Odborná praxe 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 300OPX1 | zápočet | 3 | 55 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 20 až 35 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět Odborná praxe I je součástí umělecko-pedagogické přípravy. Během praxe ve 3. semestru budou studenti organizačně a pedagogicky připravovat své praxe na základních školách a víceletých gymnáziích; vzhledem ke specifikám oboru F/AV bude prostor věnován také zapojení do školních projekcí a workshopů realizovaných ve spolupráci s kulturními organizacemi. Studující projdou od teoretické průpravy, náslechu, metodické přípravy a zapojení do aktivit až k samostatnému vedení vyučovací jednotky. Součástí řízené a reflektované praxe bude praxe propedeutická (pedagogická) i oborově didaktická.
Studenti se seznámí se specifiky daného typu vzdělávání, provozem zařízení či kulturní organizace. Studenti absolvují náslechy vedených kvalifikovaným pedagogem či lektorem. Postupně jsou do vzdělávacího procesu aktivně zapojováni – asistencí v aktivitách, pomocí při jejich organizaci, pomoc s lektorskou přípravou, vedením lektorského úvodu, přípravou a realizací samotné vyučovací jednotky.
Výsledky učení
Po absolvování předmětu budou studenti:
● připraveni pro samostatný kvalifikovaný pedagogický výkon v oboru filmové a audiovizuální výchovy
● využívat znalosti a dovednosti získané z předchozího studia pedagogiky, psychologie a didaktiky odborných předmětů
● schopni formulovat výchovné a výukové cíle
● schopni zpracovat kvalitní přípravu na hodinu
● připraveni na samostatnou pedagogickou a lektorskou práci v oboru
● připraveni vytvořit dramaturgii projektové výuky
● vést třídu či jiný kolektiv k naplnění výukových cílů
● podílet se na činnosti metodických orgánů školy v oblastech časově tematických plánů, využívání mezipředmětových vztahů, vzájemného učené a spolupráce učitelů
● identifikovat, nastavovat a využívat mezioborové přesahy a koordinovat projektové vyučování
● podílet se na projektování školních vzdělávacích programů v oblasti strukturace učiva, kultury školy při realizaci společného vzdělávání
● spoluvytvářet výchovný systém školy a využívat vhodné výchovné postupy při práci se žákem i třídou
● podporovat aktivní zapojení žáků a jejich rozvoj v klíčových kompetencích a věnovat se tvorbě motivujícího a strukturovaného výukového prostředí.
● vytvářet, realizovat a reflektovat časově tematický plán výuky
● přehledně formulují oborová východiska s cílem vysvětlovat rodičům pojetí výuky předmětu F/AV.
● reflektovat dopad svého chování a jednání na žáky
● podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a hodnotovém formování žáka
Během absolvování předmětu:
● získají nácvik získaných znalostí a dovedností,
● ověřují zkušenosti s vedením výuky a lektorských výstupů
● používají postupy sebehodnocení a sebereflexe.
Teoretická příprava
Seznámení se základními profesními dovednostmi.
Sledování pedagogických jevů a vztahů, nacvičit techniku pozorování.
Seznámení se s podmínkami práce učitele. Nácvik základních dovedností v práci – zásady projektování výuky a vzdělávacích programů, plánování vyučovací hodiny.
Zpracování výukové jednotky – vyučovací hodiny.
Náslechy v hodinách a pedagogická asistence
Pozorování a analýza vyučovací hodiny, pozorování činnosti učitele – sledovat práci s výchovně vzdělávacími cíli, promyšlenost stavby vyučovací hodiny. Vztah učitele k žákům i ke třídě jako celku, vytváření příznivé pedagogické atmosféry, vytváření rovných možností ve třídě, kvalita kázně ve třídě a způsob jejího udržování – pedagogická komunikace, rétorické schopnosti, exprese/expresivnost.
Náslechy v hodinách FAV a pedagogická asistence
Náslechy ve vybrané škole partnerské škole (1x za semestr).
Analýza zhlédnuté aktivity po stránce věcné, didaktické i metodické – reflexe. Zpracování záznamu náslechu. V tomto okruhu bude důraz kladen na náslechy v oborové výuce.
Příprava samostatné vyučovací jednotky
Připraví vyučovací jednotku podle typu zařízení či organizace a věku žáků/studentů.
Stanovení pedagogického záměru – cíle výuky, metody, plánování výuky podle požadované struktury. Nácvik vyučovací jednotky nebo aktivity – spolužáci jsou vyučovanými žáky. Rozbor, zpětná vazba, sebereflexe, záznam rozboru a reflexe.
Pedagogické výstupy ve výuce
Samostatná realizace vyučovací jednotky ve vybraném zařízení – na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Rozbor a reflexe vyučovacích hodin. Zahrnutí tandemové výuky se spolužáky. Záznam rozboru a reflexe.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Zdeněk Kalhous – Otto Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.
Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. Obecná didaktika 2., rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada Publishing 2007
Lenka Kružíková. (ed.) Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání (e book). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
Robert Čapek. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada 2015.
Robert Čapek. Uč jako umělec. Praha: Jan Melvil Publishing 2020.
Evropský vzdělávací program v oblasti filmové výchovy CinEd [online]. cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: http://www.cined.eu/ a http//www.cined.cz /.
Webový Film & výchova. [online]. cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: http//filmvýchova.cz/.
Hodnoticí metody a kritéria
Vybraní pedagogové ze sboru vzdělávacího program vykonají
u každého studujícího dvě hospitace ve výuce. Na tyto hospitace
naváže tripartitní reflexe za účasti provázejícího učitele. Tato
reflexe se bude odehrávat formou společných konzultací
v prostorách FAMU.
Studující budou praxi zapracovávat do pedagogického portfolia.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje