)“, Disk 2 (prosinec 2002) a 3 (březen 2003)
Vostrý, J. „Od prožívání k umění,“ in Od prožívání k jednání – Předpoklady a cíle Stanislavského reformy, Praha: KANT 2022
Vostrý, J. Sílová, Z. Je dnes ještě možné herecké umění? Příspěvek ke scénologii herectví, Praha: KANT 2008
Vostrý, J. Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti, Praha: KANT 2018
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány na základě zpracovaných rešerší, studia odborné literatury a dalších písemných, obrazových a audiovizuálních dokumentů vztahujících se k vytčenému tématu včetně aktivní účasti při diskusi na semináři.
Minimální požadovaná docházka není stanovena.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje